Pijnbestrijding: Ruggenprik of Morfine pomp

Ik heb zowel het pompje als de ruggenprik gehad tijdens mijn eerste bevalling (nu 2e zwangerschap).
Van het pompje zakte ik weg, stopte met ademhalen, maar werd wel heel relaxed (iets te relaxed dus). Het hielp iets tegen de pijn, maar vanwege het vele stoppen met ademen maar weer stopgezet en gevraagd om ruggenprik. Dit vond ik een verademing qua pijn enzo. Ik had tijdens de weeen nog wel een drukkend gevoel van onder, maar niet meer zo pijnlijk.
Door de ruggenprik ben je aan bed gebonden, dat vond ik achteraf wel een nadeel. Je kunt wel wat draaien in bed, maar hoe makkelijk gaat dat nog aan het einde van je zwangerschap. Tijdens het persen had ik daardoor ook echt weinig kracht in de benen/krampen telkens, waardoor ik mij minder goed kon focussen op het persen. Daarbij moest ik ook tijdens het persen nog op de rug blijven, wat niet de meest gunstige (vind ik) houding is om in te bevallen.
Maar nu ik bijna ga bevallen van mijn 2e sta ik niet afwijzend tegenover de ruggenprik, als ik weer veel pijn ervaar en het kan nog qua ontsluiting etc dan neem ik dit misschien wel weer. Succes met je keuze en bevalling alvast!
 
Omg, ik lees de reacties vol enthousiasme!

@WonderAn: oh fijn om te weten over dat bewegen. VK zei dat je helemaal niet kon bewegen door ruggenprik, vond ik een eng idee.

@MamaEvannl: Sterrenkijker? Wat betekent dat? Wel een heftige bevallingsverhaal!

@NicoleSD: Ja ik weet dat buikpijn echt niet mijn ding is, dus wil ook sterk spul =P. Thank you!

@AAY: Veel pijn of was 't wel te doen? 

@Bezig bijtje: Ja iedereen in mijn omgeving zegt 'ruggenweeen zijn the worst' hopelijk krijg ik die niet =(. Tens is afgeschreven! Thanks!

@Nicollee: Ja dus dat je niet kan lopen, katheter krijgt etc vind ik nog al wat. 

@Zazousept: TY voor je reactie!

@Lizzyfrizzy: Welke houding vind je het beste? Wel heftig dat je zo reageerde op de morfine pomp.

De VK vertelde me dat met de pomp je kind toch een beetje medicatie meekrijgt terwijl met ruggenprik niet. Maar met ruggenprik heb je kans op koorts krijgen en je kind ook en dan moet je blijven in het ZK. Jij en je kind aan de antibiotica. Heeft iemand dit meegemaakt?
 
2x alleen bad. Hemels!
Zie heel veel ruggenprik voorbij komen. Maar probeer eens het bad. 1x heb ik in bad gezeten om de weeën op te vangen, en 1x in bad bevallen. Iedere keer als ik in bad ga met weeën, komt de bevalling in een stroomversnelling.
 
Het is echt niet zweverig, maar heerlijk. Kon helemaal ontspannen in het water.
Ik wil niet nog een kindje, maar anders zou ik het zo over doen ?
 
Ik heb gebruik gemaakt van de morfine pomp. Ik vond dit echt geweldig en had gewild dat ik het vanaf het begin gevraagd had. Ik vroeg het namelijk pas toen ik 5 cm ontsluiting had en had toen al heel wat uurtjes weeën achter de rug. De weeën blijft je nog steeds heftig voelen, deze kon ik goed wegzuchten, maar door de morfine lukte het mij om tussendoor te ontspannen en dat scheelde zooooveel!!! Ik was er wel een beetje high van. Toen ik mocht beginnen met persen mocht ik de morfine niet meer. Ik heb alles gevoeld en ervaren, het was heftig maar ik zou het een volgende keer weer zo willen! Alleen dan het liefst met de morfine pompje vanaf het begin. Succes met je bevalling!! You got this!!!
 
