Peuter van ruim 2 jaar reageert sterk op mensen – herkenbaar?

Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd of andere ouders dit herkennen.

Onze zoon van ruim 2 jaar is thuis een vrolijke, ondernemende peuter. De laatste tijd merken we alleen dat hij buitenshuis of bij bezoek vaak heel heftig reageert als mensen hem direct aanspreken of te dichtbij komen. Vaak maakt hij dan een hoog protestgeluid of wil hij vooral dat mensen afstand houden. Als iemand met mij staat te praten, kan hij ook duidelijk laten merken dat hij dat niet fijn vindt.

Hij wil op zulke momenten het liefst alleen bij mij zijn en heeft weinig interesse in bezoek als ik er bij ben. Tegelijkertijd zoekt hij thuis juist veel contact met mij. Hij betrekt me bij zijn spel, vertelt me wat hij aan het doen is en vraagt vaak om bevestiging.

Zijn taal ontwikkelt zich de laatste tijd goed en op de opvang zien ze ook vooruitgang. Daarom vind ik het lastig om zijn gedrag te plaatsen.

Zijn er ouders die dit herkennen? Was dit bij jullie een fase, paste het bij een gevoelig of afwachtend karakter, of bleek er uiteindelijk iets anders aan de hand? Ik ben vooral benieuwd naar eerlijke ervaringen, ongeacht hoe het uiteindelijk is verlopen.

Terug
Bovenaan