Pijnbestrijding bij de bevalling.

A

Anoniem

Guest

Hoi,

Om welke pijnbestrijding kun je bij de de bevalling vragen.
Ik ben namelijk best een beetje bang voor de bevalling en dan bedoel ik eigenlijk de pijn. Het is mijn eerste zwangerschap en heb geen idee wat ik er van moet verwachten.
Een ruggeprik wil ik niet omdat als ik het goed heb begrepen je onderlijf verlamd is en een ruggeprik daar huiver ik eerlijk gezegd ook voor. Wat zijn ernog meer voor pijnbestrijdings middelen bij een bevalling?

Liefs Aicha.

Hoi Aicha,

Veel ziekenhuizen gebruiken nog steeds pethidine, waarmee de "scherpe randjes" van de weeën wat minder worden; je krijgt dan een injectie in je been. Je kunt hier zelf echter erg suf/zweverig van worden, waardoor het kan zijn dat je je bepaalde dingen moeilijk of niet zult kunnen herinneren. Een nog groter nadeel is het effect, dat pethidine kan hebben op je baby; het komt namelijk via jouw bloed ook bij je baby terecht. Daardoor kan hij/zij erg suf worden en moeite hebben  om de tong te gebruiken, waardoor het aanleggen van je kindje aan de borst zeer moeizaam kan verlopen; het starten met borstvoeding kan er dus nadelig door worden beïnvloed.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Ahhh de pethidine was zo heerlijk!

Ik heb het toen gekregen omdat ik erg moe was en even wilde slapen, door de weeën ging dat niet. Het haalt inderdaad de scherpe kantjes van je weeën, maar je voelt ze nog wel. Voordeel vond ik dat ik na elke wee meteen weer als een blok in slaap viel. Op het moment dat je weeën heftiger worden word je vanzelf weer wakker genoeg.

Als het goed is kijken ze eerst hoe ver je ontsluiting is voordat ze het toedienen, omdat het voor je kindje ook van belang is dat hij/zij goed wakker is bij de bevalling (en erna, zoals degene boven mij al schreef).

Ik moet overigens zeggen dat ik het met de pijn van de weeën alles mee vond vallen. Prettig is het natuurlijk niet, maar je pijngrens verschuift mee omhoog met de pijnlijkheid van de weeën. Je kan het steeds nog nét aan als het ware.

Die prik was bij mij dan ook echt niet om de pijn weg te nemen, puur om te kunnen slapen. Ik zou er als ik jou was niet vanuit gaan dat je überhaupt pijnbestrijding nodig zult hebben. Probeer het gewoon op eigen kracht te doen.

Geloof me, je kan meer aan dan je nu voor mogelijk houdt!

Lynn

Hoi Aicha,

Ik kan me heel goed voorstellen dat je niet weet wat je moet verwachten. Het is natuurlijk heel nieuw voor je. Dat geld ook voor mij. Ik ben 2 weken geleden bevallen van Kevin en voor mijn bevalling was ik ook heel onzeker en ik vond het ook erg eng. Je weet niet wat het is, je leest er veel over maar toch is het heel onbekend. Gewoon omdat je dit nooit hebt mee gemaakt. Ik was zowiezo van plan om in het ziekenhuis te bevallen, voor het geval dát... Dan heb ik alles bij de hand. En als  ik het niet meer red of als er iets is, dan zijn er altijd middelen en deskundige mensen om je heen.

Tijdens de bevalling heb ik geen enkele minuut over pijnbestrijding gedacht. Gewoon, je bent er niet mee bezig. Het enige wat je dan wil, is je kind eruit. Je kracht is dan zo groot dat je graag in je uppie wilt doen. Maar in de laaste fase had ik het wel erg moeilijk. Ik had rugweeen. Ik kon niet zitten, staan of liggen. Het enige wat ik kon doen is over het bed hangen. Tegelijkertijd had ik ook persdrang, en die moest ik perse tegenhouden omdat het nog niet zo ver was. Toen heb ik geroepen dat ik iets wou hebben, maakte mij niet uit wat, ik moest iets hebben tegen de pijn. Maar ik was te laat, want ik had namelijk al 8 cm ontsluiting. Het zat niets anders op, om op me eigen krachten verder te gaan. Binnen no time was onze kleine Kevin geboren. Het was heftig, maar het was allemaal waard.

Misschien kan deze ervaring jou een beetje helpen?
Maak je niet te druk, geniet van je zwagerschap en van het mooie weer!

