pijnlijke tepel........scheurtjes/kloofjes?

Hallo allemaaL!

Deze week voor de 2e keer een zeer pijnlijke tepel gehad, waarin twee scheurtjes zaten. Het bloedde niet, maar er kwamen wel kleine korstjes op, die na een dag ofzo weer verdwenen.
Ik dacht eigenlijk dat dit alleen voorkwam bij vrouwen die borstvoeding gaven ?Kan dit  ook tijdens een zwangerschap??
Groetjes,

NathalieMS
(32w+3)

Hoi Nathalie,

Tepelkloven tijdens de zwangerschap kunnen meerdere oorzaken hebben. Soms wordt er wel eens aangeraden om ter voorbereiding op het geven van borstvoeding de tepels te harden met een ruwe handdoek. Het is echter niet nodig om de tepels op deze manier op borstvoeding voor te bereiden, het is zelfs af te raden. Tijdens de zwangerschap ontwikkelen zich in de tepelhof de kliertjes van Montgomery. Deze scheiden een soort olie-achtige substantie af, de de tepel soepel houdt en wat bovendien een antibacteriële werking heeft. Door de tepels frequent met een ruwe handdoek af te wrijven, verwijder je ook iedere keer dat beschermende laagje waardoor de tepels juist gevoeliger worden voor kloofjes. Dat is ook de reden waarom je je borsten beter niet met zeep kunt wassen, gewoon met warm water is voldoende.
Ik weet niet of je borsten al lekken? Tepels die klammig blijven, zijn  extra gevoelig voor kloven. Probeer je tepels dus goed droog te houden door voor een goede zuurstoftoevoer te zorgen. Als je zoogcompressen gebruikt, vervang deze dan regelmatig. Gebruik liever geen alternatieven zoals door midden geknipte maandverbandjes. Daar zitten namelijk plastic laagjes in, waardoor de zuurstoftoevoer minimaal is en de tepels juist  klammig blijven.  
Of misschien is er sprake van een allergische reactie op bijvoorbeeld een wasmiddel, wasverzachter, (body)lotion of (massage)olie?

Een andere oorzaak zou een schimmelinfectie kunnen zijn, spruw. Spruw wordt veroorzaakt door de schimmel Candida Albicans, die we allemaal in rustende vorm bij ons dragen. De schimmel kan actief worden bij een verminderde weerstand en komt vaak ook tijdens de zwangerschap voor. Spruw kan soms nare klachten geven in de mond of zich als een vaginale schimmelinfectie openbaren. En de infectie kan dus op of in de borst voorkomen. Symptomen zouden in dat geval kunnen zijn (n.b. je hoeft niet alle symptomen te hebben): kloven, rode tepels, branderige tepels, een parelmoerachtige glans of witte plekjes  op de tepel, een stekend gevoel in de borst.
Als je inderdaad vermoedt dat het om een schimmelinfectie gaat, dan is het verstandig om naar de huisarts te gaan en de infectie nog tijdens de zwangerschap te behandelen. Dit om besmetting van de baby tijdens de geboorte te voorkomen.

Sommige moeders hebben last van eczeem, ook op hun borsten. Is dat het geval, dan is het aan te raden om naar een dermatoloog te gaan en te overleggen hoe je hier het beste mee verder kunt gaan (het scheelt vaak al heel veel wanneer de tepels goed vet worden gehouden, wellicht zou een hormoonzalf kunnen helpen).

Kun je hiermee uit de voeten?

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Yvonne, hopelijk lees je dit nog. Ik heb dus sinds gisteren prikkende tepels. Ze zijn heel gevoelig. Verder heb ik al een paar weken een soort wittig laagje in het midden van de tepel. Lijkt op opgedroogde melk, maar is het volgens mij niet, want ik heb nog niet gelekt...

Ik wilde het as donderdag aan de VK vragen, maar nu ik hier het onderwerp zie staan, dacht ik, ik vraag het even hier, wat het kan zijn. Zou het die candida kunnen zijn? Want ik begrijp dat ik me dan moet laten behandelen?

