Pindakaas schadelijk???

Hoi

Waar je schoon moeder het over heeft is een verslik pneumonie maar die komt bij   kleintjes niet voor of bijna niet voor.
Dit komt vaker voor bij echt oude mensen die geen kracht hebben als ze zich verslikken om dan goed door te hoesten.

Pinda kaas mag gewoon mits er geen allergie is tegen pinda's.

Groejtes

Een kindje van 9 maanden zou ik nog geen pindakaas of producten waarin pinda verwerkt is geven.

Pinda's zijn namelijk erg allergeen, en een pinda-allergie bouw je heel makkelijk op (terwijl het levenslang is, en dodelijk kan zijn).
Daarom wordt doorgaans geadviseerd (over de hele wereld!!!) om te wachten met pindaproducten tot een kind een jaar of 2 a 3 is.
Je oudste kun je dus rustig blijven geven, tenzij er tekenen zijn van een allergie, zoals veel snotneuzen, hoesten, vaak jeuk, eczeem, verstopping/diarree, of buikpijn,.

Mag je mij eens vertellen waarom er pindakaas tussen het rijtje van geschikt broodbeleg (bij 8 maand!!) staat in het boekje "voeding" van  Yunio...
Als dat wereldwijd zo'n issue is moeten Yunio en niet te vergeten Nutricia, dat ook weten lijkt me...
Het lijkt me nogal overdreven!
Je kunt ook zorgenkindjes maken...

Groetjes Saskia  

Hoi hoi,
ik heb ook nog nooit gehoord dat pindakaas slecht zou zijn. wel is mij geleerd dat pindas gevaarlijk zijn en idd longproblemen kunnen veroorzaken bij verslikking.

Gr,
Petra

Waarom dat er in staat?
Geen flauw idee, ze zouden beter moeten weten, want mijn zoon is van 1999 en toen gold in de hele Engelstalige wereld dat advies al ('t is dus niet bepaald iets van gisteren). In sommige groene boekjes van CB's staat het ook nog steeds.

Als Nutricia iets zegt over eten moet je altijd in je achterhoofd houden dat ze als fabrikant van babyvoeding natuurlijk nooit objectief kunnen zijn.

We zijn inmiddels bijna 10 jaar verder.....misschien is er iets herzien in de tussentijd??
Net als bv met het opwarmen van de spinazie waar ze op teruggekomen zijn? (Dit is als voorbeeld bedoeld niet om een nieuwe discussie over spinazie te starten...)
Ik denk juist dat Nutricia wel link uitkijkt dat ze geen advies verstrekken waar een risico aan verbonden is, de schadeclaims zijn niet van de lucht, ook niet meer in Nederland!!

Groetjes Saskia

Pas AUB op met pindakaas bij baby's en peuters!! Het is namelijk echt geen fabeltje dat het zeer allergeen is! Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe gevaarlijk het kan zijn. Natuurlijk gaat het bij veel kinderen goed, maar een allergie kan van de ene dag op de andere ontstaan. Kleine kinderen zijn hier gevoeliger voor dan volwassen. En een pinda allegie is echt levensgevaarlijk. De eerste keer is de reactie meestal nog vrij mild, met het gevaar dat je het niet herkend. Maar een tweede keer is het levensbedrijgend. Als je eenmaal een allergie hebt opgebouwd tegen pinda's moet je de rest van je leven erg oppassen met wat je eet, omdat er in veel producten sporen kunnen zitten.

Mijn mening in dit geval is: Voorkomen is beter dan genezen! (wat in dit geval niet mogelijk is)

Natuurlijk moet je je niet bang laten maken door allerlij fabeltjes. Maar een gewaarschuuwd mens teld voor twee zullen we maar zeggen.
Jolanda

Hoi
Je kunt overal allegien voor ontwikkelen, dus is het onzin om geen pindakaas te geven...
Je hele leven lang kun je plotseling een allergie ontwikkelen voor wat voor product dan ook. Dus moet je dan je hele leven zo voorzichtig zijn, is toch geen lol aan!
Inderdaad, je kunt ook overal té voorzichtig mee zijn! Ben ik met saskia eens.
Wij zorgen er eigenlijk allemaal al voor dat wij zelf en onze kinderen vatbaarder zijn voor allegien, omdat alles té schoon en té hygienisch is...en we té voorzichtig zijn met heel veel dingen waardoor wij allemaal geen WEERSTAND ontwikkelen.
Dus ik denk dat we wat minder voorzichtig moeten zijn zodat we meer weerstand ontwikkelen.

Terug
Bovenaan