Pfizer en borstvoeding

Hoi Allen,
Ik werk in de zorg en heb een uitnodiging gekregen voor de vaccinatie. Ik ben zelf pro vaccinatie maar geef borstvoeding. Dus indd advies opgezocht maar het is zeer tegenstrijdig. Het advies in dec was zwanger en/of bv beter wachten tot 2 mnd na vaccineren met zwanger worden en/of bv geven. Geen vacc tijdens de zwangerschap.
Nu staat er ineens kan allemaal best. Er is geen bewijs dat dit in je moedermelk komt. Maar het lijkt mij toch van wel gezien antistoffen in je bloed zitten, en moedermelk omgezet is vanuit bloed?.

Dus ik bellen met de coronalijn, die gaven aan joh lees ff advies van het WHO, RIVM. Maar alles spreekt elkaar tegen, is onduidelijk of niet uitgelegd waarom juist wel of niet.
Ik denk dat het dus wel kan en het 2 maand advies dus meer is omdat ze het zwart op wit hebben dat het niet veilig is.

Iemand nog ideeën of gedachtes hierover?

Ik ben momenteen zwanger en ga straks weer borstvoeding geven. Nu tijdens de zwangerschap sowieso geen vaccinatie.
Voor tijdens de bv periode weet ik het nog niet. Op de website van het RIVM staat dat het veilig is ten tijde van borstvoeding. Ik ga eerst op zoek naar meer info hierover uit studies. Van de andere kant ga je door het vaccin wel antistoffen aanmaken die je dus via de bv door geeft aan je kindje. Ik ben zelf al positief getest enkele weken terug, hoop op deze manier ook wat antistoffen door te geven.

Toevallig dat ik hier ook mee bezig ben. Twijfel ook omdat het allemaal tegenstrijdig of onduidelijk/onbekend is. Eigenlijk zeggen ze: "er zijn geen concrete onderzoeken naar gedaan, lijkt geen risico mee te brengen, neem je eigen beslissing". Ik ben op zich pro-vaccinatie. Geef ook bv en kleine is nu 6 weken. Omdat ik begin december positief getest ben op corona en een heel milde vorm heb gehad, ga ik er vanuit dat de kleine hierdoor ook al in contact is geweest met antistoffen. De kleine is verder niet ziek geweest evenals mijn partner. Mijn 2-jarige dochter was wel verkouden toen.
Ik denk dat ik de vaccinatie daarom toch laat zetten. Zijn mijn cliënten straks ook veiliger als ik weer ga werken. Maar het is lastig.

Extra tip om te lezen:
https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/314-borstvoeding-en-covid-19-vaccin

Wat leuk al die reacties al! Ik kom net van het cb af, en zij zei wat ik ook al vermoedde dat deze injectie net als meeste injecties is (denk ook aan de kinkhoest 22wk) . Dus de kans heel klein is dat je iets engs of raars meegeeft. Bevestigt ook wat er vd week bij Jinek is besproken. Het werkt volgens mij weer anders dan bij de astrozenica injectie deze heeft bewerkte virusdeeltjes ipv gecapselde dna deeltjes. Ik weet niet of dat perse schadelijk zou zijn. Maar bijv bmr/gele koorts worden wel afgeraden bij zwangeren/bv. Ook is advies voor zwangere in de risicogroep om wel te vaccineren.

Ik zat met hetzelfde probleem. Twijfelde heel erg, werk in de zorg, ben zelf risico patiënt, dus als de dood voor corona. maar ook zeker mijn baby een gevaar willen laten lopen. Echt een tweestrijd. 
Het was lastig om dit allemaal uit te zoeken en de juiste mensen te vinden die mij hier antwoord op kunnen geven. Ik heb contact gehad met RIVM, GGD, Heb ook nog een mail gestuurd naar pfizer. Hierin staat neem contact op met je arts.   Verschillende artsen gesproken sommigen geven ook bv en ze waren het er allemaal unaniem overeens dat ze het vaccin nemen en het geen kwaad kan als je bv geeft. Dit omdat het een doodvaccin is en dit word uit onderzoek niet overgedragen in moedermelk. De antistoffen die je zelf aanmaakt tegen het vaccin draag je wel over wat dus weer een plus punt is. 

Wat goed baby O.! Ben blij dat mn gevoel toch gesterkt word? ik ben nog met verlof, hoorde dat er op mijn werkplek veel weerstand was. Merken jullie dit ook op? Kreeg het idee op het journaal dat bijv. Personeel uit het zhuis het vaccin vrij enthousiast ontvangen.

Terug
Bovenaan