Pijnstilling

Van tevoren had ik er niet zo over nagedacht, moet ik zeggen.
I.v.m. veel te hoge bloeddruk werd de bevalling ingeleid, eerst met gel en de volgende dag kreeg ik een infuus. Door de medicijnen voor de bloeddruk had ik nul komma nul energie meer. Door het infuus belandde ik ook in een weeenstorm. Na 4 uur heftige weeen heb ik om pijnstilling gevraagd, ik had toen 5 cm ontsluiting. Ik kreeg toen ook een pethidineprik in m'n been. En ik ben er  erg dankbaar voor! Inderdaad, je raakt er van een in een roes, dus tussen de weeen door soesde ik wat weg, waardoor ik ook weer wat kracht kreeg. De pijn was zeker niet weg, ik voelde het evengoed nog erg genoeg, vond ik. Maar de laatste 5 cm gingen doordat ik me helemaal ontspande door die prik wel snel. Dus mocht er een volgende keer komen, geef mij maar weer zo'n prik.

Ik wilde graag thuis bevallen en heb er van te voren ook niet te veel over nagedacht. De verloskundig had een keer bij een controle genoemd dat er wel mogelijkheden waren voor pijnstilling, maar mijn reactie toen was: dan moet je toch naar het ziekenhuis? Idd, dus hebben we het verder niet meer over pijnstilling gehad.

Ik ben met 41w6d, nog net op het nippertje dus, thuis bevallen in zo'n 6 uurtjes. Zonder pijnstilling dus en ik vond het prima te doen. Tuurlijk was het best heftig, vooral nadat de vliezen gebroken waren, toen werden de weeen heftig, ben in een uur van 4 naar 10 cm gegaan, maar de pijn vond ik goed te doen.
Zou het een volgende keer niet anders willen.

Groetjes,
Karin mv Hannah (20-11-2006)

Ik kan me helemaal aansluiten bij Karin d'r verhaal. Ook mijn bevalling verliep heel goed; de weeen en pijn bouwde zich rustig op. Alleen het moment dat het hoofdje stond vond ik superpijnlijk. Maar na 6,5 uur was Lara geboren en keek ik terug op een bevalling die ik qua pijn gewoon goed te doen vond. Dus geen pijnstilling nodig gehad. Ik heb ervaren dat het rustig thuis kunnen bevallen, alles op mijn manier, in m'n vertrouwde omgeving, zonder oncomfortabele rit naar het ziekenhuis halverwege, enz, mij voldoende rust en concentratie geeft om pijn op te vangen. Voor mezelf ben ik er ook geen voorstander van. Je weet natuurlijk nooit hoe een bevalling gaat verlopen, maar mijn gevoel heeft altijd gezegd dat ik het ook zonder pijnstilling kan doen.

Maar ik zie heel goed in dat er ook heel andere ervaringen zijn, waarin pijnstilling gewoon onmisbaar zijn! Dus geen oordeel naar voorstanders!

Jacoline.

Terug
Bovenaan