Pijnbestrijding bij de bevalling.

Hi, een goeie vriendin van me die heeft dat ook gehad, zo'n injectie. Zij was de hele bevalling zo stoned als een aap. Misschien een leuke ervaring voor jezelf maar je kunt dan beter wachten tot je bevallen bent, en gewoon naar de coffeeshop gaan. Ik kan er natuurlijk nog niet over meepraten, maar dat is wat ik heb gehoord. Ik ben zelf 24 weken zwanger en vind het ook erg spannend, en ben ook best kleinzerig. Iedereen in mijn omgeving is dan ook bang dat heel het dorp mij kan horen als ik moet gaan bevallen, maar ik houd nu gewoon voor ogen dat het voor de baby erger is dan voor mij. Vroeger (toen de wielen nog vierkant waren) deed iedereen het zonder verdoving. En wat denk je van die mensen die "gewoon" even bevallen in een boom om vervolgens weer de hele dag te werken. Ok gelukkig hoeven wij dit niet, maar ik zou het wel eerst willen proberen op de natuurlijke wijze, als ze zien in het ziekenhuis dat je het niet meer aankunt geven ze je vanzelf wel wat, denk ik? X

Hoi,

Ook ik heb een pethidine prik gehad om dat ik die rugweeen echt niet meer trok. Ik was ook zo stoned als een garnaal, geen prettig gevoel! Ik ben echt 4 uur helemaal kwijt, dat is geen fijne ervaring. Als het even kan zou ik het deze x zonder doen!

groetjes, Jonna

Hoi,

Wat een moeilijke discussie blijft de pijnbestrijding toch, he?
Er zijn diverse mogelijkheden. Zoals pethedine ( al dan niet in combinatie met slaap medicatie), dit middel wordt dmv een injectie gegeven in het bovenbeen of de bil. De hoeveelheid die je geeft is afhankelijk van het gewicht van de barende. Meestal zie je na 15 min dat vrouwen suffig worden en daardoor zich niet meer zo bewust zijn van de pijn. Maw de scherpe randjes gaan eraf. Over het algemeen werkt dit middel 4-6 uur. Sommige vallen tussendoor zelfs in slaap. Niet iedereen vind dat prettig en vaak missen vrouwen delen van de bevalling achteraf. Nadeel is dat dit middel ook bij het kind komt waardoor het bij geboorte erg suf kan zijn, met evt problemen bij de ademhaling. Hiervoor is op de verloskamer een anti-middel voorradig. Wel moeten kinderen waarvan de moeder binnen 4-6 uur voor de bevalling pethedine hebben gehad een aantal uren ter observatie blijven. Je mag dus niet direct naar huis.
Daarnaast heb je TENS, een apparaatje met plakkers die je op je rug plakt. Tijdens de toppen van de wee dien je jezelf dan een klein stroomstootje toe waardoor je de pijn minder scherp gebruikt. Dit apparaat dien je zelf te huren ( bij geboorteTENS) en te bedienen. Echte nadelen zijn er niet, maar mijn evaringen zijn erg wisselend.
Dan heb je nog een ruggeprik, ook wel epidurale aenesthesie genoemd. Dit is tijdens de bevalling een andere soort ruggeprik dan tijdens bijv een operatie. Toch zijn ook hierin per ziekenhuis grote verschillen. Ten eerste de beschikbaarheid van de aneasthesist overdag en 's nachts. Daarnaast de verdovingsvloeistof. Deze bepaald of je benen verlamd zijn ofdat je ze gewoon kunt blijven bewegen, maar ook of hij uit moet tijdens het persen ofdat je er gewoon mee kunt persen.
Vaak bijf je ook met ruggeprik nog wel wat voelen. Lang niet altijd is alle pijn weg. dat is een illusie. Soms zit hij niet optimaal, zit er een afwijking in de rug waardoor hij links danwel rechts beter zit, soms zijn mensen dermate stevig dat het niet lukt, etc...
Nadelen van een ruggeprik zijn onder andere dat je aan bed gebonden bent, meer kans op een kunstverlossing, daling van de bloeddruk, niet zelf kunnen plassen en dus en catheter.
Ook heilzaam tegen pijn is een warm bad of warme douche!!!
Daarnaast is goede ondersteuning  door de partner veel waard, danwel door iemand anders die je vertrouwd.
In de praktijk blijkt dat mensen die vooraf een ruggeprik willen dit tijdens de bevalling vaak toch niet nodig hebben, en dat bij mensen bij wie het onverhoopt lang duurt wij zelf vaak een ruggeprik voorstellen. Een bevalling blijft onvoorspelbaar.
Soms is gaat het zo snel dat een ruggeprik niet meer haalbaar is, we hebben namelijk minimaal een uur nodig om iemand voor te bereiden, te prikken, te controleren en te observeren. Bij 8 cm kan het dus vaak niet meer.

