Peuterspeelzaal?

@patries81: Wat jammer dat je je beledigd voelt. Zo was het niet bedoelt. Ik weet niet waar je precies werkt, maar bij ons in de provincie zijn de peuterspeelzalen aan de basisscholen gekoppeld en is er een doorlopende lijn van peuterspeelzaal met basisschool. Zeker waar het de VVE-peuterspeelzalen betreft, dit is landelijk zo opgezet vanuit het ministerie van onderwijs.
Wat jouw kdv betreft liggen jullie dan voor op andere kdv's, want neem maar van mij aan dat ze echt niet allemaal zo werken. En ook ik weet waar ik het over heb.
Dus nogmaals, jammer dat je het zo voelt, ik wilde niemand beledigen, alleen maar informatie geven.

Hey sterretje

Ik voelde me helemaal niet beledigd hoor, misschien kwam het verkeerd over dan.
Je hoeft ook helemaal geen sorry te zeggen.
Wilde alleen ermee aangeven dat hier in amsterdam bijna alle kdv zo werken en net wat jij zegt, die juist aangesloten zijn op de basisschool.
Wilde alleen maar een reactie plaatsen, omdat bij mama van sophietje het misschien er ook zo aan toe gaat en zij een verkeerde keuze maakt.
Alleen ken ik haar situatie natuurlijk niet helemaal.
Vervelend als bij jullie de kdv dan niet zo goed geregeld zijn.
Dus 'no bad feelings'

Hallo allemaal,

bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Zoals ik het lees ligt het er dus een beetje aan wat er op het kdv wordt georganiseerd, of een psz nog toegevoegde waarde heeft. Nu doet het kdv waar Sophie nu zit ook heel veel activiteiten en projecten rond thema's. Na de zomer gaan we verhuizen en hopelijk kan Sophie dan vrij snel naar het nieuwe kdv, voorlopig staan we daar nog op de wachtlijst... Ook daar wordt volgens mij heel veel georganiseerd, voor de oudere kindjes hebben ze bijvoorbeeld 's ochtends ook kringgesprekken en 's middags verschillende activiteiten zoals zingen, dansen, gymmen, knutselen. De kindjes mogen dan kiezen waar ze aan meedoen. Ze hebben daar op het kdv ook een psz, daarom vroeg ik het me af. Maar misschien is die met name bedoeld voor de kinderen die niet op het kdv zitten. Ik zal het daar ook gewoon eens navragen.

Verder wil ik nog even zeggen (misschien was een van de reacties hierboven niet zo bedoeld, maar hij voelde wel een beetje al een steek onder water) dat Sophie inderdaad vier dagen naar de creche gaat, het daar ontzettend naar haar zin heeft en heel veel leert en ik totaal niet het gevoel heb dat ik veel van haar mis!!

Hallo allemaal,

bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Zoals ik het lees ligt het er dus een beetje aan wat er op het kdv wordt georganiseerd, of een psz nog toegevoegde waarde heeft. Nu doet het kdv waar Sophie nu zit ook heel veel activiteiten en projecten rond thema's. Na de zomer gaan we verhuizen en hopelijk kan Sophie dan vrij snel naar het nieuwe kdv, voorlopig staan we daar nog op de wachtlijst... Ook daar wordt volgens mij heel veel georganiseerd, voor de oudere kindjes hebben ze bijvoorbeeld 's ochtends ook kringgesprekken en 's middags verschillende activiteiten zoals zingen, dansen, gymmen, knutselen. De kindjes mogen dan kiezen waar ze aan meedoen. Ze hebben daar op het kdv ook een psz, daarom vroeg ik het me af. Maar misschien is die met name bedoeld voor de kinderen die niet op het kdv zitten. Ik zal het daar ook gewoon eens navragen.

Verder wil ik nog even zeggen (misschien was een van de reacties hierboven niet zo bedoeld, maar hij voelde wel een beetje al een steek onder water) dat Sophie inderdaad vier dagen naar de creche gaat, het daar ontzettend naar haar zin heeft en heel veel leert en ik totaal niet het gevoel heb dat ik veel van haar mis!!

Hey

Nou fijn dat je wat hebt aan alle reacties!
En zo te horen heb je een prima kdv!
Wij hebben ook een psz in hetzelfde gebouw en dat is bij ons idd voor de kinderen die niet naar het kdv gaan.
Dat zijn de kinderen die alleen een halve dag komen.
Dat moet net kunnen met je werk natuurlijk.

xx

Hoi!

Ik ben momenteel leidster op een kinderdagverblijf maar heb ook ruim ervaring op een peuterspeelzaal. Ik ben het met sterretje eens. Mijn mening is dat een speelzaal veel schoolser is. Natuurlijk heb ik op het kdv ook een vast ritme. Met vaste activiteiten etc. Maar toch niet zo schools als het op een psz gaat. Dit komt voornamelijk omdat er op een kinderdagverblijf meer gezorgd moet worden. En dit gaat natuurlijk voor. Ook zijn de knutsels meer op de oudere gericht. En bij een dagverblijf wat algemener.  Mijn zoon gaat  naar een dagverblijf. Ik heb besloten om hem nu nog niet naar een speelzaal te doen.  Dit omdat ik vind dat ihj dan te veel van huis is. Het liefst zal ik hem van het dagverblijf afhalen ( wat overigs een heel  goed en actief verblijf is) en hem op een pueterspee;zaal doen. Dit omdat ik vind dat hij hier meer aan heeft voor zijn ontwikkeling ter voorbereiding op school.

Groetjes!  

Ook hier een voorstander van de psz! Maar dan geef ik meteen toe dat hij ook niet naar een kdv gaat.
Maar waar ik benieuwd naar ben...vanaf welke leeftijd doen jullie ze naar de psz?
@blabla: hoe oud zijn de kinderen gemiddeld als ze voor het eerst komen?

Hoi allemaal,

Wij hebben ervoor gekozen om onze oudste (wordt 2 aug 3 jaar) niet naar een psz te doen. En onze jongste (10.5 mnd) gaat straks ook niet.

Zij gaan 2 dagen in de week naar mijn schoonouders en 1 dag in de week naar het kdv. Het kdv waar onze kinderen heen gaan wordt veel gedaan aan basisschool voorbereiding. Zo zijn er naast de thema's (o.a. lente, sinterklaas, herfst, Italie enz. enz.) ook 3+ activiteiten, speciaal gericht op voorbereiding basisschool. We krijgen straks ook een dossier mee voor de basisschool. Het kdv zit hier ook in hetzelfde gebouw als een basisschool en er zit ook een psz, waar inderdaad met name kinderen zitten die niet naar een kdv gaan.

Ik weet ook dat er hier in de buurt kdv's zijn waar dit allemaal niet gebeurd en waar de kinderen goed verzorgd wordt en er verder voornamelijk vrij gespeeld wordt. Als onze kinderen daar zouden zitten, zouden ze wel naar een psz gaan.

Maar nu onze jongens al 3 hele dagen van huis zijn en het kdv zo actief is in voorbereiding basisschool hebben wij ervoor gekozen om ze niet naar het psz te laten gaan.  

groetjes
susan

Terug
Bovenaan