pijn in mijn hart...

dit komt van het bvforum af....
groetjes Carina

Flesweigeren
Probeer alleen datgene uit waar je zelf iets in ziet!

Oefen met vers afgekolfde borstvoeding. Moedermelk uit de vriezer kan vreemd smaken. En soms uit de koelkast ook al. Je kan dus een half uurtje voor je hem verwacht zo'n 20 ml afkolven en daarmee oefenen.

Alles wat je probeert moet je een paar dagen volhouden. Een nieuw tijdstip, nieuwe speen, ander persoon.

- Probeer regelmatig een flesje te geven; elke dag of om de dag. Al is het maar 20 cc.
- Als hij honger heeft, als hij 1 borst gedronken heeft - dus tussendoor, als hij geen honger heeft.... het juiste moment is iets dat je moet uitproberen. Half slapend?
- Afgekolfde borstvoeding koud geven of juist iets warmer?
- Andere fles en/of speen proberen. Bijvoorbeeld een dodie speen die wat langer en stugger is. Of juist een platte dental. Of een (zachte) tuit. Of bruine, rubberen speen.
- Soms lukt het wel opeens als een ander de fles geeft: papa, oma, buurvrouw of die onbekende leidster op het kinderdagverblijf. En dan mag mama ook niet in de buurt zijn.
- Andere houding: in borstvoedingshouding of juist niet? In wipstoeltje, geen oogcontact, lopend/wiegend, liggend op bed, voor de televisie, in een draagzak of -doek.
- Aluminiumfolie om de fles wikkelen. Dat leidt de aandacht af en is leuk om mee te spelen. Of speeltjes of ballonnen.
- Niet dwingen: laat hem lekker een beetje op de speen kauwen. Als hij dan 'per ongeluk' een druppel melk proeft en hij wil meer, dan moet hij de tijd krijgen om iets te proberen.
- de speen in de borstvoeding dopen en/of voorverwarmen; liefst in mama's beha.
- het kinnetje op en neer bewegen om zo het drinken te stimuleren.
- beetje in de speen knijpen om de melkstroom te bevorderen.
- eerst even op je pink laten zuigen, de fles ernaast steken en dan je pink weghalen.
- kinnetje ondersteunen met je hand en dan met duim en wijsvinger de wangen ritmisch ietsje samendrukken.
- de zuigreflex opwekken door rondom het mondje te strelen en masseren.

hoi carina

ik ben dus gister ook naar het cb gegaan en gevraagd, daar heb je dus echt niks aan.
je mag ze niet weer een fles geven na bijv een uur, dan maar de tijd zien te overbruggen tot de volgende ronde anders leert ze nooit dat ze haar fles leegdrinkt,
eh moet ik haar dan 2 uur laten huilen? geef haar maar een speentje zeggen ze dan (die wil ze ook niet haha)
dan krijgt ze meer honger en drinkt ze de volgende keer weer meer maarik mocht haar zeker niet de borst geven.
en als ze niet veel drinkt haalt ze dat savonds met de bv wel weer in, en zei ze aan haar gezichtje te zien kan ze wel wat honger hebben (en toen werd ik kwaad, dat zeg je toch niet?????? oke ze heeft lekkere bolle wangen, so what?)
dus kortom ik doe het lekker op mijn manier!
ik ben benieuwd hoe het jou met je nieuwe fles vergaat, hou me op de hoogte!
daarstraks dronk ze zomaar een flesje van 60 in een keer leeg! jippie
groetjes marielle

nou ja zeg! dat ze dat durven zeggen!

wij geven de fles en daarna gewoon de borst hoor! hij hoeft toch geen honger te lijden als ik er gewoon ben?

de fles van Nuby lijkt beter te gaan dan de avent en difrax.
ik zag bij de kruidvat van het kruidvatmerk spenen die platter zijn ipv rond.
als de nuby toch niet werkt, wil ik die nog wel proberen.

uit de nuby fles dronk hij 70 ml in 35 minuten. met de aventflessen doen we een uur over 60 ml. dus wel een verbetering...

we oefenen nog even verder!

hoi carina

hoe vergaat het je inmiddels? zit er al verbetering in?
hier gaat het stukken beter soms drinkt ze gewoon 165 leeg! wow
ze krijgt alleen nog de laatste en de eerste bv de rest fles
en om de 4 uur en moet zeggen het gaat echt heel goed ze slaapt zelfs al een paar nachten door! eerst sliep ze overdag weleens 5 uur of langer blijkbaar is dit slecht want dat is voor hun een nacht. nU maak ik ze gewoon wakker als het etenstijd is, en moet zeggen dat bevalt super. Je weet de hele dag wanneer ze moet eten en daar kan je lekker rekening mee houden.

groetjes

swen krijgt nu 1 a 2 keer per dag de fles. we hebben inmiddels weer een andere speen.. maar deze lijkt wel veel beter te gaan.
gisteren dronk hij zowaar 85 ml uit de fles!
we hebben nu de dental speen van difrax. dit is een plattere speen.

straks gaan we weer een flesje proberen...

wat fijn dat het bij jullie al zo goed gaat met de fles! ik wil proberen dat hij nu 2 voedingen goed pakt per dag en als ik dan een keer moet werken dat hij dan die voedingen in kunstvoeding krijgt.

groetjes!

Hoi Carina,

Wat grappig dat Sven zo goed drinkt uit de dental speen. Die hebben wij ook, maar Cas krijgt daar geen druppel uit. Terwijl de gewone difrax speen super gaat. Dan heeft ie zijn fles binnen 15 minuten leeg.

Normaal krijgt Cas 130 ml afgekolfde melk. Maar gisteravond is dat mis gegaan. Mijn man ging het flesje maken, en deed zonder te kijken de fles die in de koelkast stond in de flessenwarmer. Daar zat dus ruim 150 ml in. Heeft ie zonder problemen ook helemaal leeg gedronken. Vanaf nu krijgt hij dus 150 ipv 130 uit de fles.

Het enige probleem is dat ik dat nooit bij elkaar gekolft krijg. ALs het mee zit kolf ik 130 - 140 ml, maar meestal haal ik maar met moeite de 100. Gisteravond zelfs mar 80 ml.

Ik zit er nu dus over te twijfelen of ik misschien 1 keer per dag flessenmelk moet gaan geven en dan tijdens die voeding wel kolven. Want op deze manier kan ik dus nooit genoeg voorraad opbouwen.

Ik zal het volgende week op het consultatiebureau even voorleggen. Cas moet dan voor zijn 2e prikjes.

je mag kunstvoeding erbij geven hoor!
je meot het niet mengen, maar je mag best een flesje in kunstvoeding geven.

omdat ik niet weet wanneer ik precies kan werken en ik dus moeilijk dat voorraadje klaar kan hebben staan, ben ik Swen ook kunstvoeding aan het geven als hij de fles krijgt.
mijn borsten doen tot nu toe niet moeilijk en als er veel spanning op komt, kan ik altijd afkolven.

ik weet dat de productie terug kan lopen, maar tot op heden merk ik er nog niks van. en anders komt Swen wel een keer extra hoor! ik maak me daar niet druk om.

dus als je wilt kun je best een flesje kunstvoeding geven als je te weinig op voorraad hebt.. of bijv. standaard 1 flesje kunstvoeding als je werkt...

succes!

Terug
Bovenaan