Ohh wat een fijn topic!! Hier ook een peuterpuber... een behoorlijk pittige! Ons meisje heeft een temperamentvol karakter... Daarnaast heeft ze ook erg moeite met de aandachtsverdeling in huis, nu ze er een broertje van 3 maanden bij heeft.
Het is echt constant alle zeilen bijzetten! Het is en blijft (hier) een groei en leerproces voor mij, mijn man en de kinderen
De ene dag gaat super, de andere dag is dikke drama.
Ik kreeg van mijn zusje een hele leuke tip om het woordje nee zoveel mogelijk te omzeilen, door te benoemen wat ze wel mogen. Het is denk ik voor de meesten wel herkenbaar, dat je constant nee aan het verkondigen bent, omdat ze zo ontzettend de grenzen aan het opzoeken zijn. Op deze manier blijft je in zo'n negatieve sfeer hangen.
Klein voorbeeldje:
Je zoon/dochter wil graag televisie kijken.. 'Mama, ik wil televisie kijken!'
Jij vindt dit niet nodig. In plaats van nee, zou je dan kunnen zeggen.. 'jij mag een mooie tekening maken' of puzzelen.. of.. of..
Een leuke uitdaging om aan te gaan! Je bent er heel bewust mee bezig.. Ik vond het echt leuk! Let wel.. peuters zijn slim ;-) Mijn kleine meid liet zich niet zomaar omzeilen.. Maar ik bleef alleen maar de positieve dingen benoemen en uiteindelijk had ze door dat ze toch niks bereikte met haar woedeaanval en werkt het heel goed hier!
Ik vind het altijd erg leuk om tips en ervaringen uit te wisselen. Moeder zijn is topsport, haha ;-)
Liefs!