pijnbestrijding en bevallen

Hoi,

Ik heb bij alle drie mijn kinderen een pethidine prik gehad in het ziekenhuis.

Voor mijn gevoel hielp het alleen bij de tweede, een half uur later had
ik ineens volledige ontsluiting terwijl het daarvoor nog maar 5 cm was.

Ze wilden er wel aan meewerken omdat ik bij alle drie een weeenstorm kreeg door het infuus met weeenopwekkers.

Als je het goed bespreekt moet het niet al te moeilijk zijn. Maar ik zou het alleen gebruiken als je het nodig hebt.

Groetjes,

Vanessa

Ik ga zeker met ruggeprik bevallen deze 2e keer, sterker nog, al voor ik zwanger werd heb een ziekenhuis opgezocht waar ik 100 % met ruggeprik kan bevallen.
De meeste ziekenhuizen geven alleen een ruggeprik 'tijdens kantooruren' als er een anesthesist aanwezig is.

Mijn eerste bevalling heeft bijna 32 uur geduurd en ik was volkomen uitgeput, de vk had het veel te druk met andere zaken, eindelijk in het ziekenhuis heb nog wel een soort pijnstiller in mijn infuus gehad maar daar geen profijt van gehad.

Toen mijn zoon geboren werd voelde ik maar 1 ding; opluchting dat het voorbij was en ik heb gevraagd of ze hem ajb bij me weg wilden halen omdat ik alleen nog maar wilde slapen.
Overigens; na de bevalling zei de vk "voordat ik ga hechten geef ik je even een verdovingsprikje tegen de pijn".

Ik wist zeker nooit een 2e kind te willen vanwege dit drama, mijn man wilde heel graag een 2e kind en uiteindelijk heb ik dus zekerheid gezocht voordat de bevruchting van deze 2e beeb plaatsvond.

Het klinkt allemaal prachtig dat miljoenen vrouwen het voor je gedaan hebben, en het fabeltje dat je door de pijn een betere band met je kind zou hebben maar dat zijn allemaal eigenbelang praatjes van de verloskundigen in NL. Iedereen moet zelf de keuze hebben met of zonder pijnbestrijding te bevallen en dat mag niemand anders voor je beslissen.

Ik moet eerlijk zeggen dat dit een spannende discussie is.

Ik heb bij mijn eerste een toch wel zware bevalling gehad. Mijn kind bleef 'hangen' op 7 cm en dit werd dus een keizersnede.
De weeen gingen echter tot de ruggeprik voor de keizersnede werd gezet gewoon door en waren niet meer te harden (ik was toen bijna 24 uur bezig).

Het eerste deel van de bevalling (tot ik in het ziekenhuis kwam) vond ik goed te doen.

Nu ben ik vorig jaar bevallen met 17 weken met behulp van een weeopwekker (nallador). Nou dat was dus hel op aarde.
Ik heb dus op een gegeven moment ook een injectie petidine gekregen en dat is wonderspul.

Ik ben nu opnieuw zwanger en zou geen pijnbestrijding vragen op voorhand. Ik wil graag eerst voelen hoeveel pijn het doet en of ik het dragelijk vind.

Een groot verschil is bij mijn beide bevallingen dat bij de één er een levend kindje komt en bij de ander niet. En de opwekkers maken inderdaad een groot verschil (het zijn geen gewone opwekkers, deze spannen alleen de baarmoeder aan en ontspannen niet).

tja, het blijft denk ik een persoonlijke keuze, maar ik vind dat artsen je hier best in mogen adviseren.

Ik denk dat het bij een normale bevalling goed te doen is, maar soms loopt het gewoon anders en kan pijnbestrijding een goed hulpmiddel zijn om de bevalling vlotter en beter te laten verlopen.

Ik ben het wel met de anderen eens dat artsen er bij voorbaat moeilijk over doen, maar ik denk ook dat je op voorhand niet kunt inschatten of je de pijn van de bevaling dragelijk vind.

aldus....naar mijn mening.

gr mama vna MD

Hoi,

ik hoor hier niet thuis want mijn dochtertje is inmiddels 7 maanden maar k kan het toch niet laten om even te reageren.
De 2 meest gebruikte middelen om pijn te bestrijden zijn de pethidine prik en de ruggenprik. In Nederland wordt hier heel omzichtig mee mgesprongen.

Over de pethidine prik bestaat veel discussie, de vraag is namelijk of hij wel echt werkt. Vaak wordt hij gegeven op het laatste moment als de pijn al hevig is. Hij werkt ongeveer als de baby er al uit is zeg maar. Daarnaast is al bewezen dat het effect heeft op de baby dus versuffend kan werken op de baby, met alle risico's van dien.

de ruggeprik mag vaak alleen door een anesthesist gegeven worden. In veel ziekenhuizen is die alleen aanwezig tot 17.00 uur en voor een bevalling wordt hij niet van huis geroepen s nachts. Inmiddels is duidelijk dat er na een ruggeprik significant meer kunstvrlossingen volgen (vaccuumpomp, keizersnede enz) omdat de vrouw de weeen minder goed voelt en de bevalling daardoor minder goed vlot.
Dan heb je nog de complicaties die mogelijk zijn bij het zetten van de ruggenprik zelf: anafylactische shock door allergie, ontstekingen en zenuwbeschadiging.

