Peuter wil niet uit de douche

We hebben inderdaad al veel geprobeerd. Tijd aangeven, aftellen, knuffels, boekje lezen alles vind ze leuk maar de douche uit echt niet. Als we aangeven dat we iets anders gaan doen en de douche gaat uit is standaard haar antwoord:dan niet?. We gaan eens proberen met een kookwekker.
 
Herkenbaar probleem, al is onze jongen nu ruim 3 en gaat het beter. Wat bij ons hielp, is door er zelf eerst uit te gaan, afdrogen en kleren aan te doen. Al zeggen bij het eruit gaan dat hij eruit moest wanneer ik klaar was met aankleden. Dan de keuze geven om zelf de douche uit te zetten of dat ik dit moest doen. Als hij er niet uit wilde, wat in het begin steeds was, toch eruit getild en gaan aankleden. Ja, dat was drama, maar naar een paar keer was het duidelijk en geen strijd meer.
 
Onze peuter heeft hetzelfde. Wij laten hem nu samen met ons de douche uitdraaien en dat heeft echt een verschil gemaakt. Volgens mij denkt hij dan dat het zijn eigen beslissing ook is :'). Het helpt ons ook om alvast te kiezen welke boekje we voor het slapen gaan lezen. 
 
Wij douchen meestal samen, dan droog ik me op mijn gemak af en kleed ik me aan en kan hij nog een tijdje zelf verder spelen onder de douche. 
Daarna pak ik zijn handdoek en vertel ik hem wat we gaan doen: afdrogen, schone broek, romper en dan mag hij "het boek van de ieh" lezen (disney compilatie waar veel paardjes in staan ?), dan is hij overtuigd en enthousiast en werkt ook heel braaf mee, want des te sneller mag hij in zijn boek bladeren.
Mijn zoontje is overigens 18,5 maand en lekker begonnen met peuterpuberen, dus een goede uitleg is belangrijk om er zonder kleerscheuren vanaf te komen
 
Terug
Bovenaan