Peuterspeelzaal?

Sophie gaat vier dagen in de week naar het kinderdagverblijf. Nu zat ik me af te vragen of het nodig / zinnig / leuk is om haar ook op te geven voor de peuterspeelzaal of heeft dat niet veel toegevoegde waarde als ze al op het kinderdagverblijf zit? Wat doen jullie hiermee? Misschien kunnen moeders die al oudere kindjes hebben hier over hun ervaringen vertellen?

Het duurt natuurlijk nog wel even voordat ze hier uberhaupt aan te is, maar we zitten hier in de Randstad met nogal lange wachtlijsten, vandaar dat ik er vroeg bij ben...

Als je dochter al naar het Kinderdagverblijf gaat, heeft het volgens mij geen toegevoegde waarden. Volgens mij is het meer voor de kindertjes die nog thuis blijven en/of bij de grootouders of gastouder onder worden gebracht. Maar dat is mijn interpretatie.
Mijn oudste dochter gaat nu wel, maar ook omdat ze 2 dagen naar de grootouders gaat. Nu gaat ze dus op 1 dag als ze daar is naar de Peuterspeelzaal en de andere dag gaat ze als ik vrij ben, zodat ik haar zelf kan brengen. Ze vindt het enorm leuk, maar ik denk dat ze het zelfde leren als op een Kinderdagverblijf.
Ze gaat er in totaal 2 dagdelen heen. Jasmijn is nu 10 maanden, maar die gaat straks ook.
Succes met je keuze!
Gr. Mamajo

Hoi,

Niet alleen in de randstad zijn de lange wachtlijsten, hier in Venlo moet ik Loek nu ook al aanmelden wil ik in aanmerking komen voor een plekje.

Ik zou in jouw situatie Loek niet naar een peuterspeelzaal toe laten gaan, hij leert op het kinderdagverblijf al veel met de andere kindjes.

Gr. Chantal

Kinderdagverblijven en peuterspeelzalen lijken erg veel op elkaar.
Het verschil is dat een peuterspeelzaal vaak halve dag opvang is, dus een ochtendje of middagje.
Op de peuterspeelzaal slapen ze niet en eten ze niet een echte maaltijd.
Ze eten alleen meestal wat fruit of een cracker met sap.
Een peuterspeelzaal is er om kinderen die altijd alleen thuis zijn geweest een beetje voor te bereiden op de basisschool of het stimuleren van de sociale ontwikkeling.
Dit gebeurt natuurlijk ook al op het kdv.
Je moet het zo zien een psz is eigenlijk een klein gedeelte van wat er gebeurt op een kdv.
Dus als je kindje al naar het kdv gaat is het echt niet nodig om het ook nogeens naar een psz te laten gaan.
Tenzij je zelf thuis bent en bv de dagen op het kdv te lang vindt.

Hopelijk heb je hier wat aan, als je nog vragen hebt ik kan je gerust nog het een en ander vertellen.

xx

Hallo allemaal,

Een kinderdagverblijf en peuterspeelzaal verschillen wel degelijk van elkaar. Een kinderdagverblijf zorgt in principe voor opvang. Er is een ritme wat betreft maaltijden en de kinderen slapen er als dat nodig is. Daarnaast spelen ze vrij en hebben ze af en toe een activiteit samen.
Een peuterspeelzaal is een voorloper op de basisschool. Afhankelijk van de peuterspeelzaal werken ze er met een "lesmethode" (dit hoeft niet, wel de zogenaamde VVE-peuterspeelzalen.) waarbij ze steeds een ander thema hebben. Bijvoorbeeld: lente, sint, etc. Ze krijgen spelenderwijs les en leren zo om een bepaalde tijd met een activiteit bezig te zijn. Daarnaast hebben ze activiteiten in de kring of activiteiten aan de tafel. De gegevens van de peuterspeelzaal kunnen doorgegeven worden aan de basisschool als de ouders daar toestemming voor geven. Op sommige peuterspeelzalen worden de kinderen gescreend door een logopedist. Op deze manier ben je er op tijd bij en kan er op tijd worden gehandeld.
Er is een bepaalde structuur die meer op de structuur van de basisschool lijkt waardoor kinderen makkelijker instromen op de basisschool. Daarnaast kennen ze hun klasgenoten vaak al van de peuterspeelzaal wat het makkelijker maakt.
De kosten van een peuterspeelzaal verschillen per stad, maar liggen vaak lager dan die van een kinderdagverblijf. Een peuterspeelzaal moet je dus niet zien als opvang.
Mijn advies zou zijn om een kind naar de peuterspeelzaal te sturen. Zeker als je kind op taalgebied achter ligt.
Google maar op peuterspeelzaal en VVE en je vindt meer achtergrondinformatie, maar vraag ook even na of de peuterspeelzaal in jouw buurt een VVE-peuterspeelzaal is.
Succes met je keuze!

