Peuter pubertijd...

Ja, die van ons is in de peuter pubertijd.. :) Soms om moe van te worden. Eerst huilde ze nooit ergens om, nu om elk klein dingetje.
Hopelijk is deze fase snel voorbij!
Volgende week begint ze met de peuterspeelzaal, ben benieuwd hoe de eerste keer gaat!
Liefs

Hier een die ineens heel goed is in nep-huilen, als ze niet mag wat ze wil (een snoepje, tv kijken, met papa en mama's spullen spelen, enz enz). Ik moet er stiekem wel heel erg hard om lachen :).

En als papa en mama allebei thuis zijn en de een zegt nee, kan je het toch ook best nog even aan de andere vragen?! Helaas geeft die elke keer hetzelfde antwoord ;).

De gang is hier nu ingesteld als stout-plekje en alleen het zeggen tegen Julia of ze naar de gang wil, is meestal al genoeg. Ze heeft er nu 2 keer gezeten, omdat ze echt vervelend was...

Liefs

Hallo,

Hier ook een meisje dat precies weet wat ze wil en wat ze vooral niet wil. Julia is dan boos, armpjes over elkaar en denk dan maar niet dat ze tot andere gedachten te brengen is. Pffft, de gang hoeft nog niet, maar ze gooit heel veel met haar speelgoed of andere dingen. Ik pak haar dan bij de arm en ze moet dan haar weggegooide spullen weer oppakken. Wat bij Julia echt wel helpt, is goed gedrag goed belonen, complimentjes geven etc....nou het hoort erbij, ik kan er altijd wel om lachen. Ze blijft een knuffelkont en kan dan ook heel lief de armpjes om mij heen slaan :)

Gr Gitte

Ohh wat een fijn topic!! Hier ook een peuterpuber... een behoorlijk pittige! Ons meisje heeft een temperamentvol karakter... Daarnaast heeft ze ook erg moeite met de aandachtsverdeling in huis, nu ze er een broertje van 3 maanden bij heeft.
Het is echt constant alle zeilen bijzetten! Het is en blijft (hier) een groei en leerproces voor mij, mijn man en de kinderen :) De ene dag gaat super, de andere dag is dikke drama.

Ik kreeg van mijn zusje een hele leuke tip om het woordje nee zoveel mogelijk te omzeilen, door te benoemen wat ze wel mogen. Het is denk ik voor de meesten wel herkenbaar, dat je constant nee aan het verkondigen bent, omdat ze zo ontzettend de grenzen aan het opzoeken zijn. Op deze manier blijft je in zo'n negatieve sfeer hangen.

Klein voorbeeldje:
Je zoon/dochter wil graag televisie kijken.. 'Mama, ik wil televisie kijken!'
Jij vindt dit niet nodig. In plaats van nee, zou je dan kunnen zeggen.. 'jij mag een mooie tekening maken' of puzzelen.. of.. of.. :)

Een leuke uitdaging om aan te gaan! Je bent er heel bewust mee bezig.. Ik vond het echt leuk! Let wel.. peuters zijn slim ;-) Mijn kleine meid liet zich niet zomaar omzeilen.. Maar ik bleef alleen maar de positieve dingen benoemen en uiteindelijk had ze door dat ze toch niks bereikte met haar woedeaanval en werkt het heel goed hier!

Ik vind het altijd erg leuk om tips en ervaringen uit te wisselen. Moeder zijn is topsport, haha ;-)

Liefs!

Herkenbaar hoor, al moet ik zeggen dat we net weer een lastige fase achter de rug hebben. Half januari was er geen land met Diederik te bezeilen. Ik was de hele dag politie agent aan het spelen en vond er soms geen lol meer aan omdat ik de hele dag aan het straffen was. Diederik moet op zijn billen zitten als hij na een waarschuwing toch blijft doen wat niet mag. De gang is echt het uiterste middel, maar daar heeft hij ook al een paar keer gezeten. Het begon dan al 's morgens vroeg met niet uit bed willen, niet een schone luier willen, geen broek aan, zeker die trui niet aan maar een andere, oh nee, die wou hij ook niet aan, etc. etc. 's Avonds waren we blij als er 3 happen eten in waren gegaan en hij weer naar bed kon ;-). En toen na 3 weken was het weer over en werd hij superlief. Hij doet zo zijn best, wil het graag goed doen en helpen waar het kan. Ach, dan smelt ik even hard weer.

Ik ben echt dol op mijn mannetje!

Ben blij dat 't overal wel een beetje hetzelfde is! Vanochtend peuterspeelzaal was leuk! Ze moest echt even de kat uit de boom kijken, heel wat later was ze leuk aan ´t spelen.
Slapen na die tijd was toch niet nodig, ook al was ze zo moe. Lijkt wel als ik haar in bed leg, ze gelijk weer energie heeft! Na 5 x haar terug in bed gelegt te hebben, haar maar lekker op d´r kamer laten spelen. Even later was ´t `Kijk mama, Ela poep!` Inderdaad, daar kwam ze aan met haar luier in de hand, gelukkig niks rond gesmeerd ofzo!
Liefs

Pfffff hier is het nu bijna al een half jaar peuterpubertijd! Stan is een pittig mannetje met een kort lontje. Zegt op alles nee, broekje aan....uit.... Niks is goed. Eil constant zijn zin doordrijven en kan nervens rekening mee houden. Snap de consequenties nog steeds niet zo goed. Als hij iets kapot maakt, gooi ik het weg en krijgt hij straf. Hij moet in de hoek zitten en mag er pas weer uit als hij sorry zegt. Dat laatste gaat op zich wel goed....

Ook kiest hij vaak de makkelijke weg, als we moeten opruimen, gaat hij soms liever in de hoek zitten of staan dan op te ruimen!

Ligt mara (bijna 3 mnd) net op de arm te slapen begint hij luidkeels een liedje te zingen of zet de geluidjes van zijn speelgoed aan.

Hij haslt me soms echt het bloed onder de nagels uit..... Ben heel consequent en leg niet teveeeel regeltjes op. maar hij is gewoon bijna constant 'stout' en ondeugend! Daagt uit tot de max en straffen is niet altijd de oplossing.

Ook is hij een mannetje: geef hem 1 vinger......
Hij maakt ook misbruik van de situatie als hij ziek is hahaha.....

Een hele slimme peuter wat dat betreft. Ik hou mezelf maar voor dat ook dit maar gewoon weer een fase is! Ik heb mijn omgeving al om raad gevraagd, maar word constant bevestigd in mijn opvoeden. Ht is een kwestie nu van de aanhouder wint!

Ik ga de tip van jou eens proberen rosan!

Terug
Bovenaan