Peuterspeelzaal/ peuteropvang

Hoi ouders,
Wij hebben een dame van 13,5 en een van 2,5. Toen de oudste naar de psz ging was het wel leren, maar vooral het sociaal zijn, knutselen, spelen en dergelijke wat ze deden. Nu de jongste naar de peuterspeelzaal gaat heet het voortaan peuteropvang, en krijg ik het idee dat het echt wel veel meer om het leren gaat. Ze moet zelf de mond afpoetsen, jas uit, schoenen aan uit, dat soort dingen. Helemaal prima natuurlijk, maar ik heb een beetje het gevoel dat het meer om het presteren gaat als dat het echt peuterspeelzaal is zeg maar. Vandaag vroeg ik hoe het ging en zeiden ze dat ze konden merken dat het jongste kind was omdat ze het idee hebben dat ze veel meer kan als dat ze doet, ik zei van mij hoeft zij thuis ook niet veel zelf te doen. Tuurlijk stimuleren we haar wel maar er is niet een moet of zo.
Lang verhaal kort, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en of jullie weten wat zeg maar de soort van eisen zijn wat een kind van 2,5 nu zou moeten kunnen.
 
Hoe het in het verleden was weet ik niet, maar mijn kinderen hebben heel veel geleerd op het kdv. Niet omdat ze gepusht werden om te presteren, maar om hen zelfstandigheid mee te geven en hen voor te bereiden op de basisschool. Als ze 4 zijn dan moeten ze het wel allemaal kunnen. De juf/meester heeft dan gewoonweg geen tijd om bij 30 kleuters de jassen aan te doen voor een kwartier buiten spelen. Ik vind het ook helemaal niet erg als mijn kinderen dit leren. Het moet ooit, dus waarom niet dan al. Onder het genot van een liedje je eigen snoet poetsen. Niets mis mee denk ik. Er hangt geen cijfer vanaf en als ze het niet goed deden mochten ze de volgende dag gewoon komen. Tuurlijk wordt de ontwikkeling bijgehouden. Maar til er niet te zwaar aan en doe er je voordeel mee. Ik vond het geweldig hoe mijn kinderen leerden om zelf hun jas aan te trekken. Die methode had ik zelf nooit kunnen bedenken. 
 
Moet idd zeggen dat ze al veel geleerd heeft en we dat thuis ook zeker stimuleren en van genieten. Maar op het moment als ze zeggen ze kan dit en dit nog niet zelf voelt het beetje als dat ze nog niet ver genoeg is zeg maar? Dat ze doet dingen al zou moeten kunnen.. 
 
Het is echt voorbereiden op de basisschool. Wij hebben een dame van 3,5 die motorisch achterloopt, en krijgen vaak mee dat we thuis meer moeten oefenen met zelf jas aan en uit, schoenen aan en uit, maar dat is voor haar lastiger dan gemiddeld. De fysio die ze al had helpt daar nu ook mee, en die snapt toch beter wat ze wel en niet kan met haar motoriek. Maar echt voorbereiding voor als ze naar school gaan dus. 
 
Ik snap je vraag/behoefte niet zo goed. Ben je benieuwd of jouw peuteropvang veel te hoogdravend is, of ben je benieuwd of jouw kleine 'ondermaats presteert'? Of iets anders? :)
Hoe dan ook: de peuteropvang is puur gericht op voorbereiden op de basisschool. Dat is dus een combinatie van plezier én leren. Allebei ook even belangrijk op die leeftijd. En als ze naar de basisschool gaan, moeten ze al zelf naar de wc kunnen, dus dan is schoenen aantrekken en mond afvegen (letterlijk) kinderspel! ;-)
 
Terug
Bovenaan