Pijnbestrijding?

Hi,

Wat vinden jullie van pijnbestrijding bij de bevalling? Bij de vorige zwangerschap ben ik via de keizersnede bevallen, maar ik daar was ik zo blij om. Ik heb een "vermoeide" zwangerschap gehad en was na 9 maanden uitgeput! Maar ik durfde het bij mijn verloskundige niet aan te kaarten. Ik voel me daar niet zo thuis.

Nu ben ik 10 weken en tot nu toe loopt de zwangerschap weer hetzelfde. Dus wil ik gaan praten over pijnbestrijding.

De mening van de deskundigen, die weet ik wel: Pijn heeft een functie, pijn hoort er bij en zeker als je geen slechte ervaringen hebt, is het gewoon iets waar je door heen moet. Ik weet ook dat als de ontsluiting maar niet op gang wil komen, dit ook van de stress kan zijn en door de stressfactor weg te halen (de pijn dus), kan de ontsluiting wel sneller verlopen. KAN... ik zeg dus niet dat het ook zo is!

Hoe hebben jullie het aangekaart? En willen jullie het zelf wel of niet?

Gr. Tamara.

Hi!

Ik hoor eigenlijk op het maart forum, maar wilde toch even reageren.
Het is jouw bevalling, jij moet die doormaken. Gewoon heel duidelijk zeggen dus wat JIJ wilt.
In de meeste landen is het abnormaal als je het zonder pijnbestrijding wilt doen, dus...

Bij mij vroegen ze bijvoorbeeld over borst of flesvoeding. Heel resoluut zei ik : Flesvoeding! En nooit is ze hier meer over begonnen, omdat ze aan mij merkte dat hier ook geen discussie over mogelijk was.....

Veel succes!

Liefs, Nicole 7w3d

ha Tamara,

Bij de bevalling van mijn zoon wilde ik absoluut geen ruggenprik, maar raadde hun het mij aan.
Wat heb ik dat als heerlijk ervaren!
Uiteindelijk is mijn bevalling ook op een keizersnee uitgelopen, maar zonder die ruggenprik had ik het denk ik half niet gered ( lag aan de weeenopwekkers en reageerde heel heftig waardoor mijn weeen bleven komen zonder pauze ertussen)
Maar bij de volgende wil ik zekerweten pijnbestrijding krijgen!
Als je het aangeeft zullen ze dat wel accepteren, het is jou bevalling dus jou keus over hoe je het wilt hebben en niet die van de verloskundige
Groetjes Mirjam

De ene bevalling is de andere niet en de ene vrouw de andere ook niet. Mijn tweede bevalling was veel pijnlijker dan de eerste, maar ook veel korter. Als jij denkt dat je het nodig hebt, dan moet je er vooral nar informeren, denk ik. Beslissen komt later wel.

Zelf heb ik 2 behoorlijk zware zwangerschappen gehad, maar uitstekende bevallingen (8 uur en 3 uur, beide thuis). Het hoeft dus niks te zeggen.

Succes

Hi,

Nou, ik heb gister dit onderwerp maar eens aangekaart bij de verloskundige! Ik was wel een beetje bang voor de reactie. Maar ze was er heel open over!! Pijnbestrijding moet kunnen, vindt ze, want ik ben degene die het moet ervaren. Wat een eye-opener. We gaan er met 30 weken verder over praten. Wel wees ze mij er op dat het soms ook niet mogelijk is: als je al 8 cm ontsluiting hebt, kan het niet meer, als het niet goed gaat met je kindje mag het ook niet. Maar dat vindt ik hele logische dingen. En als ik al 8 cm "zonder" pijn zou hebben, dan kan ik die 2 cm ook wel hebben. Ik hoef niet gelijk bij de eerste wee een ruggeprik maar ik ben gewoon bang dat ik het niet aan kan en dat ze dan op het laatst zeggen: sorry, we doen het niet. Maar.... dat doen ze dus niet. Daarbij moet ik in het ziekenhuis bevallen en ik weet dat ze hier in het ziekenhuis niet moeilijk doen over pijnbestrijding.

Wat een opluchting! Weer een stukje meer rust tijdens deze zwangerschap!

Gr. Tamara.

Ik denk dat pijnbestrijding een hele persoonlijke keuze is en wordt door iedereen weer anders ervaren. Ik zelf heb bij mijn eerste bevalling een ruggeprik gekregen. Als ik terug kijk , kijk ik er heel dubbel naar. Op het moment dat ik de prik kreeg was ik enorm blij dat ik even geen pijn had en kon uitrusten. Achteraf gezien had ik geen persweeen omdat ik nog best flink verdooft was en dit is iets wat ik enorm heb gemist tijdens mijn bevalling. Het ging op het eind allemaal zo moeilijk dat ik een volgende keer misschien wel niet kies voor de ruggeprik. Maar ja zoals ik al zeg , het is een persoonlijke keuze en iedereen zal weer een ander verhaal hebben. Goed dat je het onderwerp in ieder geval bespreekbaar hebt gemaakt en nu heb je de tijd om je verder te verdiepen in wat pijnbestrijding allemaal inhoudt!!

Groetjes Heidy

Hoi Tamara,
Wat een opluchting dat ze er niet moeilijk over doen. Volgens mij scheelt dat al een heleboel stress tijdens de bevalling zelf. En misschien loopt het daardoor al soepeler. Een nicht van me is met injecties ipv een ruggeprik bevallen en dat beviel haar heel goed. Wel nog gevoel, maar de scherpe kantjes waren eraf.
Fijn dat ze je serieus nemen!

Terug
Bovenaan