Pfizer en borstvoeding

Graag gedaan. Bij ons word het vaccin inderdaad erg enthousiast ontvangen. Wij staan met zijn allen in de rij.

Ik ben net als jullie een van de twijfelaars, al lees ik dat jullie allemaal richting positief gaan. Wat ik raar blijf vinden is dat er in december overal stond aangegeven zwanger (kinderwens) of borstvoeding neem het vaccin niet. In t buitenland waar mijn familie woont en al langer geent wordt geven ze dit nog steeds aan als richtlijn en hier niet... Ik ben nog steeds erg in dubio, daarnaast kan ik nergens vinden wat als ik nu ivm borstvoeding weiger en uitsel wil. Dus bijv. van de zomer wel zou willen kan dit dan of hoe zit dat precies. Ik heb echt nog veek vragen. 

Hey roos , wat ik eruit heb begrepen is dat het advies v uitstel gegeven was omdat ze het niet kunnen garanderen gezien dit nog niet uitvoerig getest is op onze doelgroep, maar ze wel hebben gezien dat de injectie gelijk reageert als andere vacc dus artsen de risico’s niet echt zien. Maar omdat het niet daadwerkelijk is getest ze het nooit zwart op wit mogen zetten. Uitstel weet ik niet ik denk dat je dan in aanmerking komt voor het andere vaccin gezien de pfizer beperkt leverbaar is.? Weet de corona advies lijn dit niet?

https://nos.nl/l/2363576
Vandaag op de NOS site of app staat een bericht over vaccineren van zwangeren. Dit wordt nog afgeraden behalve bij 2 risicogroepen.
Voor borstvoedende vrouwen is geen risico richting het kind en is vaccinatie veilig.
Zie onderaan het nieuwsbericht.

Het pfizer vaccin maakt gebruik Mrna als je hier onderzoek naar doet, wordt je uitgelegd dat dit ervoor zorgt dat ie een stofje gaat aanmaken die bepaalde eiwitten gaat aanvallen. Dit stofje komt ook in de moedermelk terrecht.
Uit oud onderzoek is gebleken dat vaccins die gebruik maken van Mrna kunnen lijden tot auto immuunziekte. De worden aan het eind van het jaar 2 andere vaccins uitgebracht die werken zoals de reguliere griepprik. Dit is een stuk veiliger. AstraZeneca en Sanofi/GSK.

Mijn advies is dus wacht op die vaccins

Ik geef ook borstvoeding, en heb afgelopen week het vaccin laten zetten. Op de site van la leche league (https://www.lalecheleague.nl/over-la-leche-league/actueel/article/123-borstvoeding-en-covid-19-vaccin) geven ze het volgende aan:  De Academy of Breastfeeding Medicine voegt hier nog deze overweging aan toe: “Terwijl er weinig reden is om uit te gaan van een mogelijk risico voor het kind dat borstvoeding krijgt, zijn er wel goede biologische argumenten om aan te nemen dat er juist positieve effecten zijn. Antistoffen en T-cellen die worden aangemaakt na toediening van het vaccin aan de moeder kunnen passief naar de melk getransporteerd worden. Na vaccinatie tegen andere virussen werden binnen 5-7 dagen na toediening IgA antistoffen in de melk aangetoond. De antistoffen die in de melk terecht komen kunnen het kind beschermen tegen infectie met SARS-CoV-2” (5)  
Dus eerder positieve dan negatieve effecten te verwachten!

Terug
Bovenaan