Vind het wel moeilijk om hier mee naar de huisarts te gaan. Straks wil hij het zien ofzo. Ben nogal preuts van aard....En daarbij heb ik een mannelijke huisarts.

Ik gebruik verder geen zoogcompressen of zo iets.

Groetjes van Simone

quote: MOONPOONTJE reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('04-08-2007 12:09:56'));

Yvonne, hopelijk lees je dit nog. Ik heb dus sinds gisteren prikkende tepels. Ze zijn heel gevoelig. Verder heb ik al een paar weken een soort wittig laagje in het midden van de tepel. Lijkt op opgedroogde melk, maar is het volgens mij niet, want ik heb nog niet gelekt...

Ik wilde het as donderdag aan de VK vragen, maar nu ik hier het onderwerp zie staan, dacht ik, ik vraag het even hier, wat het kan zijn. Zou het die candida kunnen zijn? Want ik begrijp dat ik me dan moet laten behandelen?

Vind het wel moeilijk om hier mee naar de huisarts te gaan. Straks wil hij het zien ofzo. Ben nogal preuts van aard....En daarbij heb ik een mannelijke huisarts.

Ik gebruik verder geen zoogcompressen of zo iets.

Groetjes van Simone

Handig  op zoek naar een andere huisarts zou geen verkeerd idee zijn (een vrouwelijke misschien) want er zijn toch een bepaald aantal klachten als vrouw zijnde waar je echt letterlijk met de blote billen moet en na een zwangerschap is die kans ook nog wel wat vergroot.

Daarentegen denk ik als je eenmaal bevallen bent dat je daar niet meer nauw mee kijkt, het scheelt ik ben heel makkelijk ik heb al zoveel genante onderzoeken gehad dat mijn borsten laten zien een van de "leuke" dingen is.

Ik denk toch wel dat ie het wil zien ze geven niet zomaar wat mee dus effe je moed bijelkaar verzamelen en toch gaan meis! Het is voor een goed doel en straks ben je er dan lekker vanaf! Er zijn ergere dingen om mee naar de dokter te gaan lijkt me zo.

Wat betreft gevoelige borsten, misschien helpt het bij een ander niet maar ik heb nu paar keer lekker badje genomen met zeezout en daarna mijn borsten op laten drogen en dan pas aangekleed en het ziet er wat beter uit met ik zeggen wat minder geirriteerd dan voorheen. Dus misschien niet goed genoeg op laten drogen kan ook er niet goed voor zijn... zeezout is zoiezo lekker alleen helpt het niet waarvoor ik het wilde dat het hielp (namelijk vocht vasthouden haha)

Dank je wel voor je antwoord!!

Tja, ik ben al eens eerder bevallen... Maar ik ben meer preuts met mijn borsten dan van onderen, zeg maar. Al vind ik dat soort onderzoeken ook geen pretje...

Maar goed, het doet nog steeds zeer, dus ik ga toch morgen even bellen met de dokter. Volgens mijn man schijnt er in die praktijk ook een vrouwelijke arts  te zijn (heb ik echt nog nooit gezien...) dus daar vraag ik morgen gewoon naar. Dat kan toch wel gewoon?

Je kan gewoon om een vrouwelijke arts vragen hoor. Heb ik zelf ook weleens gedaan bij bepaalde onderzoeken. En daar was bij mij in ieder geval alle begrip voor en dus geen probleem. Gewoon vragen hoor.......niet geschoten is immers altijd mis!

Groetjes Rinszz

Nou, ik ben vanmorgen bij de dokter geweest. Was een vrouw, gelukkig. Ze zei dat het geen infectie was. Maar dat de tepels zich nu voorbereiden op het geven van bv.

Nu heeft ze me een zalfje voorgeschreven, dactarin. Maar nu ben ik er weer huiverig voor om dit te gaan gebruiken, omdat ik bang ben dat ik het alleen maar erger maak.   Muts ben ik toch ook.

Wat vinden jullie? Moet ik dit erop gaan smeren?

Terug
Bovenaan