quote: sterretje7 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('19-06-2009 21:22:47&apos

);
Hallo allemaal,
Een kinderdagverblijf en peuterspeelzaal verschillen wel degelijk van elkaar. Een kinderdagverblijf zorgt in principe voor opvang. Er is een ritme wat betreft maaltijden en de kinderen slapen er als dat nodig is. Daarnaast spelen ze vrij en hebben ze af en toe een activiteit samen.
Een peuterspeelzaal is een voorloper op de basisschool. Afhankelijk van de peuterspeelzaal werken ze er met een "lesmethode" (dit hoeft niet, wel de zogenaamde VVE-peuterspeelzalen.) waarbij ze steeds een ander thema hebben. Bijvoorbeeld: lente, sint, etc. Ze krijgen spelenderwijs les en leren zo om een bepaalde tijd met een activiteit bezig te zijn. Daarnaast hebben ze activiteiten in de kring of activiteiten aan de tafel. De gegevens van de peuterspeelzaal kunnen doorgegeven worden aan de basisschool als de ouders daar toestemming voor geven. Op sommige peuterspeelzalen worden de kinderen gescreend door een logopedist. Op deze manier ben je er op tijd bij en kan er op tijd worden gehandeld.
Er is een bepaalde structuur die meer op de structuur van de basisschool lijkt waardoor kinderen makkelijker instromen op de basisschool. Daarnaast kennen ze hun klasgenoten vaak al van de peuterspeelzaal wat het makkelijker maakt.
De kosten van een peuterspeelzaal verschillen per stad, maar liggen vaak lager dan die van een kinderdagverblijf. Een peuterspeelzaal moet je dus niet zien als opvang.
Mijn advies zou zijn om een kind naar de peuterspeelzaal te sturen. Zeker als je kind op taalgebied achter ligt.
Google maar op peuterspeelzaal en VVE en je vindt meer achtergrondinformatie, maar vraag ook even na of de peuterspeelzaal in jouw buurt een VVE-peuterspeelzaal is.
Succes met je keuze!
Hoi sterretje7
Ik wil niet vervelend doen ofzo, maar toch even een reactie plaatsen..
Zo ongeveer alles wat jij beschrijft over de psz doen wij op het kdv ook.
Wij hebben ook thema's en werken ook wel eens langere tijd met een thema, zo zijn er ook kdv waar ze dat altijd doen.
Ook hebben wij activiteiten in de kring en aan tafel.
Verder hebben ook wij weleens contact met de basisschool als dat nodig of gewenst is.
Bij ons worden ook allerlei achterstanden geconstateerd en zijn er tal van medewerkers in de stichting waar gebruik van wordt gemaakt.
Dus ook taalachterstanden, maar ook bv een VTO team, speelbegeleiders en noem maar op.
Vaak zijn wij er op een kdv juist nog eerder bij, omdat kinderen er vaak al vanaf baby zitten.
En ik weet bijna zeker dat een kdv duurder is, omdat het hele dag opvang is en er idd voeding en luiers ed bijkomt.
Nogmaals ik wil niet onaardig doen, maar werk al jaren in de kinderopvang en ken beide van dichtbij.