Hier met precies 2 jaar 1 ochtend per week. Met 3 jaar uitgebreid naar 2 ochtenden per week. Daarnaast altijd 1 dag bij de gastouder.
Mijn dochter was er met 2 jaar wel echt aan toe en vond het leuk vanaf dag 1. Ze gaat altijd met veel plezier en heeft nooit gehuild. Dus het was gelijk goed.
Daarnaast heb ik nog een dochter, geboren toen de oudste 21 maanden was. Dus ik vond het ook wel heel fijn dat zij 1 ochtend naar de peuterspeelzaal was zodat ik even tijd met de baby had en voor mn huishouden. Ik deed het ook echt wel voor mezelf dus.
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en peutergroep. We adviseren ouders om hun kindje rond de 2 jaar en 3-6 maanden te brengen. Met net 2 jaar zijn de meeste kindjes er nog niet direct aan toe, maar sommigen dus ook wel.. het ligt echt heel erg aan je kindje.
Er komen ook kindjes als ze al 3 jaar of3.5 jaar zijn, maar dat raad ik je af.. zulke kinderen zijn vaak echt te lang thuis geweest, teveel gepamperd, niet gewend om samen te spelen. Ze komen niet tot spel, maken geen vriendjes, staan verloren in een hoekje. Dus te laat is ook zeker niet goed.
Doe het wanneer jij het goed vindt voelen. Kijk naar je kindje. Maar ergens tussen 2 en 2.5 jaar is 'ideaal'