Peuterspeelzaal wanneer starten?

<p>Hoi,</p><p>Ik vraag me af op welke leeftijd jullie kindjes zijn gestart op de psz? 2 Jaar, 2,5 of nog iets anders? Mijn zoontje is nu ruim 1,5 en met 2 jaar is hij nog zo klein...</p><p>Hij huilt nog altijd even als wij vertrekken bij de gastouder.</p><p>Ik brn benieuwd naar jullie beweegredenen en ervaringen.</p><p>Dank je.</p>
 
Hier met precies 2 jaar 1 ochtend per week. Met 3 jaar uitgebreid naar 2 ochtenden per week. Daarnaast altijd 1 dag bij de gastouder.
Mijn dochter was er met 2 jaar wel echt aan toe en vond het leuk vanaf dag 1. Ze gaat altijd met veel plezier en heeft nooit gehuild. Dus het was gelijk goed. 
Daarnaast heb ik nog een dochter, geboren toen de oudste 21 maanden was. Dus ik vond het ook wel heel fijn dat zij 1 ochtend naar de peuterspeelzaal was zodat ik even tijd met de baby had en voor mn huishouden. Ik deed het ook echt wel voor mezelf dus.
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en peutergroep. We adviseren ouders om hun kindje rond de 2 jaar en 3-6 maanden te brengen. Met net 2 jaar zijn de meeste kindjes er nog niet direct aan toe, maar sommigen dus ook wel.. het ligt echt heel erg aan je kindje.
Er komen ook kindjes als ze al 3 jaar of3.5 jaar zijn, maar dat raad ik je af.. zulke kinderen zijn vaak echt te lang thuis geweest, teveel gepamperd, niet gewend om samen te spelen. Ze komen niet tot spel, maken geen vriendjes, staan verloren in een hoekje. Dus te laat is ook zeker niet goed.
Doe het wanneer jij het goed vindt voelen. Kijk naar je kindje. Maar ergens tussen 2 en 2.5 jaar is 'ideaal'
 
Hier met precies 2 jaar 1 ochtend per week. Met 3 jaar uitgebreid naar 2 ochtenden per week. Daarnaast altijd 1 dag bij de gastouder.
Mijn dochter was er met 2 jaar wel echt aan toe en vond het leuk vanaf dag 1. Ze gaat altijd met veel plezier en heeft nooit gehuild. Dus het was gelijk goed. 
Daarnaast heb ik nog een dochter, geboren toen de oudste 21 maanden was. Dus ik vond het ook wel heel fijn dat zij 1 ochtend naar de peuterspeelzaal was zodat ik even tijd met de baby had en voor mn huishouden. Ik deed het ook echt wel voor mezelf dus.
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en peutergroep. We adviseren ouders om hun kindje rond de 2 jaar en 3-6 maanden te brengen. Met net 2 jaar zijn de meeste kindjes er nog niet direct aan toe, maar sommigen dus ook wel.. het ligt echt heel erg aan je kindje.
Er komen ook kindjes als ze al 3 jaar of3.5 jaar zijn, maar dat raad ik je af.. zulke kinderen zijn vaak echt te lang thuis geweest, teveel gepamperd, niet gewend om samen te spelen. Ze komen niet tot spel, maken geen vriendjes, staan verloren in een hoekje. Dus te laat is ook zeker niet goed.
Doe het wanneer jij het goed vindt voelen. Kijk naar je kindje. Maar ergens tussen 2 en 2.5 jaar is 'ideaal'
 
De oudste 2 van mij (12 en 8) zijn er nooit geweest en heel sociaal, de jongste (1) gaat ook niet. Bij de gastouder spelen ze met anderen en buiten, is mijns inziens geen psz voor nodig. 
 
De oudste 2 van mij (12 en 8) zijn er nooit geweest en heel sociaal, de jongste (1) gaat ook niet. Bij de gastouder spelen ze met anderen en buiten, is mijns inziens geen psz voor nodig. 
 
Het verschil tussen 1,5 en 2 jaar is erg groot vond ik. Mijn dochters ontwikkeling nam in de twee maanden voor haar verjaardag echt een vlucht. Ze is nu 2j2m en ze is weer hartstikke anders dan 2 maanden geleden. 
Ze gaat al vanaf dat ze 4 maanden is naar de opvang en daar blijft ze voorlopig. Wij zijn wel gaan kijken bij de pzs, maar zien het verschil niet zo met de opvang en daar is ze gewend.
Ga alvast eens kijken en vragen wat zij denken. Daarna kan je altijd nog beslissingen nemen.
 
Bij ons komen de peuterspeelzaalkinderen meespelen bij de kinderen op het kinderdagverblijf. Ik zie er dus niet de meerwaarde van in om mijn dochter ook nog naar de psz te brengen. Dan gaat ze gewoon een ochtend meer naar de opvang. Ben zelf overigens nooit naar de psz of opvang geweest en ben een sociaal persoon met een afgeronde HBO opleiding ;) Tuurlijk is het goed en leuk voor kinderen, maar laten we het niet groter maken dan het is. In de tijd van onze ouders bestond het niet eens.
 
Ik zou echt naar je kindje kijken of hij er al aan toe is met 2 jaar. Sommige kindjes kunnen het, maar voor de meeste kindjes is een paar maanden later starten beter. Ze zijn dan nog net te klein.
Denk je dat je kindje zich redt tussen nog 15 andere peuters? Kan hij op een stoeltje in de kring zitten en geniet hij al van wat uitdagendere activiteiten?
Als hij 2 is kun je dat wel een beetje inschatten. En anders is met 2,5 jaar gaan ook prima! Later zou ik idd niet doen.
 
Terug
Bovenaan