Pijnbestrijding bij bevalling gehad?

A

Anoniem

Guest
Ok, dit schoot me zomaar ineens te binnen; hoe "pijnloos" is nou een bevalling met pijnbestrijding?
Aangezien mijn 2 bevallingen zonder pijnbestrijding waren (ook niet echt nodig gehad: voor mij was het goed te doen), heb ik echt geen idee in hoeverre je nou echt minder of pijnloos bevalt met de verschillende soorten pijnbestrijding.

Zijn hier ervaren mama's die het me kunnen vertellen? Wat moet ik me er bij voorstellen? (volgens mij is een ruggeprik zetten ook geen pretje, toch?)

Jacoline.

Een ruggenprik zetten stelt niks voor. Voel je bijna niks van. Ik heb hem gehad voor mijn keizersnee, dus ik weet niet hoe het is om daarna nog te moeten persen.

Mijn eerste bevalling was wel via de natuurlijke weg en ook zonder pijnmedicatie. Had ik ook niet nodig.
Ik weet wel dat ze ook weleens pethidine als pijnstiller geven. Dat haalt de scherpe randjes van de pijn af en je ontspant er beter door. Ligt uiteraard wel aan de dosering en het werkt maar een paar uur.

Hallo,

Ik heb geen ruggeprik gehad maar via gewone infuus een pijnbestrijding en op t einde ook een weeenopwekker... dit is in het ziekenhuis waar ik bevallen ben normaal, dat je een infuus aangelegd krijgt en ik was eerlijk gezegd wel blij...Ik wilde het eerst pertinent niet maar heb het verschil wel gemerkt, de ergste spits van de pijn werd erdoor weggenomen en daardoor werd t wel iets verdragelijker.

Ynez

Ik stond voor de bevalling zeer open voor pijnbestrijding - waarom onnodige pijn lijden en daardoor de bevalling als iets traumatischbeleven....Maar het ging even iets anders omdat ik na 22 uur weeen maar 2cm had en ik mocht daarom in het ziekenhuis een nachtje  slapen. 2 uur na het toedienen van slaapmiddel had ik nog niet geslapen vanwegen steeds heftiger weeen en dat ging over in persweeen...... in twee uur dus van 2 tot 10 cm en dan was het te laat voor ruggenprik. De 2 1/2 uur waar ik aan het persen was was alles behalve pijnloos en ik had  toen 48 uur niet geslapen.   maar met mijn baby op mijn buik was het allemaal goed!!!

Mor 74  

bevalling lang verhaal maar ik heb een ruggeprik gehad ! Die was niet goed gezet dus ik had nog pijn. Ook slaappillen gehad en nog een prik in mijn been voor de pijn. met deze pijn stilling ben ik van 2cm ontsluiting naar 9 cm gegaan dat was wel prettig alleen je wordt er erg duf van. Uiteindelijk is Pepijn geboren met een keizersnee onder volledige narcose omdat het niet lukte om een 2 de ruggeprik te zetten.

Dat was het.

Groetjes,

Claudia

Mijn bevalling is thuis begonnen, maar omdat ik al een hele tijd bezig was en de ontsluiting om 23.00 uur 6cm. was en om 02.00 uur bijna 7 cm. Heeft de verloskundige besloten om naar het ziekenhuis te gaan waar ik een weeenopwekkend infuus zou krijgen en pijnbestrijding in de vorm van een prik in mn been.
Dit was echt nodig, want ik trok het bijna niet meer, was al 1 1/2 dag bezig met onregelmatige weeen voor ik die 6 cm. had. Achteraf gezien had ik misschien toch die pijnbestrijding niet gehad. Tussen de weeen door was ik helemaal 'high' (heb blijkbaar nog gezegd: je hebt ook auto's, waar je dus al niet mee bezig bent tijdens je bevalling!!!) en heb ook het idee dat ik hele stukken 'mis' van het gedeelte in het ziekenhuis.

Groetjes Marije

Oei! Slechte vraag om aan mij te stellen.
Na 24 uur bleek ik nog maar 2 cm te hebben en ben naar het ziekenhuis gegaan, kreeg een ruggenprik, is drie keer misgeprikt en vond het inbrengen ook niet pijnloos...............zat uiteindelijk ook niet goed dus voor mij is het geen uitkomst geweest. Pijnloos was het dus verre van, een afschuwelijke ervaring met forse knip door geen volledige ontsluiting PLUS gebruik van vacuumpomp waardoor openknippen enige optie was.............wat Mor dus zegt: mijn trauma is compleet en ik ben nog steeds bezig met verwerken............

Ik ben ingeleid, en dat betekent meestal een pijnlijk, snelle bevalling, dus toen ik echt sterke weeën kreeg, heb ik meteen om pijnstilling gevraagd (mijn broer is anesthesioloog en die zei van te voren dat ik vroeg ik moest vragen om pijnstilling, want het duurt altijd even voordat alles is voorbereid).
Ik kreeg de ruggeprik, ik vond het niet pijnlijk maar wel erg lastig, want ik had om de 2 minuten heftige weeën, dus de anesthesioloog moest continu stoppen. Ik heb in het totaal 1,5 uur geen pijn gehad (het voelde als half uur), toen werkte ie niet meer. Ik krijg daarna een morfine pompje die ik zelf kon bedienen, maar die heeft nooit gewerkt.
Mijn pijnstilling begon om 9u 's ochtends en om 11u was het voorbij. Mijn zoon is pas om 17u geboren.
Ik heb niet het gevoel gehad dat ik pijnstilling gehad. Het grootste nadeel van al die toestanden met pijnstilling vond ik, dat de geestelijk wel enorm verdoofd was, dus ik heb weinig meegekregen van de bevalling. Ik zakte tussen de weeën echt weg, en dan hoorde ik alleen de stem van mijn man, dat ik moest ademen en soms een slokje water om te drinken. Hij was echt fantastisch!!
Ik vond de hele bevalling een hel! Weeënopwekkers en eigen weeën waren enorm zwaar!

Terug
Bovenaan