Peuterbed!!

Wij hebben geen echte slaapproblemen, dat durf ik bijna niet hardop te zeggen uit angst dat ze ineens ontstaan ?
Maar hier slaapt onze 17 maanden jonge zoon in een ledikant, en dat ledikant staat met de kopse kant tegen ons bed (bij mijn hoofd). Als hij dus nachts wakker wordt, wat af en toe gebeurt, dan kan ik half slapend vertellen dat ik er ben, en als het hem kalmeert hang ik mijn hand in het bedje zodat hij mijn hand vast kan houden. 9 van de 10 keer slaapt hij dan binnen no time door. Heel soms moet ik hem plat leggen en de deken (vanaf ong 14/15 maanden een eigen dekbed) over hem heen trekken. 
Ik weet niet of dat helpt. En hij komt ook af en toe bij ons liggen, als het allemaal niet werkt en ik voor mijn eigen rust kies. Maar dat wordt steeds minder. 

Je hoort en leest voordat je mama word zooooveel “ideaal” verhalen en tips en advies en en en. Achteraf is het iedere dag weer een unieke puzzel en valt geen enkel kind in de ‘norm’! Het gaat om wat jullie zelf wel en niet willen, natuurlijk volg je wel een beetje de veiligheids voorschriften...wij hebben ons echt vastgehouden aan 1 ding: NIET TUSSENIN. Dat is tot nu toe (ze is nu 2, maar er komt een zusje of broertje bij dus afwachten) gelukkig gelukt. Daarvoor in de plaats betekent dit wel helaas dat we de ene nacht goed kunnen slapen en de andere nacht 40x naar haar slaapkamer moesten....hier was er eigenlijk geen ernstige reden voor het peuterbed, toch slaapt ze er al zeker 4 maanden in. Is ook handig dan is het straks geen strijd in Mei. Het voelde gewoon nu al goed. Ze komt er pas uit als ze echt klaar is met slapen, heel soms beslist ze wel dat dit om 05.00u al het geval is. Dan is t het natuurlijk handig dat door haar leeftijd ik haar nu makkelijk duidelijk kan maken dat het nog geen tijd is en ze nog terug naar bed moet. Dan leg ik haar er weer in en laat haar eventjes iets drinken. (Dat is bij ons het enige dat vanaf ze geen nachtfles meer krijgt helpt om haar weer te laten slapen bij het wakker worden snachts, flesje water met beetje 0.0 ranja erin. Misschien is het een tip voor jullie, geeft een soort troost) aai over de bol en niks meer zeggen gewoon terug naar bed. Wel zou ik aanraden, als die van jullie het nog niet begrijpt door de leeftijd dat het nog geen tijd is om op te staan nog even terug te vallen op het baby bedje. Verder is mijn tip een peuterkussen, dat heeft soort luchtgaatjes en is dus stuk veiliger. En je hebt ook peuterdekbedjes, die kun je ook iets minder hoog leggen en dan goed aan het voeteneind vastzetten zodat het niet omhoog kan schuiven. En dan eerste tijd de webcam erop, bij het eerste geluid van wakker worden direct ernaartoe, geen tijd geven om echt te gaan zitten. Meteen erheen, zeg je: mama is hier, doe maar iets drinken, en nog even slapen. Aaitje geven, deken goed en weer weglopen. Hopelijk werkt het voor jullie ook??? ps: Ook hier was een slaapzak geen doen, sliep ze heel slecht door. Zodra ik een baby dekentje ging gebruiken ging het al veel beter!

Een peuterbed zou ik ook niet nog niet mee starten. In principe niet voor 2,5 a 3 want impulsbeheerding is zo lastig voor die kleintjes nog. Dus als ze uit bed kunnen, dan doen ze dat, denk ik dan.
Als ik kijk naar mijn zoontje, dan ziet hij letterlijk alle hoeken van zijn bed snachts, zoals in de pampers reclame. Een dekbed lijkt mij dus ook heel onhandig op deze leeftijd (15,5 mnd is hij), maar ook dat ik mijn ervaring met mn bewegelijke ventje. 
Hij slaapt ook vaak 2 x 30 minuten per dag. Maar 18.00u is het echt bedtijd voor hem en slaapt hij meestal klokje rond, in ieder geval 11u. Dus misschien kun je je kindje iets eerder op bed leggen savonds. Oververmoeidheid kan ook zorgen voor wakkere momenten in de nacht. Geen idee hoe laat haar bedtijd valt maar dat zou je kunnen proberen. 
En anders een slaapcoach inschakelen idd. Maar als je haar niet wilt laten huilen zou ik niet voor Snuggles and Dreams gaan. Wij hebben wel met S&D gewerkt maar ik vind even laten huilen niet zo'n probleem. Dan kun je beter gaan voor een droomritme coach. Kans is wel dat die je erop gaat blijven wijzen dat ze overdag teveel slaapt en dat ze terug naar 3 slaapjes moet (iets wat hier echt onmogelijk is). 

Terug
Bovenaan