quote: sterretje7 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('19-06-2009 21:22:47'));

Hallo allemaal,

Een kinderdagverblijf en peuterspeelzaal verschillen wel degelijk van elkaar. Een kinderdagverblijf zorgt in principe voor opvang. Er is een ritme wat betreft maaltijden en de kinderen slapen er als dat nodig is. Daarnaast spelen ze vrij en hebben ze af en toe een activiteit samen.
Een peuterspeelzaal is een voorloper op de basisschool. Afhankelijk van de peuterspeelzaal werken ze er met een "lesmethode" (dit hoeft niet, wel de zogenaamde VVE-peuterspeelzalen.) waarbij ze steeds een ander thema hebben. Bijvoorbeeld: lente, sint, etc. Ze krijgen spelenderwijs les en leren zo om een bepaalde tijd met een activiteit bezig te zijn. Daarnaast hebben ze activiteiten in de kring of activiteiten aan de tafel. De gegevens van de peuterspeelzaal kunnen doorgegeven worden aan de basisschool als de ouders daar toestemming voor geven. Op sommige peuterspeelzalen worden de kinderen gescreend door een logopedist. Op deze manier ben je er op tijd bij en kan er op tijd worden gehandeld.
Er is een bepaalde structuur die meer op de structuur van de basisschool lijkt waardoor kinderen makkelijker instromen op de basisschool. Daarnaast kennen ze hun klasgenoten vaak al van de peuterspeelzaal wat het makkelijker maakt.
De kosten van een peuterspeelzaal verschillen per stad, maar liggen vaak lager dan die van een kinderdagverblijf. Een peuterspeelzaal moet je dus niet zien als opvang.
Mijn advies zou zijn om een kind naar de peuterspeelzaal te sturen. Zeker als je kind op taalgebied achter ligt.
Google maar op peuterspeelzaal en VVE en je vindt meer achtergrondinformatie, maar vraag ook even na of de peuterspeelzaal in jouw buurt een VVE-peuterspeelzaal is.
Succes met je keuze!

Hoi sterretje7

Ik wil niet vervelend doen ofzo, maar toch even een reactie plaatsen..

Zo ongeveer alles wat jij beschrijft over de psz doen wij op het kdv ook.
Wij hebben ook thema's en werken ook wel eens langere tijd met een thema, zo zijn   er ook kdv waar ze dat altijd doen.
Ook hebben wij activiteiten in de kring en aan tafel.
Verder hebben ook wij weleens contact met de basisschool als dat nodig of gewenst is.
Bij ons worden ook allerlei achterstanden geconstateerd en zijn er tal van medewerkers in de stichting waar gebruik van wordt gemaakt.
Dus ook taalachterstanden, maar ook bv een VTO team, speelbegeleiders en noem maar op.
Vaak zijn wij er op een kdv juist nog eerder bij, omdat kinderen er vaak al vanaf baby zitten.
En ik weet bijna zeker dat een kdv duurder is, omdat het hele dag opvang is en er idd voeding en luiers ed bijkomt.

Nogmaals ik wil niet onaardig doen, maar werk al jaren in de kinderopvang en ken beide van dichtbij.

Ohja nou vergeet ik nog 1 ding.
Bij ons zijn de basisscholen ook allemaal in de buurt en stromen dan ook alle kindjes samen door naar school.
Er zit bij ons in het gebouw zelfs na schoolse opvang, dus wij zien dan de meeste nog jaren en jaren.
Erg gezellig.

Hoihoi
Patrick ga vanaf 2jr als het goed is na de peuterspeelzaal, hij vind het nu ook geweldig om met kindjes te spelen. bv met babyzwemmen en zondags op de creche vd kerk. Ik werk maar 1 ochtend in de week dan gaat die na oma en als ik 's avonds werk is papa thuis.
Maar mijn keuze zou in jou geval zijn om je kindje niet na de peuterspeelzaal te doen. Gewoon ook om het feit dat het al 4 dagen weg is. Je mist dan zelf dingen van je kindje en dat zou ik reuze jammer vinden.

Liefs

Terug
Bovenaan