Peuter (3) wil niet avond eten

Lieve ouders .
Mijn dochter van 3 , wil sins 3 maanden ( sins ze 3 geworden is) niet avond eten overdag gaat het goed (brood kwark fruit.). Maar savonds is het een groot drama, zodra we de tafel klaar maken om te eten staat haar gezicht op onweer eet ze geen hap en is het een grote strijd.. ik maak echt alles wat ik zeker weet wat ze lust maar eten ( al is het maar een paar hapjes) ho maar.. eerst maakte ik nog wel eens een boterhammetje maar zelfs dat hoeft ze niet. En ik ga haar ook niet belonen met een toetje.. mijn geduld is nu onderhand wel een beetje op.. en het eten word er niet leuker op! Heeft iemand tips?. En hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Moet ik het stimuleren of zo laten? Ik weet niet zo goed hoe het peuter brein werkt haha !.. onze zoon van 1.5 jaar eet werkelijk alles. Dus daar genieten we dan nog maar even van haha.
Alvast bedankt !
 
Mijn zoon is bijna 6 en weigert al 4 jaar avondeten. Hij leeft nog. Ik blijf hem aanbieden en moet sinds hij 5 is wel proeven, maar ik ga het niet naar binnen proppen. Sterkte,  het is niet leuk, maar eten kun je niet afdwingen. Wellicht is het bij jou dochter een fase :) 
 
Hier een van nét 2 en precies hetzelfde. Hier krijgt hij wél altijd een toetje omdat we het niet als beloning gebruiken; net als voorgerecht is het een onderdeel van het eten en die "ontneem" je ook niet als er niet gegeten wordt. En ik ben blij dat die happen er dan alsnog ingaan. Wellicht passen we die visie nog aan als hij langer weigert te eten haha.. verder geen tips maar wel herkenning! 
 
Hier is het streven: geen strijd rondom eten. Eet ze niet, dan eet ze niet :) Wij eten eigenlijk nooit toetjes dus die zet ik ook niet in als straf/beloning. Soms als we iets eten waarvan ik twijfel of ze het lust (heel kruidig, bijzondere ingrediënten) dan krijgt ze er bij het begin appelmoes bij. Ze proeft wel altijd alles. Maar ze krijgt niks anders als ze niet wil eten wat er op tafel staat. Er zit namelijk altijd wel iets bij dat ze gewoon lust. 

Wij zitten nu wel in een fase waarin ze alles apart wilt eten, dus ik schep een deel gemengd en een deel apart op. Er staat ook een bakje naast waar ze alles wat ze niet wil eten in mag gooien. Zo gaat het niet op de grond ;) 

Ik zou proberen het eten zo leuk / neutraal mogelijk te houden. Als ze trek hebben eten ze denk ik wel. Onze dochter eet bijvoorbeeld overdag ook stukken beter dan in de avond. Misschien kan je haar betrekken bij het eten maken en/of bij het kiezen wat ze wilt eten? En dan ondertussen wat rauwkost laten snacken als jullie aan het koken zijn, dan heeft ze al wat binnen? 
 
Dit is denk ik wel hoe een peuterhoofd werkt.
Hier ook "geen strijd aan tafel". Die win je als ouder namelijk nooit.
Mijn kinderen krijgen net als hierboven rauwkost aangeboden voor het eten. Het ergste wat kan gebeuren is dat ze al wat groente binnen hebben. Daarna gewoon met de pot mee. Ook net als hierboven vaak losse onderdelen van wat wij eten met een proefje van de mix. 
Eten is mi geen middel om te straffen of te belonen. Een toetje is of een onderdeel van de maaltijd of het is een nieuw moment met een nieuwe kans. Je kind krijgt nog wat voedingsstoffen binnen en je maakt het toetje niet groter dan het is door het wel te geven. Een boterham ter compensatie gebeurt bij ons niet. Wij bepalen wat de kinderen eten en zij hoeveel. Niets is ook een hoeveelheid. 
Hoe ouder ze worden hoe meer ik aangeef dat ik proeven belangrijk vind. 
Ik vrees dat je je geduld moet terugvinden, want deze fase kan heel lang duren, wel een jaar of wat. 
 
Hier een dame van 3,5 die al anderhalf jaar geen avondeten meer wil. Geen idee hoe we het moeten oplossen want niets werkt. We besteden er niet te veel aandacht aan en ze moet wel altijd aan tafel zitten. Dat gaat prima. Ik lees dus even mee of mensen nog goede tips hebben... 
 
Hier thuis een kind van 6 die vanaf zijn 2e Savonds niet meer wilde eten. Vorig jaar helemaal opnieuw begonnen met hem. Alles opnieuw leren proeven. Al was het maar tegen zijn lip aanhouden. Nu zijn we inmiddels zover dat hij een vijfde deel van een aardappel eet en 1 boontje of 1 stukje wortel. Voor een buitenstaander is het niets voor ons en hem is het een mijlpaal. Het proeven gaat steeds beter. Hij bepaalt hoevee hij opschept.
onze peuter van 2 eet sinds een maand of 3 Savonds niet meer. Ik maak me geen zorgen ..... tis een fase ... ook al kan die een paar jaar duren. Overigens krijgt de jongste sochtends nog weleens een groente smoothie ( met mama mee) heeft die meteen zijn portie groente binnen, mocht hij Savonds weer niet willen eten.
beide kinderen zijn langer dan gemiddeld en zijn gezond..... dus ze zullen vast genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen.
 
Terug
Bovenaan