Peuter wil niet uit de douche

<p>Zoveel topics over peuters die niet willen douche maar wij zitten juist in een omgedraaide wereld. Onze kleine meid ( nu 2 jaar en 2 maanden) is dol op douche. Het liefst wil ze iedere dag maar dat mag niet. We douche om de beurt samen met haar en dat vind ze geweldig. Haartjes wassen is even spannend maar daarna is ze de prinses van de douche en dan komt de drama. Het douche is klaar en tijd om af te drogen. Dametje wil dan echt niet uit de douche. Zelfs als we de douche uitzetten gaat ze koppig zitten en wil ze er niet uit. Alle speeltjes zij  dan al opgeruimd maar ze blijft zitten en vragen om de douche. Iemand tips om de overgang toch soepel te maken? </p>
 
Mijn dochter blijft ook vaak liever douchen of in bad. Ze heeft mij een keer m'n benen in zien smeren en nu zeg ik vaak dat we dat gaan doen bij haar (Weleda calendula bodymilk), dan weet ze niet hoe snel ze er uit moet komen ?
 
Hier krijgen ze na het douchen hun vitamine D pilletje. Daar zijn ze dol op. Uit de douche gaan vinden ze ook niet leuk, als we ze oppakken is het altijd even verzet en strijd. Maar zodra we vragen: wil je een pilletje?, dan zijn ze gelijk rustig en knabbelen ze hun pilletje op en dan zijn ze de douche alweer vergeten ;)

Verder hebben ze ook weinig in te brengen eerlijk gezegd. Als ik vind dat het klaar is, dan gaan ze er gewoon uit. Dan huilen ze maar even, zodra de pyjama aan is, is dat ook weer voorbij. Krijgen ze niks van ;)
 
Die van ons heeft dat met het bad. Ik heb daarvoor twee opties die ik zelf gebruik. Ofwel er is tijd en de lol raakt er toch echt vanzelf vanaf. Dan laat ik die van ons gewoon in bad zitten en ga ik er met een boek naast zitten (heerlijk). Of er is geen tijd, dan zeg ik dat ook duidelijk. Dat we nu iets anders gaan doen, ik ga niet mee in de heisa. Nee is nee en dan til ik hem gewoon op en gaan we afdrogen. Hier helpt het wel om te zeggen dat nee ook nee blijft als hij huilt. 
 
Hier 2 jaar 3 maanden, en een bad. Ik zeg 10 min van tevoren dat ze er dalijk uit moet, en dan benoem ik iets wat we nog qua spelen kunnen doen als ze de pyama aanheeft, of inderdaad iets van een snoepje beloven of iets dergelijks. Dan nogmaals 5 min van tevoren herhalen. Daar zeg ik dan bij als ze enthousiast reageert op de ‘planning’ dat ik niet wil dat ze lastig gaat doen dalijk. Toch gebeurt het alsnog vaak eventjes dat tegenstribbelen. Gelukkig kan ik dan aanhalen dat ze had beloofd lief te zijn, en dat ik het afdrogen snel zal doen zodat we ook sneller bij de ‘belofte planning’ zijn. (Doe ik dan fijn toch grondig en kalm het eruithalen zonder drama is dan toch al gelukt.? Helaas moet het nu even zo op deze leeftijd..tenminste...ik hoop toch dat het makkelijker word binnenkort ? het belangrijkste hier is het vooraf waarschuwen dat de tijd bijna om is. succes ?
 
Ik zou een kookwekkertje neerzetten.. Gaat ie af? Dan gaan we eruit. Voor beide  duidelijk!
(Hier helpt t dan ook om te beginnen over zn knuffel of welk boek hij wil lezen zo voor t slapen!)
 
Hier hetzelfde drama met dochtertje van 2 jaar en 3 maanden oud. Ene keer lukt het wel dat ze eruit gaat, andere keer blijft ze zo 2 uur zitten ookal is het water koud. Ene keer werkt haar favoriete handdoek, andere keer een snoepje/filmpje of iets anders wat ze leuk vind. Ik ga de strijd niet aan, dat wordt alleen maar gillen en schreeuwen waarvan mn andere dochtertje van 3 maanden wakker of onrustig wordt. Vaak zeg ik dat ik dan even naar een andere kamer ga en dat ze me mag roepen als ze eruit wil. Dan roept ze meestal wel na een tijdje en wil ze er ook echt zelf uit. Doe dr nu vaak ergens in de ochtend of middag in bad, en zorg dat ik daarna niet weg hoef. Dan is het ook niet erg als ze er niet uit wil.

Maar heb soms ook dit drama met sochtends uit bed gaan, dan kan ze gerust 2 uur brullen zonder dat ik dr kleren aan kan doen. En dan helpt echt niks behalve maar laten gaan. Zal wel een fase zijn die hopelijk snel weer voorbij gaat.
 
Terug
Bovenaan