Peuter eet dramatisch

21 maanden en eet eigenlijk niks van avondeten meer. Kind nummer 3, dus ik ben er een stuk relaxter in. Hij zit aan tafel en kan met ons mee eten. Hij wilt ook nog alles zelf doen. Krijgt vork en we leggen hem wat neer. Alles eindigt overal behalve in zijn mond. Genoeg avonden, bijna allemaal dat hij met geen avondeten naar bed gaat. Hij heeft er geen last van, wordt niet wakker van de honger. Ooit komt t vast goed....
 
Als je het heel vervelend vindt kun je wat groenten in haar eten wegtoveren: boterham met geprakte avocado, roerei met tomaat, omelet met spinazie zo'n dingen. Paar keer in de week soep uit een mok lekker laten drinken als ze dat wel lust.
In de pastasaus kun je ook lekker veel groenten laten verdwijnen, gewoon pureren. Hoor één van de kids nog zeggen "jij maakt het tenminste zonder groenten, veel lekkerder!" Jep ?
Smoothies doen het vaak ook goed, verse spinazie erin proef je amper als je ook ananas, banaan, aardbei of bessen ofzo gebruikt.  
Maar kinderen kunnen best een tijd zonder groenten. Anders voor de zekerheid een vitamiene pilletje geven. Komt vanzelf weer, je kunt eten niet afdwingen.
Misschien idd wat minder geven tussen 12-18 zodat ze wel echt trek heeft tijdens het avondeten. Of dingen die ze lekker vindt op tafel zetten zonder er acht op te slaan of ze er van pakt of niet.     
 
heb je al eens soep geprobeerd? Onze jongste eet ook niet heel graag groente (behalve diepvriesspinazie), maar soep gaat er juist weer erg goed in! Dus hier staat iedere week een verse groentesoep op het menu: pompoensoep, broccolisoep, bloemkoolsoep, tomaten/paprikasoep, alles super! Lekker creme fraiche er in en met een worstje en wat brood serveren. Voor mijn kids een maaltijd om te smullen.
 
Bedankt allemaal voor de reacties!! Soep wil ze ook niet... ja ze wil wel een broodje dopen erin en dan is ze er weer klaar mee. Ze krijgt momenteel tussen half 3 en half 6 echt alleen of een doosje rozijnen of 1 klein likkoekje, maar misschien dat ik dat eens ga proberen te vervangen voor een stuk fruit extra of een smoothy erbij. Snoepkomkommer en snoeppaprika ging een tijd goed, maar die laat ze tegenwoordig ook staan. Tomaten lust ze niet. Ik heb al die tijd gezegd "je eet wat de pot schaft en anders eet je maar niet" daar sta ik nog steeds voor de volle 100% achter, merk alleen dat het me niet zo in mijn koude kleren gaat zitten als voorheen. Voorheen ging pasta heel goed en deed ik daar veel groente doorheen heel klein,, maar ook de pasta raakt ze vaak niet meer aan. Sommige avonden wil het nog wel helpen om te zeggen geen avondeten is geen toetje,, maar ook daar ligt ze niet echt wakker van. Gelukkig heeft ze ook geen honger dan na het eten en slaapt ze wel super goed.. je zou zeggen dat als ze echt honger had ze wel wakker zou worden. Aardappels en gebakken aardappels lust ze ook niet (denkt ze?), dus is heel vaak of alleen vlees of helemaal niks. Pas hadden we groene patatjes? oftewel bonen, die wilde ze wel proberen, maar die kreeg ik terug met "bah"... 
 
Mijn zoon is 4.5 en eet al 2 jaar geen avondeten. Hij komt niks tekort en ik ga geen strijd meer aan. Hij moet wel aan tafel zitten en mag zijn toetje of fruit na. De rest van dedag eet hij prima. En hij ziet er gezond uit. Ik zou geen strijd aan gaan. Sterkte!!
 
Veel peuters hebben zo'n fase waarin ze niet willen eten. Soms wil wat vroeger eten helpen, omdat ze vaak te moe zijn om te eten. Of tussen de middag warm eten. Bij ons op het Kdv worden tussen de middag warme maaltijden aangeboden. En menig peuter die thuis niet eet, eet bij ons z'n bordje leeg. Voor thuis zou ik zeggen, gewoon aan blijven bieden. En zorg dat de druk niet ligt op eten, maar dat het gezellig is aan tafel. Aanmoedigen om te proeven, maar als hij/zij het niet wil gewoon laten. Wij hebben de regel dat ze wel aan tafel blijven zitten tot iedereen klaar is. En wat yoghurt met fruit is een lekker en gezond toetje (voor als je wilt dat ze iets binnen krijgen) meestal gaan ze vanzelf weer proeven en eten.
 
[quote quote=10483313]Veel peuters hebben zo’n fase waarin ze niet willen eten. Soms wil wat vroeger eten helpen, omdat ze vaak te moe zijn om te eten. Of tussen de middag warm eten. Bij ons op het Kdv worden tussen de middag warme maaltijden aangeboden. En menig peuter die thuis niet eet, eet bij ons z’n bordje leeg. Voor thuis zou ik zeggen, gewoon aan blijven bieden. En zorg dat de druk niet ligt op eten, maar dat het gezellig is aan tafel. Aanmoedigen om te proeven, maar als hij/zij het niet wil gewoon laten. Wij hebben de regel dat ze wel aan tafel blijven zitten tot iedereen klaar is. En wat yoghurt met fruit is een lekker en gezond toetje (voor als je wilt dat ze iets binnen krijgen) meestal gaan ze vanzelf weer proeven en eten.[/quote]
We eten eigenlijk altijd al rond kwart over 5/half 6 en eerder gaan we qua werk helaas niet redden. Ik probeer inderdaad altijd wel te stimuleren om te proeven en ze moet wel aan tafel blijven zitten idd. Ik denk dat we het maar gewoon wat meer los moeten laten als ik zo alle reacties lees, wat me overigens erg goed doet al die verhalen! Dank daarvoor allemaal!!
 
Terug
Bovenaan