Pindakaas schadelijk???

Hoi allemaal
mijn schoonmoeder zegt vaak dat we onze dochters (2 1/2 en 9 mnd) geen pindakaas moeten geven. Dit zou dan schadelijk zijn, als ze zich verslikken zouden ze meer kans hebben op longproblemen of zoiets.

Zelf geloof ik er niet zo in, maar hebben jullie er weleens van gehoord?

Groetjes, Paulien

hoi,

ik heb daar nog nooit wat van gehoord en volgens mij is dat gewoon een fabletje want als ze zich verslikken dan komt dat echt niet in delongen. ze hebben een kokhalsreflex waardoor ze het uithoesten zullen en als er al deeltjes in de luchtpijp terecht komen worden die ingecapseld door het slijm en vervolgens opgehoest of opgenomen.

geen zorgen. wat ik doe als ik pindakaas op brood doe bij ze dan doe ik iig al niet veel en iets meer boter vooral met wat droger brood. anders is het moeilijker voor ze om weg te krijgen en zorge gewoon voor melk binnen handbereik oid zodat ze desnoods kunnen wegspoelen als het wat plakt maar meestal valt het echt wel mee hoor. mijn dochter is drie en eet elke dag pindakaas omdat het juist gezond is. door de vitamines die er in zitten. beter dan hagelslag.

groetjes saskia

Hoi,

Ik heb begrepen dat ze geen pindakaas 'mogen' tot 1 jaar oud ivm het plakken aan gehemelte, maar als je dochter er geen problemen mee heeft gewoon doen!

Liefs Reneke

Hoi Rieneke,

Je kan je kindjes gewoon pindakaas geven. Ik heb een folder over voeding voor baby's (0-12 mnd) gekregen en daarin staat dat je evt pindakaas op brood kan doen.

Groetjes Sanne

Ik denk dat hier sprake is van een verwarring. Je moet jonge kindjes volgens mij geen hele nootjes geven in verband met verstikking, je weet wel nootje in de luchtpijp. Dat heeft verder niks met pindakaas te maken. Verder raden ze volgens mij aan op te passen met pindakaas als je kindjes gevoelig zijn voor allergieen. Als kinderen allergisch zijn voor noten kunnen ze daar een nogal vervelende reactie op hebben (soms ook erg heftig). Daarom kun je dan beter wachten met pindakaas tot dat ze 1 zijn (net als met veel ander voedingsmiddelen zoals ei, soja etc.).
Als jou kindjes geen last hebben van allergieen is er dus niks aan de hand. Gewoon lekker pindakaas geven dus, heel gezond.
Ivy

Het gaat idd. om de mogelijkheid van een allergische reactie, maar als jouw kinderen al vaak pindakaas op hebben dan hebben ze daar geen last van.
Voor mijn dunne dochter werd het juist aangeraden als broodbeleg. Het bevat veel vet en dat is voor haar best nodig.

Dit haal ik van de site van Nutricia;
Geef liever nog geen noten, vanwege het gevaar op verslikken. Maar noten zijn wel gezond! Pindakaas of een andere notenspread kan wél en dat zal al snel favoriet zijn bij je kind.
Zij hebben er toch  verstand van.......
ook hier behoord pindakaas tot de favorieten (zoontje bijna 10 mnd) Ik heb wel de light variant genomen, weet niet of dat nog uitmaakt?

Groetjes Saskia

Terug
Bovenaan