Ja zéker, de echte kracht is weg, maar je kan je benen dus wel bewegen ☺️

Qua badverhaal; alleen maar heel fijn als dat voor iemand voldoende is, had ik ook het liefst gewild. Mijn bad stond al klaar (wilde thuis bevallen) Maar na 7 uur iedere 2/3 min. rugweeën kreeg echt níemand mij dat bad meer in… nó way.
Je weet t gewoon niet van te voren, dus ik zou zeggen; in je álles inlezen en meerdere opties afwegen is alleen maar heel goed ?

Wat je vraag wat betreft de koorts..
Ja, zowel ik als mijn dochter kregen koorts door de epiduraal.Ik kreeg antibiotica en mijn dochter uiteindelijk niet omdat haar koorts snel afzakte.
Het protocol zegt 24 uur blijven (ze is om 09.00u geboren dus dat zou betekenen tot de volgende dag 09.00)
Maar ‘s avonds om 20.00u zei de kinderarts dat we in principe naar huis mochten als we dat heel graag wilden. Ik zag dat alleen eeeeecht niet zitten (‘s avonds naar huis met je pasgeboren kindje met even een klein uurtje opstart van de kraamzorg.. nee leek me vreselijk..) Dus we bleven tot de volgende dag en ik vond het eigenlijk (ondanks dat ik normaal natuurlijk veel liever thuis was in mn eigen bed) best fijn. Ik had hele fijne zorg de hele nacht en kreeg daardoor ook steeds ondersteuning en hulp bij borstvoeding en de zorg voor ons kindje etc.
Dus geen negatieve ervaring mee ook..

 
2 keer bevallen zonder pijnstilling. En bij de 3e een ruggenprik genomen, omdat ik weer ingeleid moest worden… Vanwege de inleiding ook de luxe positie gehad om vooraf de ruggenprik te nemen. Pas toen de ruggenprik goed werkte de vliezen laten breken, en de pomp met weeënopwekkers aan. Je voelt je benen wel gewoon, maar je mag niet meer staan. Ook voelde ik dat ik op volledige ontsluiting zat, omdat ik de druk van onder voelde toenemen. Maar ik vond het ideaal!!!


Sterker nog, na de eerste 2 bevallingen moest ik vanwege complicaties nog 2 nachten blijven. Maar bij de laatste bevalling met ruggenprik liep ik ‘s ochtends zelf het ziekenhuis in en begin van de avond zelf het ziekenhuis weer uit. Echt een fijne manier van pijnbestrijding! Alleen weet ik wel van mijn eerste bevalling. Er is een kans dat hij niet zit. Dan kunnen ze als daar nog tijd voor is wel weer opnieuw prikken. Maar bij mijn eerste bevalling had ik die mogelijkheid niet meer, omdat ik toen ineens op volledige ontsluiting zat. En voor het persen gaan ze geen pijn medicatie meer geven. Succes met je bevalling!
 
Je kunt ook nog een kruik overwegen he?

Bij de eerste ben ik ingeleid door het breken van de vliezen en weeopwekkers. Met 6cm heb ik om een pompje gevraagd. Ook ik was er helemaal stoned van! Heb een zuurstofkapje gehad omdat ik er zo wappie van werd. Ik vond het wel heel eng toen ze mij de knop weer afpakten toen ik moest persen. Doodeng! Maar tegelijk komt er zoveel kracht vrij, dit kan mijn lijf gewoon hebben!

Bij de tweede ben ik wederom ingeleid door vliezen breken en weeopwekkers. Toen ik om pijnstilling vroeg deden ze daar voor mijn gevoel heel lang over(het zal wel meevallen?). Dus toen ik de drukknop in handen kreeg zei ik: die baby komt nu! En zo geschiedde.

Bij de derde ben ik spontaan bevallen en heb ik een kruikje gehad. Ik vond het idee nogal slapjes maar het doet echt heel veel! Die warmte ontspant zo fijn.
Wederom toen ik dacht ‘ik hou dit niet’ kreeg ik persween en is de baby geboren.

Na de geboorte van de derde bleek vooral dat de weeopwekkers er voor zorgden dat ik afwezig was. Na de geboorte van de derde was ik direct helder.

Veel succes! Plan niet teveel want het loopt toch altijd anders. Vertrouw op je lijf, want jij kunt dit!
 
Terug
Bovenaan