Peuter wil mond niet openen voor het tandenpoetsen

Mandarijntje

New member
<p>Dag allemaal,</p><p>Onze peuter (2) heeft nooit, ook als dreumes niet, zijn mond willen openen voor het poetsen van zijn tanden. Met heel veel toeren: laten lachen, uur wachten en steeds een tandje poetsen als het lukt, vasthouden en laten huilen, lukt het om zijn tanden redelijk te poetsen. Maar ze worden langzaamaan toch gelig, er blijft dus tandplak achter. </p><p>As ik vraag waarom hij zijn tanden niet wil poetsen komt er niet veel meer uit dan "vind ik niet leuk". </p><p>Wat een gedoe ?. Ik dacht, we zullen vast niet de eerste zijn met dit probleem. Wie herkent dit? En nog beter, wie heeft hier een oplossing voor? </p><p>Uiteraard wil ik zijn tandjes zo goed mogelijk verzorgen.</p><p>Alle tips zijn welkom</p>
 
Veel voorkomend probleem… Hier ook een peuter die er hele drama’s van maakt. Huilen, gillen, met zijn benen trappelen. Ik heb zoiets het moet nu eenmaal. We poetsen inmiddels ook 2 keer per dag, met een elektrische borstel. Deze borstel vindt hij al iets interessanter. Vaak is het vooral een kwestie van afleiden. Bijv. tijdens het poetsen een ‘tandenpoets lied’ kijken op mijn telefoon.

Maar hier dus groot verschil, de oudste heeft het altijd toegelaten zonder gedoe. En de jongste maakt er soms zo’n drama van dat ik me afvraag wanneer de buren voor de deur staan.
 
Het probleem is bij ons niet zo groot, maar ik heb het grapje dat ik zeg dat ik nog vlees tussen  zijn tanden zie zitten, dus bijvoorbeeld: er zit nog kippie tussen je tanden, als ik dat niet weg poets, word je morgen wakker als een kip. Als je dan "Mamma Kom" wil roepen dan kun je alleen maar "tok tok tok" zeggen... werkt geweldig hier ?
 
Hoi Mandarijntje. Dit is herkenbaar ja. Moest al gniffelen toen ik begon met lezen... Wij hebben ook elke avond strijd met poetsen. Die van ons is 2,5 en geeft zich ook niet zomaar over. In de ochtend laat ik haar zelf poetsen, als ze bijna niet heeft gepoetst dan probeer ik het nog een klein beetje over te doen. Ik probeer het soms met een liedje of zeg eens AAA en gekke bekken trekken. We hebben ook wel eens youtube filmpjes over tandenpoetsen zitten kijken (met van die liedjes erbij). Dit vind ze vaak heel leuk.. In de avond geef ik haar eerst zelf de tandenborstel en daarna weet ze dat ik nog na wil poetsen. Dit is meestal wel strijd. Idd afentoe met kietelen, in de houdgreep, tot 3 tellen.... het is niet leuk, maar het gaat wel om haar gebit. Ze kan het nu wel steeds beter zelf en ik merk dat ze het fijn vind dat ik haar ook een zekere controle geef. Ook vind ze het leuk om soms ook bij haar pop of knuffel te tandenpoetsen. Soms doen we het samen en geef ik haar mijn tandenborstel, mag ze mijn tandenpoetsen. Spelenderwijs leren is vaak het leukst ! Verder is het denk ik gewoon een kwestie van herhaling en routine. De ene dag is ze gewoon wat meer meegaand dan de andere. Het hoort erbij.
 
Hoi.
Hier in het begin ook. We hebben er heel duidelijk iets met hem over afgesproken. 
Hij mag voor de spiegel eerst zelf poetsen, daarna is mam of pap aan de beurt. Mogen wij niet poetsen dan gaan we zonder verhaaltje naar bed.
Dit laatste is 3 dagen op rij gebeurd, sindsdien is het poetsdrama voorbij, behalce als er een nieuwe kies doorkomt. Maar dat zien we dan en nemen we dan voor lief.
Succes!
 
Wij laten onze kinderen (2&4jr) kiezen of ze de Opperpoetser willen zijn of de Controlleur, sinds we dit doen gaat het best aardig. Het is altijd even zoeken naar de methode die het beste bij je kindje werkt :)
 
Ik poets al vanaf begin 2 x per dag
Eerst leuk soms nu minder leuk maar ach zelf tandpasta op doen of samen poetsen helpt en anders op zijn beneden zitten en poetsen maar
 
Hier ook een meisje dat er drama van maakt. En ze is nog wat jong om spelletjes echt te begrijpen, 16 mnd. Ze laat zich absoluut niet afleiden. Filmpjes zijn leuk, totdat die tandenborstel naar binnen gaat. 
Wij nemen haar op schoot en kantelen haar hoofd naar achter en laten haar maar even huilen. Het moet nou eenmaal gebeuren en zo is het het snelste klaar. 
Het is wel wat verbeterd sinds ze onze tanden mag poetsen onder de douche. Ze vond het superleuk om pappas grote tandenborstel in zn mond te doen. En ging dat vervolgens ook met haar eigen tandenborstel bij zichzelf doen. Dat is vaak in de ochtend en wij poetsen enkel nog echt voor het slapen gaan. Maar door het "poetsen" in de ochtend pak je toch altijd wel wat mee. In de avond laat ze het ietsjes beter toe nu, ze huilt wat minder hard en wil graag zelf even na "poetsen" nu.
 
Terug
Bovenaan