Peuter vroeg wakker (half 5 / 5 uur)

<p>Hallo,<br /><br />onze dochter  van 2 jaar wordt al een aantal maanden lang smorgens tussen half 5 en 5 uur wakker en gaat ze huilen. Wij kunnen er niet achterkomen waar dit nou precies aan ligt.<br /><br />Ze gaf laatst aan bang te zijn, dus hebben we een lampje in haar kamer gezet die snachts aanstaat, nu horen we haar niet meer over bang zijn.<br /><br />Toen dacht ik, misschien voelt ze zich wel opgesloten in haar ledikantje. we hebben toen een peuterbedje aangeschaft, dit werkte een paar dagen prima, toen was het 10 voor 6 en een keer half 7... Daarna werd ze wat ziekjes en sindsdien is het bijna elke ochtend weer half 5 / 5 uur dat ze zich meldt.<br /><br />Als we dan zeggen, nog even doorslapen, dan is het weer even stil, maar na klein half uurtje meldt ze zich dan alweer.<br /><br />Hebben jullie misschien een idee waarom ze zo vroeg wakker kan zijn? of tips dat ze misschien wat langer doorslaapt? half 7 vind ik prima, maar half 5 is toch wel wat vroeg :p of zal ze dan misschien niet meer slaap nodig hebben? over het algemeen slaapt ze snachts wel goed. heel soms spookt ze soms wat met een paar huiltjes en daarna is het weer stil.<br /><br />Ze krijgt van ons om 19.00 uur nog een flesje melk, daarna tanden poetsen, naar boven om een boekje te lezen en dan rond 19.30 uur slapen.<br /><br />alvast bedankt voor jullie reactie.</p>

Slaapt ze overdag nog? Misschien kun je dit inkorten of aanpassen? Wij hebben de laatste tijd ook struggles met het slapen van onze dochter, wel wat ouder. Ruim 2,5 jaar. Het gaat vooral om inslapen savonds. Echt drama, ook sinds ze ziek is geweest. Ook snachts wakker. Ze snapt veel en praat goed maar kan niet goed uitleggen wat er aan de hand is. Heb nu t middagslaapje vroeger en korter. Van 12-13 en dan wakker maken. Nog weinig resultaat overigens ?. Ben me mentaal aan het voorbereiden op het feit dat de middagslaap er af gaat. 

eventueel wat drinken als ze wakker wordt om 5 uur? We werken ook met zo'n slaapwekker die kleurtjes geeft. Dan weet ze ook wel wanneer ze mag roepen. Niet dat ze dat doet maar dan kan ik wel zeggen dat mama pas komt als ie groen is. Geeft wel duidelijkheid. Tot slot, is haar kamer donker? T is om 5 uur al licht he..

we leggen haar smiddags nog wel op bed na het broodje eten. meestal slaapt ze dan maar een uur tot anderhalf uur.
het inslapen savonds dat gaat wel goed. onze dochter snapt ook al wel veel en praat ook redelijk goed, maar inderdaad het uitleggen wat er is kan ze niet altijd goed uitleggen. ze zegt wel eens au hoofd of (s)pugen.
Gordijnen zitten altijd dicht snachts. Maar haar kamer is nu snachts verlicht door het lampje omdat ze toen aangaf bang te zijn. Maar voordat het lampje er was begon ze al zo vroeg, maar met lampje nog steeds.
ik kan eens proberen om het lampje weer weg te halen.

Bij ons werkt vooral een slaapwekker heel goed. Geel is wakker en blauw is slapen. Wanneer ze dus om 06 ziet dat ie blauw is weet ze oh ik moet nog slapen en zo weet ze altijd waar ze aan toe is. Het is ook moeilijk in te schatten voor peuters hoelaat het in de ochtend is.

Als mijn tweejarige een middagslaapje doet dan slaapt hij om 19.30 echt niet. Jouw kindje gaan dan wel goed slapen maar zou het dan niet gewoon al uitgerust zijn om 5u? Ik zou eens proberen wat er gebeurt als je het middagdutje overslaat. Hier wisselen we het nu af: als hij overslaat gaat hij vroeg naar bed en als hij wel slaapt (na de peuterspeelzaal) dan gaat hij er een stuk later in dan jouw kindje. 

Mijn zoontje deed dit de afgelopen weken ook. We hebben van alles geprobeerd; later naar bed, middagdutje inkorten etc. Gek genoeg was hier de oplossing om juist vroeger naar bed te gaan en de middagdut richting de 2 uur te krijgen. Hij slaapt nu meestal van 12.30 tot 14.30 en we gaan rond 18.30 met hem naar boven zodat hij om 19 uur ligt. Hij ligt altijd nog wat te kletsen in bed en slaapt dan om 19.30 uur.
Als zijn middagdutje korter was gaat hij eerder.

Op deze leeftijd is de ideale wakkertijd voor een peuter 5 uur. Dus is hij om 14.30 wakker, moet hij om 19.30 slapen. 14 u wakker is om 19 u slapen.

Kinderen die te lang wakker zijn maken cortisol aan, het stresshormoon. En dat zorgt er voor dat ze 's nachts onrustiger (kunnen) zijn en in de ochtend vroeger wakker.

Ieder kind is natuurlijk anders, maar voor ons werkt dit. Mijn zoontje slaapt nu weer tot 6.30 / 7 uur.

Wat hierboven staat werkte bij ons ook goed. Niet te snel denken dat kinderen geen middagdutje meer nodig hebben. Als ze 's avonds nog goed inslaapt na een dutje, is het niet het dutje wat ze niet meer nodig heeft. Onze dochter heeft nu pas sinds enkele weken dat ze gestopt is met dutje en ze is 3 jaar en 4 maanden. Maar ze is ook altijd een vroege vogel. Ze is ook vrij gevoelig voor bedtijd want als we haar na 19.00 op bed leggen, ligt ze nog lang te klieren en is ze in de ochtend erg vroeg. Leggen we haar echt om 19.00 op bed, dan slaapt ze snel en blijft ze netjes liggen tot haar slaaptrainer zegt dat het wakker tijd is. Vanochtend sliep ze zelfs tot na 7.00u, dat is bij ons erg zeldzaam ;)

Heb je wel een lampje met rood licht? Rood licht verstoord de melatonine aanmaak niet.
Cortisol verstoord ook de melatonine aanmaak, wat aangemaakt wordt als ze te lang wakker zijn. 
Moeilijke aan slaapproblemen is dat zowel te weinig als te veel slaap voor dezelfde problemen zorgen. 
Voor de rest kan je misschien zorgen voor goede slaapomgeving, echt donker en misschien iets van white noise, zodat ze niet van de eerste geluiden buiten wakker wordt. 
Hier is het ondertussen opgeschoven naar (meestal) tussen 6 en half 7, maar eigenlijk hebben alle dingen die we geprobeerd hebben niet gewerkt. Wat het wel geweest is, geen idee, tijd en geduld misschien...

Terug
Bovenaan