Peuterspeelzaal

Hi,

Ons kindje zit drie dagen in de week op het KDV. Dat gaat echt supergoed... hij rent naar binnen, is altijd blij en zit vol verhalen als hij thuis komt.

Nu gaat hij ook nog 1 ochtend in de week naar de psz (hij is bijna 3) omdat wij dat een mooie overgang vonden naar de basisschool... daar gaan ze op 5 dagen in de week naar school.

Maar nu is hij twee keer geweest en bij het wegbrengen is dat alleen maar huilen. En echt verdrietig huilen. Hij kan huilen als hij boos is, hij kan huilen als hij gefrustreerd is of zijn zin niet krijgt, maar dat ziet er anders uit. Hij was vanmorgen weer echt verdrietig.

Mijn moederhart is nu gebroken. Ik voel me daar op de psz ook niet thuis. zou hij dat voelen? Een kind huilend achter laten is echt een ramp, omdat je weet dat hij op het kdv zo goed doet! En het kdv "moet" omdat ik moet werken, de psz is vrijwillig. We krijgen nog een baby en het leek me leuk met haar ook wat tijd alleen te hebben, maar nu twijfel ik dus.

Op het kdv hebben we ook een tijdje gehad dat hij moest huilen, tot die ene juf weg ging. Toen was het over. Onze zoon is erg gevoelig voor indrukken en die juf vond hij dus echt niet leuk. Als hij nu over het kdv praat en de juffen, dan glimt hij helemaal. Ze zijn alle drie heel anders en alle drie hebben ze hun eigen capaciteiten, maar hij vind ze allemaal even lief!

Wat nu? Nog een paar weken een huilend kind weg brengen of er mee stoppen?

Gr. Tamara.

Hoi Tamara,

Als hij toch al naar het kdv gaat waar hij het naar zijn zin heeft dan zou ik met de psz stoppen. Ik zie het meer als een leerplek om met andere kinderen te leren spelen. Dat leert hij ook op het kdv. Als hij helemaal niet onder de kinderen kwam, dan zou ik wel nog even doorzetten. In dit geval dus niet. Als je nu straks als de baby er, tijd wil hebben met je baby alleen, kun je je zoontje misschien een dagdeel extra naar de kdv doen? Of misschien bij opa en oma een paar uutjes op de week laten spelen als dat mogelijk is. Ik hoor ook vaak dat 1 keer psz per week te kort is om te wennen. Dat ze er minsten 2 dagdelen heen moeten.
Ik weet er alles van dat je hart breekt als je een huilend kind achterlaat! Binnenkort gaat isabelle ook weer beginnen op de psz. Volgend jaar moet ze naar school, dus k wil dat ze ook gaat wennen aan het "niet bij mama zijn en met andere kindjes spelen".

Groetjes Babybelle

Hey!
Ik vind persoonlijk ook dat alleen een kdv voldoende is..Lieve gaat twee dagen per week naar kdv, als ik werk.[ Ik werk ook zelf op het kdv waar ze heengaat..alleen andere groep..].En ik zie zelf niet heel veel verschil tussen kdv en psz.
Je doet het meestal omdat je anders de overgang naar school zo groot vind..en dat ze leren met leeftijdsgenootjes om te gaan, te delen, te wachten op elkaar etc..Gaat op kdv ook lukken!
Dus hier zeker geen psz..
Valt me wel op ook dat veel kids de psz hier niks vinden?
Als je toch al zegt dat het niet perse hoeft..dan liet ik het ook zitten.
En drie dagen kdv is al prima genoeg toch!
Volgens mij heb je zelf al besloten..haha
Gr Rina

Mijn kinderen gaan ook 3 dagen naar het kdv. Dat vind ik voldoende. Ze gaan ook niet naar de peuterspeelzaal.

Eerlijk gezegd vind ik het raar om je oudste een dagdeel in de week weg te brengen omdat je dan even alleen aandacht voor de baby hebt.
Ik denk dat als de baby geboren is, je juist tijd alleen met je oudste moet in 'inplannen'. Maar dat kan toch ook een uurtje in het weekend als je man thuis is?

Hoi Tamara.

Ik weet nog in het begin en na de vakanties dat ik Mick naar de psz ging brengen hij ook moest huilen.(ineens was hij naar me aan het zwaaien als we binnen kwamen en mocht ik geen koffie of thee meer en geen puzzeltje maken,maar moest mama weg! slik!)
Maar als ik weg was ging het heel erg goed en was hij lekker aan het spelen en deed leuk mee met alles.
Kan je niet vragen hoe het gaat als je weg bent of hij wel leuk mee doet met alles.
Als het echt niet goed gaat zouden ze je toch wel bellen?

Misschien is het de omgeving waar hij aan moet wennen,toch anders als op kdv,andere kindjes etc.

Misschien kan je het nog even afwachten hoe het gaat,maar als je er zelf niet snel een beter gevoel krijgt zou ik hem eraf halen.

@Mimmi81

Ik vind het helemaal niet RAAR dat ze het idee had dat ze haar oudste even lekker een paar uurtjes op de psz zou laten spelen om zelf even tijd te hebben voor alleen de baby. Zo "vang je toch twee vliegen in een klap". Je oudste speelt lekker op de psz en je jongste heeft even de tijd met mama alleen. Zo kun je het ook bekijken.

Hij gaat ook al nar het kdv is het niet een beetje veel om dan ook naar de psz te gaan?
Ik had mijn keus al gemaakt, alleen kdv, Daar leren ze toch ook genoeg.
Tis sneu dat ie zo verdrietig!

Gr Linda

Hi,

Even een update: hij kwam supervrolijk terug vandaag... misschien wel te vrolijk. We kijken het aan.

@mimmie: hij gaat niet naar de psz omdat hij dan tijd voor zichzelf heeft, maar omdat ik vind dat de baby ook onverdeelde aandacht verdiend.
Onze zoon verdient straks na de geboorte ook tijd alleen met papa of mama dus gaan we straks weer peuterzwemmen met hem, zonder de baby. Papa of ik dan, niet beide. We gaan ook hem straks onverdeelde aandacht alleen geven. Wandelen, fietsen etc. zonder baby, want dat verdiend hij ook!

@ Linda: Ik vind het niet te veel dat hij naar de psz gaat, over ruim een jaar moet hij 3 hele dagen en 2 halve dagen naar school en dat vind ik ook best een grote stap. Ik zag dit als mooie tussenoplossing.

In ieder geval bedankt voor de reacties!!

Gr. Tamara.

Terug
Bovenaan