In Nederland wil de arts dus zelf beslissen of   pijnbestrijding op dat moment bij die bevalling aan te raden is of juist niet. het is dus niet aan de vrouw om te roepen: ik wil nu pijnbestrijding.
Ik heb zelf gekozen om thuis te bevallen en daarmee maakte ik dus ook de keus dat pijnbesrijding niet mogelijk was.
Ik heb gegild van de pijn, ik heb alleen rugweeen gehad, de buren hebben me gehoord en ja ik geloof niet dat er ooit iets meer zeer kan doen dan mijn bevalling. Maar ik heb het doorstaan en ik kan er nu al weer om lachen.

Ik hoop dat zo duidelijk is waarom artsen in nederland alleen naar pijnbestrijding uitwijken als zij vinden dat het nodig is.

groeten Elke

Ik ben van mening dat de vrouw zelf zou moeten bepalen of en welke pijn bestrijding ze wil. Wel na voor de bevalling duidelijk over de voor en tegens te zijn voorgelicht. Zij kan dan zelf de keus maken op basis van duidelijke info. Als ze straks moeder is en ook tijdens de zwangerschap maakt ze ook keuzes voor haarzelf en voor haar kind, dus waarom tijdens de bevalling niet? En ik vraag me toch wel af hoe nadelig de gevolgen zijn van pijnbestrijding, de gehele westerse wereld bevalt met pijn bestrijding.
Een onderzoek van een tijdje terug onder westerse landen bracht aan het licht dat het sterftecijfer van pasgeborenen het hoogst is in Nederland, dus waar hebben we het nou over. Dan zou je thuisbevallingen ook moeten verbieden en een 20-weken echo en nekplooi/bloedtesten verplicht stellen. Is toch onzin! Laat vrouwen lekker zelf kiezen!!!
Ivy

Hallo allemaal,

ik heb zelf nooit de behoefte gehad om pijnbestrijding te krijgen tijdens de bevalling, maar ik vind dat als iemand dat wilt dat haar goed recht is. Je kan niet voor een ander bepalen hoeveel pijn dragelijk is. Bij mijn eerste ben ik ingeleid met een infuus en dat was erg heftig. Mijn tweede bevalling is thuis geweest en ik kon niet geloven dat ik al volledige ontsluiting had omdat ik bijna geen pijn had. Ik heb geen van beide bevallingen als ondraaglijk ervaren. Maar als iemand dat wel zo ervaart vind ik dat die recht heeft op pijnbestrijding. Voor de meest eenvoudige pijntjes kan je bij elke drogist pijnstillers kopen en voor een bevalling niet. Dat is toch krom?

Iemand schreef dat van alle westerse landen er in Nederland de meeste baby's rond de geboorte overlijden. Dat komt omdat in nederland pas vanaf 28 weken wordt geprobeerd een baby in leven te houden. In andere landen is die drempel lager.

Groetjes van Marloes

quote: asja reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('15-05-2007 19:35:55'));

Over de pethidine prik bestaat veel discussie, de vraag is namelijk of hij wel echt werkt. Vaak wordt hij gegeven op het laatste moment als de pijn al hevig is. Hij werkt ongeveer als de baby er al uit is zeg maar. Daarnaast is al bewezen dat het effect heeft op de baby dus versuffend kan werken op de baby, met alle risico's van dien.

Bij mij heeft 'ie zeker gewerkt. Ik was volledig high. Ik kon zelfs tussen de weeen door in slaap vallen. Ik vond het een verademing. Ik kon ontspannen waardoor de ontsluiting eindelijk op schoot. Het is inderdaad niet goed voor het kindje. Als de ontsluiting snel gaat zullen ze het nooit geven. Er moet tussen het geven en het geboren worden van het kindje een bepaalde tijd zitten anders kan het kindje ademhalingsproblemen krijgen. Maar soms moet je je ook afvragen wat is beter voor de moeder (en dus ook  het kind), nog 12 uur doormodderen met ontsluitingsweeen (na er al 18 gehad te hebben) of een injectie. Als de baarmoederspier verzuurd kan de zuurstofvoorziening van je kindje ook in gevaar komen.

Maar ik zie het wel als laatste redmiddel.

Ingeborg

quote: Ivy reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('15-05-2007 21:39:36'));

Een onderzoek van een tijdje terug onder westerse landen bracht aan het licht dat het sterftecijfer van pasgeborenen het hoogst is in Nederland, dus waar hebben we het nou over.

Dat heeft ook te maken met het feit dat we gemiddeld de oudste moeders ter wereld zijn. Vlak die factor niet uit!

Ingeborg

Terug
Bovenaan