Liefs, Loekie & Kevin 29/05/2006

Hoi Aicha,

De opmerkingen van Yvonne herken ik wel. Ik heb pethidine toegediend gekregen. Daar werd overigens door het ziekenhuis erg moeilijk over gedaan toen ik het vroeg want het zou niet helpen. Vanwege deze injectie werd de hartslag van mijn zoon eerst inwendig een half uur gemonitoord en als dat goed zou zijn mocht het. Pas na 2 uur kwamen ze terug om me de prik te geven, ze waren mij vergeten. Vervolgens hebben ze die inwendige meetapparatuur laten zitten waardoor ik niet meer mijn bed af kon en me amper kon bewegen.  Misschien goed om te vragen of dat standaard is want ik kan je verzekeren dat dat geen pretje is.

Eerlijk gezegd had ik gehoopt dat het meer zou doen aan de pijn, maar dat viel tegen. Ik heb inderdaad een tijdje kunnen slapen, maar heb het na de bevalling er erg moeilijk mee gehad dat ik de bevalling niet echt "bewust" heb meegemaakt. Ik miste hele stukken, was niet in staat om aan te geven wat ik nu wel of niet wilde zowel niet tegen de zuster als tegen mijn man, maar in mijn hoofd bedacht ik wel allerlei dingen. Mijn bevalling is er niet  beter op geworden.  Op het eind van de bevalling sloeg het hart van mijn zoon op hol, met spoed is hij toen met een vacuumpomp eruit gehaald, waarbij ze mijn stuitje gebroken hebben.

Kortom Aicha: bij een volgende bevalling voor mij geen pethidine meer! Ik denk nog na over een ruggeprik. Hoor daar namelijk altijd hele goede verhalen over, bijv lekker een kopje thee drinken tijdens je ontsluiting die je volgt op de monitor terwijl je niets voelt. Als je zover is kun je volledig uitgerust aan het persen beginnen. Klinkt mij als muziek in de oren. De risico's voor jezelf en het kind maken het toch weer lastige keuze. Gelukkig heb ik nog even de tijd om hierover na te denken. Wil pas volgend jaar ergens weer zwanger worden.

Groet
Lies

halo,
een ruggeprik zou ik niet willen, die heb ik een keer gehad met een operatie aan mijn been en ik moest dus toch de hele nacht in het ziekenhuis blijven met een cateter omdat de verdoving niet snel genoeg uitwerkte waardoor ik zelf niet kon plassen, dat komt best vaak voor kwam ik later achter, ik zou dat anders even informeren, ik ben moeder van twee kinderen en nu zwanger van de derde en ik heb wel hele makkelijke bevallingen gehad bij de eerste 5 uur en bij de tweede 4 uur, voor de pijn ben ik niet bang ik beval liever dan dat ik bij de tandarts een gaatje moet laten boren, aan het einde denk je aleen nog maar van;het moet eruit en wel nu, en dan voel je de pijn ook minder, als je het laat gaan maakt je lichaam een stofje aan waardoor je wat verdoofd raakt, ik ben nu aleen bang dat het nog sneller gaat en dat ik het zelf moet opvangen, de vorige keer was de verloskundige net op tijd, ze kwam en ik kon meteen persen ik had gewoon al persweeen.Ik hoop dat je hier iets aan hebt, heel veel succes gewenst!! groetjes Noza

Hoi Aicha,

Ik heb bij de bevalling van de oudste pethedine gehad. Zelf was ik er
achteraf niet zo weg van. Persoonlijk vond ik het niet zo helpen tegen
de pijn en ik werd er behoorlijk suf van. Begon echt onzin uit te
kramen. En het grootste nadeel vond ik dat ik mijn bed niet meer
uitmocht, werd mij pas verteld nadat ik het gehad had dus dat was ook
niet fijn.

Voor de bevalling van de tweede had ik dan ook vast laten leggen dat ik
geen pethedine meer wilde en ik geval van ik een ruggeprik wilde. (maar
dan ben je wel afhankelijk van aanwezigheid van nacotiseur). Gelukkig
was het allemaal niet nodig en ben ik lekker thuis bevallen zonder
pijnbestrijding.

Judith

Hoi,

Ik ben twee keer bevallen en heb allebei de keren een ruggeprik gehad omdat de ontsluiting niet vorderde en ik bekaf was na 36 uur weeën.
Ik heb een ruggeprik gehad waarbij ze een klein slangetje in de wervel lieten ziten waardoor de verdoving druppelde. Toen ik bijna volledige ontsluiting had, hebben ze die verdoving uitgezet. Het was vrij snel uitgewerkt, waardoor ik wel zelf kon persen enzo.

Liefs Annemarie

Terug
Bovenaan