Als je echter zeker een ruggeprik denkt te willen loont het de moeite om bij je verloskundige te informeren hoe het ziekenhuis in je omgeving werkt.

Groeten en succes tzt met je bevaling.
Een 2e lijns verloskundige

Ik heb het bij mijn eerste uitgegild van de pijn!!!! Ik was zo bang voor de tweede. Daarom wilde ik ook iets tegen de pijn. Ik heb ook pethidine gehad. Ik vond het heeeeerlijk. Echt waar. Ik heb bijna geen weeen meer gehad. Ze wilden me ook niet toucheren omdat ze dachten dat er geen ontsluiting zou zijn. Maar toen ik toch weer heftigere pijn kreeg bleek ik al volledige ontsluiting te hebben.

Ik ga deze keer thuis proberen te bevallen. Maar ik heb op mijn zwangerschapskaart laten vermelden dat ik  alleen maar  met die spuit wil bevallen. Mijn huisarts doet er niet moeilijk over. Mijn zusje is drie weken geleden ook bevallen en heeft die prik gewoon thuis gekregen. En over in bed blijven...tja ik denk dat je zelf wel merkt wanneer je beter kan blijven liggen en wanneer je weer kan gaan lopen.

Ik mocht trouwens gelijk na de bevalling van mijn tweede naar huis. Ik hoefde dus niet te blijven omdat ik die prik had gekregen. Mijn dochter reageerde perfect..was niet duf.

Ik denk dat het verschillend is hoe iemand er op reageert. En ook de verloskundigen en artsen zullen verschillende meningen hebben.

Ik denk dat je het gewoon in eerste instantie zonder pijnbestrijding moet proberen, wetende dat je dan altijd nog om zo'n spuit kan vragen.

Groetjes Nova

Hoi,

Ook ik heb een pethidineprik gehadomdat ze me al de hele nacht wakker hebben moeten houden ivm met een hellp syndroom. Ik heb toen smorgens om 8 uur de eerste gel gehad om in te leiden en rond 1700 uur begonnen de eerste weeen Om 18:45 heb ik de prik gekregen en kreeg ik gelijk een weeenstorm zat geen moment rust tussen, toen had ik 3 cm. 1 uur later om 19:45 had ik ineens 10 cm, 7 cm in een uur. Vanaf dat moment mocht ik gaan persen en ben ik veel kwijt. Ik ben blijkbaar tussen het persen door in slaap gevallen en opeens had ik voor mijn gevoel uit het niks een klein glibberig lijfje op mijn buik. Daar heb ik veel moeite mee gehad dat het ECHTE moment voor mij niet meer te herrinneren was. Maar daarom zal ik bij deze bevalling ook alles op video op laten nemen, mocht ik weer zon prik krijgen dat ik daarna altijd kan zien hoe het is gegaan en dat ik het echt helemaal alleen heb gedaan.

Tja en de keuze waar jij straks voor komt te staan is er een die alleen jij kan maken, misschien heb je dat allemaal niet nodig en zo wel dan is het zo, het blijft hoe dan ook de mooiste gebeurtenis van je leven.

veel liefs van Martine

Hallo,

Bij de bevalling van mijn zoontje werd ik ingeleid, daardoor had ik een constante wee zonder echte rustpauze. 's Avonds was ik doodop en kon echt niet meer. Dat was het enigste wat ik tegen de gyn zei. Zij stelde de ruggenprik voor en mij maakte het allemaal op dat moment niet meer uit. De anestesist werd thuis gebeld speciaal voor mij, dus moest terugkomen. Toen ze de ruggenprik zetten hebben ze daarna inderdaad direct de catheder erin gezet, maar geloof me daar geef je geen bal om. Ik voelde toen nog wel de weeen, maar kon ze beter weggepuft krijgen, dus kreeg meer ontsluiting. Op het moment dat ik mocht persen hebben ze de ruggenprik stopgezet zodat ik zelf alles goed voelde tijdens het persen. Heb 1 knipje gehad, mijn zoontje is na 16 uur (wat lang is na inleiding) geboren, 4730 gram...

Nu ben ik weer zwanger en ik wil gewoon thuis bevallen. Zolang het allemaal kan, zonder ruggenprik of pijnbestrijding. Want het is echt zo, je wordt op dat moment oersterk! Je kunt veel meer aan dan je denkt. Ik riep meteen na mijn bevalling dat ik dit zo weer zou doen.

Ik wens je heel veel succes met het maken van een beslissing, doe dat waar jij zelf je het beste bij voelt, dan is het altijd goed.

Groetjes!

Terug
Bovenaan