Peuterspeelzaal

Hoi!
Ik werk al 10 jaar in de kinderopvang.
Ik zal stoppen met de peuterspeelzaal.
Een kind van 3 lijkt al heel wat. Maar eigenlijk is een kindje van 3, nog maar heel klein.
Dan 3 dagen naar het kdv en 1 ochtend naar de speelzaal, vind ik erg veel.
1 ochtend is ook weinig om te wennen.
ik denk dat het te verwarrend voor hem is.
Dus mijn advies luid: Stoppen met de psz!

Hallo Tamara,
Ik snap de reden niet waarom je hem weg wilt brengen. Hij moet weer helemaal wennen en is al 3 hele dagen weg. En als je tweede kindje geboren is heb je toch verlof van 10-12 weken?
Je zoontje gaat dan 3 dagen naar kdv, lijkt me dat je dan genoeg tijd met je tweede kindje hebt.
En voor je het weet zit hij op de basisschool en heb je tijd over voor je tweede kindje.
Daarbij komen er voor hem straks genoeg veranderingen aan: een kleine baby erbij, over een tijdje naar de kleuterschool.
Mijn mening: Absoluut niet naar de psz toe.
groetjes Mariska

Hi,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben er nog niet uit. Gisteravond een heel gesprek gehad met mijn man. Wij zagen de psz als een aanvulling. Onze buurvrouw was ook heel enthousiast over de psz.
Maar die aanvulling mist. het kdv sluit veel beter bij ons aan. Ik zit echt in dubio. Weet niet wat ik er mee aan moet. Mijn man wil het nog aankijken (is toch rationeler, laat zijn gevoel minder mee spelen, ik ga alleen maar emotioneel kijken).

Het is een van de moeilijkste beslissingen die ik nog ga nemen... denk ik. Ik hoor wel veel reacties van: 1 dag is te weinig, de meeste kindjes gaan ook meerdere dagdelen, dat klopt. Maar dat ga ik echt niet doen!

Daarnaast is er op de psz een taalcoach aanwezig, die onze zoon weer met zijn spraak kan begeleiden. Dat was ook een reden om de psz door te zetten. Maar die blijkt op een andere dag te zitten, terwijl wij dit wel hebben aangegeven te willlen.

Goed... ik blijf nog maar even denken. Heb nu zwangerschapsverlof dus heb daar tijd genoeg voor.

Gr. Tamara.

Tamara: Ik snap het wel een beetje denk ik. Natuurlijk heeft ook de baby recht op onverdeelde aandacht.
Als ze vier zijn moeten ze inderdaad 3 hele, en 2 halve dagen naar school. Maar het is nogal een verschil tussen hoe oud ze nu zijn, en straks als ze vier zijn.
Maar nu heb jij lekker verlof, en kan je het misschien even aankijken. Ik denk zelf dat het niet echt toegevoegde waarde heeft een psz als je kindje al naar de opvang gaat. Eline gaat maar 1 dag in de week, maar gaat verder ook niet naar de psz, dat vind ik dan niet nodig.
Mijn oudste is ook nooit geweest, alleen naar de opvang, en ging gelijk alle dagen naar school, incl. buitenschoolse opvang op 2 dagen.

Succes met het maken van de beslissing!

Hoi Tamara,

Ik zou stoppen met de psz. Ik denk dat je zoontje het te verwarrend vindt omdat de regels die hij van het kdv kent niet terugziet bij de psz. En ik vind het persoonlijk ook best wel veel hoor. Mijn zoontjes gaan ook 3 dagen naar het kdv en na die 3 dagen zijn ze echt helemaal op.
Voor wat betreft de aandacht voor je baby. Ik ben afgelopen aug. bevallen van onze tweede zoon Tim. Hij kreeg volop aandacht op de dagen dat Sven (onze oudste) naar het kdv ging. Dat hebben we namelijk gewoon door laten lopen zodat hij ook in zijn ritme bleef. Op de dagen dat ik met de kindjes alleen was, zorgde ik voor aandacht als Sven bijv. zijn middagdutje deed. En in de weekenden ging mijn man bijv even met Sven op pad zodat die zijn aandacht kreeg en Tim dus ook.
Ik heb niet het idee dat Tim iets tekort is gekomen. Het was vooral Sven die zich echt aan heeft moeten passen.
Je redenering dat onze kindjes straks ook 5 dagen naar school moeten klopt maar dan gaan ze wel elke dag naar dezelfde omgeving waar de regels elke dag hetzelfde zijn en het lokaal ook. Die regelmaat geeft meer rust dan wanneer je naar 2 verschillende omgevingen gaat in een week.
Succes met je overweging.

Groetjes,
Maike

Hi,

@ Maike: je hebt daar een heel goed punt: er zijn verschillende regels, misschien is dat wel het probleem. En ja op de basisschool is 5 dagen alles hetzelfde...

Dat maakt mijn beslissing niet makkelijker. Mijn moeder zegt: doorzetten, want als hij weet dat hij bij huilen niet hoeft, maakt hij daar misbruik van (ze zei en bedoelde het wel genuanceerder), maar later zegt ze ook: ze moeten toch al zo veel. Mijn schoonmoeder was heel duidelijk: stoppen....

En mijn man? Die zegt: nog 1 keer proberen.

Tnx allemaal.

Gr. Tamara.

Terug
Bovenaan