Pijnbestrijding

Wie gaat er allemaal gebruikmaken van pijnbestrijding?

Ik wil in ieder geval de geboortetens bij me hebben voor de tegendruk.

Hoe zijn jullie ervaringen met de ruggeprik? Kun je vooraf testen of je daar allergisch voor bent?

Ik heb besloten dat op de dag zelf te bepalen. Ik kan nu gewoon nog niet inschatten hoeveel pijn ik ga ervaren....

Ik weet nog niet wat voor weeen ik ga krijgen, buik, rug, benen?? Of wordt t toch een keizersnede?

Ik laat me compleet verrassen, het enige dat ik zeker weet dat ik niet wil zijn artsen in opleiding of assistenten aan mijn bed. Daar ben ik heel duidelijk in.

Voor de rest ga ik er blanco in, maak me er niet druk over en ga het gewoon "ervaren"...normaal ben ik iemand die alles graag van tevoren plant, maar in dit geval heb ik besloten dat dat toch niet gaat werken, omdat je niet weet hoe je bevalling gaat verlopen...

gr Yosha

hoi, ben van het mei-forum en sta letterlijk op knappen haha!

ik heb bij m'n eerste een spoedkeizersnede gehad na een bevalling van 19 uur, ben eerst thuis gebleven maar na 5 centimeter kon ik het niet meer houden en ben naar het ziekenhuis gegaan. daar heb ik een morfine-pompje gehad en ik moet zeggen dat ik daar niks aan heb gehad. ik was alleen tussen de weeën door zo stoned als een kanarie XD. na een half uur persen is er besloten tot een keizersnede en heb een ruggeprik gehad zodat ik erbij kon blijven. al met al was het nogal traumatisch allemaal.

ik ben afgelopen donderdag bij de gyn geweest, ik moet nu ook sowieso in het ziekenhuis bevallen en heb aangegeven dat ik graag een ruggeprik wil voor de weeën als pijnstilling. ik ben er heel benieuwd naar omdat je bijv. in amerika ziet dat bijna niemand bevalt zonder ruggeprik en dat ze allemaal zo relaxed zijn (kijk bijv. 16&pregnant) ik heb hiervoor gekozen omdat m'n eerste bevalling geen pretje was, en omdat ik toch graag vaginaal wil bevallen. ik hoop mezelf een beetje te kunnen 'sparen' hiermee, ook omdat ik al 2 weken griep heb en omdat morgen als het kan, m'n vliezen gebroken gaan worden. denk dat je het idd eerst maar op je af moet laten komen, wie weet heb je het helemaal niet nodig!

Ik heb geen ervaring met een ruggeprik, wel met het morfine pompje en dat is mij juist wel heel goed bevallen!

Ik wil nu thuis bevallen en dus zonder pijnstilling maar mocht ik in het ziekenhuis komen dan zou ik weer gaan voor het morfine pompje. Ik ben niet zo happig op het prikken tussen mijn ruggewervels waarbij je stil moet zitten.. en dat tussen de weeen door..!

Ik zou gewoon even de huisarts bellen met de vraag of je kan testen of je allergisch bent voor een ruggeprik!

Ik heb vandaag al bij de vk aangegeven dat ik in het ziekenhuis wil bevallen met een ruggenprik. beide zwangerschappen al in het ziekenhuis bevallen omdat ik beide keren tot 15 dagen overrijd heb gelopen.
De eerste keer heb ik een bevalling van bijna 24 uur gehad en omdat ik uitgeput raakte heb ik een spuit met pethidine? in mijn been gekregen. Ik vond dat voor de pijn weinig effect hebben maar was wel knetter stoned toen ik net bevallen was en daardoor niet bewust alles heb meegemaakt. Dit wilde ik nooit weer zo meemaken. Een bevalling is toch wel iets heel erg bijzonder en dat wil je zo ver het kan bewust meemaken. Bij de tweede bevalling kwam ik in een weeënstorm zonder dat mijn ontsluiting vorderde dus stelden ze weer zo'n spuit voor. Dit heb ik echt geweigerd en zelf om een ruggenprik gevraagd. Die heb ik uiteindelijk gekregen en wat was dat geweldig.
Waarom moet een vrouw om zoiets moois te doen zoveel onnodig pijn leiden? Mijn vriend en mijn moeder waren er samen bij de gehele tijd en we hebben.gewoon de rest van de bevalling een leuke gezellige dag gehad en ik was niet helemaal uitgeput na der hand. Geweldig! Dus ja, ziekenhuis met ruggenprik graag!!

Haha grappig, de een wil juist alleen bevallen met een ruggeprik, terwijl ik doodsbang ben voor een ruggeprik!

Enne heb laatst artikel gelezen dat wij heel anders in t leven staan dan amerikanen, die willen bij de eerste wee al pijnbestrijding en wij nederlandse vrouwen zetten toch eerst onze kiezen op elkaar.

Wat ook verschilt is dat je in amerika de hele bevalling de ruggeprik hebt en in nederland wordt deze voor de persweeen uitgezet.

T blijft denk ik heel persoonlijk allemaal...de een bevalt zo en de ander niet.

Gisteravond eenmalige uitleg over bevallen gehad van mijn bekkentherapeute en voel me nu nog zekerder om er blanco in te gaan...

ik ben het met je eens yosha dat amerikanen het wel overdrijven. ze willen op voorhand al pijnbestrijding en proberen het niet eens. maarrrr, ik heb het wel geprobeerd, zonder ruggeprik, ben tot de 10cm gekomen en kreeg mijn zoon er niet uit. het was een hele nare bevalling en heb er veel moeite mee gehad, dus voor nu wil ik de ruggeprik, zodat ik hopelijk een betere ervaring heb deze keer. je weet inderdaad nooit hoe het gaat lopen, en dat is maar beter ook!!

Ik heb ook de geboortetens en voor de rest laat ik het helemaal open. Ik beval toch in het ziekenhuis en mijn vriend weet dat hij misschien een anesthesist bij de kraag moet grijpen en naar de kamer moet sleuren, mocht ik het willen.

Ik denk dat ik het wel zo veel mogelijk zonder medicijnen wil proberen, uiteindelijk zijn er ook risico’s aan verbonden. Risico’s zijn vooral voor jezelf maar toch schijnen er ook effecten te zijn voor de pasgeboren baby. Ik vond deze site heel behulpzaam http://www.americanpregnancy.org/labornbirth/epidural.html (is wel in het Engels).

Maar aan de andere kant denk ik, als ik een gaatje moet boren bij de tandarts wordt er ook standaard een verdoving gezet, waarom zou ik nu wel alle pijn moet voelen.
In ieder geval neem ik in mijn geboorteplan op dat de klant (ik) koning(in) is tijdens de bevalling, dus als ik een ruggenprik wil, hemel en aarde verzet mogen worden om mij een ruggenprik te geven. Lijkt me vrij simpel toch, ik beval, ik zet een mens op deze wereld, dus ik bepaal.

Terug
Bovenaan