Peuter eet dramatisch

<p>Sorry ik moet echt even mijn frustratie kwijt… mijn man ziet mijn probleem niet zo goed in en mijn hormonen werken ook niet mee denk (26 weken zwanger). <br />Onze dochter van 26 maanden eet ronduit dramatisch en niet pas sinds kort, maar al maanden. Het ontbijt en lunch gaat goed, maar over het avondeten niet te praten… ik denk dat ze de afgelopen maanden 30 doperwten als groente op heeft vrijwillig en verder is er geen een groente die ik erin krijg… ze proeft ook niet, nee het is gewoon gelijk nee.. soms werkt het om er een hap in te proppen, maar ook dat is geen feestje… enige wat ze wil eten is patat, pannenkoeken en appelmoes ja en sommige soorten vlees gaat goed.. maar ik begin me steeds meer zorgen te maken over of ze haar vitaminen wel binnen krijgt. Ik weiger haar ‘s avonds brood te gaan geven en ze krijgt overdag ‘s ochtends een stuk fruit (nou ja appel of banaan, verder wil ze niks meer) en ‘s middags iets lekkers zoals een koekje of een snoepje als ze uit bed komt, dus echt minderen is niet echt een optie.. ze is niks te dun hoor; maar ze had als baby gelukkig ook een hoop reserves.. iemand nog ideeën? Ze was vroeger echt een makkelijke eter, dus ik kan alleen maar denken wat ik fout doe… </p>
 
Ik merk dat mij zoontje 19 maanden laatse weken ook slecht at dat kwam echr dat ik tussen door dus rond 3 uur koek snoepje aanbood. Gisteren sliep die bij me ouders en kreeg die half 3 lekker stukje fruit nog en verder niet echt iets meer. In middag 2 boterhammen. O. Half 6 hartstikke trek en at heel zijn boord pasta op.
Vandaag haalde we hem op en ik wilde door zetten dus na zijn slaapje druifjes en klaar hij wilde na buiten spelen 5 uur stukje manderijn dat gaf ik 2 partjes . Dat at hij op en avond eten ging schoon 0p plus nog war happen van onze boord.
Misschien dus geen snoep koek aan bieden maar cracker met smeer kaas worst of manderijn of druiven blauwe besjes .
Ovhtend gewoon 2 broodjes middag ook en fruit aanbieden. Eventueel komkommer aan bieden tussen door snoeptomaatjes augurkjes leuk boord maken.
 
Mijn oudste dochter (nu 3,5) eet ook al geen groente meer sinds ze 1,5 is. Gewoon in haar mond stoppen werkt ook niet, want elk minuscuul stukje spuugt ze gewoon weer uit. Ze eet dan wel weer veel fruit en koek en snoep begint ze nu pas te ontdekken. Rauwkost heeft ze ook nooit gelust. Maar ik heb het losgelaten. Ze is nooit ziek. Hopelijk gaat ze het op een bepaalde leeftijd toch proberen.

Eet jouw dochter wel komkommer of tomaatjes? Zo ja, dan zou ik dat aanbieden als tussendoortje. Of spinazie ofzo door een smoothie? Werkt hier niet, maar wie weet.

Soep gaat er bij mijn dochter wel in. Of iig een paar happen. Dus dat staat regelmatig op het menu.
 
Herkenbaar! Mijn dochter at tot ongeveer 1 jaar alles en toen was het plots afgelopen met groente. Kreeg het er echt niet in en heb het op een gegeven moment maar losgelaten. Dat is dan ook de tip die ik je zou geven!
je kunt ze nou eenmaal niet dwingen en avondeten wordt zo voor iedereen vervelend. Koop een pot goede kauwvitamines zodat ze toch vitamines binnenkrijgt, veel fruit eten en misschien af en toe een smoothie waar je stiekem wat groente in verwerkt. En lukt dat nu niet, dan misschien over een paar maanden weer proberen.
Mijn dochter is nu bijna 4 en eet nog steeds slecht avondeten, maar ze lust wel graag rauwkost. Dat krijgt ze dus als tussendoortje en ook bij het avondeten. Van haar avondeten moet ze altijd minstens één hap proeven en anders krijgt ze geen toetje (beetje magere yoghurt met wat fruit). Ze is op een leeftijd dat je daar afspraken over kan maken. Inmiddels lust ze wel langzaamaan meer groenten, dus het gaat echt de goede kant op. 
 
Zelf heb ik er (nog) geen ervaring mee, maar ik las dit artikel ooit eens en eigenlijk klinkt dat in mijn ogen vrij logisch. Misschien geeft je dat iets meer rust ? fijne zwangerschap!

https://kiind.nl/waarom-kinderen-geen-groente-lusten-en-prima-is/
 
Hier precies zo, onze zoon wordt bijna 2 maar eet echt al een half jaar denk ik amper groenten. Alleen wortelstamppot (maar om dat nou iedere dag te eten dat vind ik ook geen optie), verder geen groenten of rauwkost. Gelukkig eet hij wel goed brood en fruit.Ik heb me er bij neergelegd. Ga geen ander avondeten maken. Hij eet wat de pot schaft en anders maar niets. Zo gaan er soms toch nog wat aardappelen in. Soms vraagt hij na het avondeten nog om een appel, die geef ik hem dan. Ik heb altijd hapjes etc vers bereid en toen at hij alles… ik hoop maar dat dat ooit terug komt en tot die tijd kan ik er weinig aan doen denk ik, dus leg het naast me neer.

Hij gaat 1 dag per week naar de opvang en daar krijgen ze rond 16.00u altijd wat groenten of rauwkost. En daar eet hij het dus wel… laatst ZELFS broccoli. Ik gooi het maar op “groepsdruk” want als ik het maak hoeft hij het niet. Hopelijk komt dat ooit weer!
 
Herkenbaar! Ik geef overdag gewoon schaaltjes groenten. Wortels,komkommers,tomaatjes etc. Zo krijgt hij lekker wat groenten binnen en maak ik mij bij het avond eten geen zorgen. Ik zou niet gaan dwingen, dit werkt echt averechts.

Succes!
 
Onze dochter (wordt in sept 2) heeft het ook lange tijd gehad. Ik heb het nooig gepuched of me er druk om gemaakt. Eet ze niet prima. Krijgt vanzelf honger. Ook heb ik ipv koekje of lekkers tijdelijk fruit 2x per dag gegeven. En dat puur voor de vitamines. Nu zijn we maanden verder. En gaat ze steeds weer meer eten. Dus ik denk dat je er niet te zwaar aan moet tillen. Het komt vanzelf goed. Ik zag het meer uit poging tot uitdagen hoever ze kunnen gaan door niet te eten maar wel wat anders (zoals jij al zegt brood) te krijgen. Ik zou er niet aan toegeven. En gewoon net als je vriend er niet teveel om drukmaken.
 
Terug
Bovenaan