<p style="text-align: left;">Hoi allemaal,</p><p style="text-align: left;">Wij hebben een hele leuke dochter van bijna 2 jaar. Omdat het onze eerste is en we ook weinig vrienden hebben met kinderen van die leeftijd is het soms lastig om te zien hoe andere kinderen van haar leeftijd zich gedragen. Ik krijg soms weleens blikken of een opmerking van: “zo daar zit wel een kop op” of iets dergelijks. Zelf geven mensen aan dat hun peuter de allermakkelijkste was en dit helemaal niet herkennen. hierdoor vraag ik me soms weleens af of het gedrag van mijn peuter erbij hoort of dat het echt zo’n buitensporig kind is. </p><p style="text-align: left;">We hebben een heftige start met har gehad, ze kon soms wel 10!!! Uur aan 1 stuk huilen. Tot ze een maand of 8 was en zelf meer dingen kon doen zoals zelf zitten. Heel gefrustreerd kon ze raken als iets niet lukte, of als ze iets niet zelf kon. Ik heb nooit echt het idee gehad dat ze echt tevreden is.. helemaal nu ze ontdekt dat ze een eigen wil heeft merk ik dat ze die probeert door te drijven.</p><p style="text-align: left;">Tuurlijk, geef haar eens ongelijk maar merk toch dat ik me soms afvraag of het wel normaal is. Ze is met enige regelmaat boos en ontevreden, is absoluut niet onder de indruk van vreemden en vind “gekoetchiekoetsjie” en gefrunnik van vreemden maar niks en dat laat ze merken ook door heel boos te kijken ? ze gaat absoluut niet mee in zo’n moment. Ze gaat recht op haar doel af en wordt regelmatig boos als iets niet lukt of iets niet mag… ze gooit dan met haar spullen. Expres. Als ze haar zin niet krijgt kan ze heel theatraal zijn en nep huilen en echte driftbuien krijgen. Slaan doet ze sinds kort niet meer, dat hebben we haar kunnen afleren gelukkig.</p><p style="text-align: left;"> Als ik visite heb dan begint ze uit het niet te jengelen en te huilen, nep dan wel maar niets is dan goed want ze wil mijn volledige aandacht en kijkt daar dan ook echt heel ernstig bij ?.. maar zelfs als ze wel mijn gedeeltelijke aandacht krijgt is het niet goed genoeg. Dit maakt dat ik vaak geen normaal gesprek kan voeren met mensen zonder een jengelend kind op de achtergrond.</p><p style="text-align: left;">Het is echt een hele pittige peuter soms, soms want ze kan ook enorm vrolijk en lief zijn en leuk tegen mensen die zij ook leuk vindt… ze weet heel goed wat ze wel en niet wil…. Ik heb er echt m’n handen vol aan. Zelf denk ik dat, als ze beter leert praten, dit onbegrepen gedrag wel minder zal worden. Ik begrijp gewoon niet wat ze wil en bedoeld soms. </p><p style="text-align: left;"> ik vind het pittige in haar wel leuk en ik bleek zelf ook zo te zijn geweest en Ik maak me niet perse druk om haar gedrag maar vraag me af wat ik ermee moet doen. Negeren, straffen, er tegenin gaan… ik heb soms gewoon geen idee wat ik met het gedrag aan moet. Laten gaan? Is het een fase? Ik weet het gewoon echt niet ?</p><p style="text-align: left;">ik snap natuurlijk dat ik consequent moet zijn al vind ik dit soms best lastig want tussen mijn dochter en mij is het echt een battle van the survival of the fittest. Wie heeft de langste adem en geloof mij… die van haar is ook echt enorm lang! Die kan ik hebben als ik alleen met haar ben maar met bezoek, op een terras of weet ik veel waar moet ik bekennen dat ik soms toegeef aan wat ze wil. Of ik vertrek. Maar echt uit frustratie.</p><p style="text-align: left;">Soms gaat het ook wel prima, maar als ze zo’n bui heeft dan heb ik het gevoel dat ik soms alles uit de kast trekt om het haar naar de zin te maken om maar niet die strijd te hoeven aangaan zodat ik mijn gesprek normaal kan afmaken. </p><p style="text-align: left;">Thuis als ik alleen met haar ben laat ik haar lekker uitbrullen want ik vind best dat ze boos MAG zijn als ze daar een reden voor heeft. Niet altijd maar zomaar om niks… tenminste ik kan me soms geen enkele reden bedenken waarom ze ineens uit het niets zou moeten gaan huilen? </p><p style="text-align: left;">Mijn kinderloze maar zwangere vriendin die zei laatst dat ze het volledig anders zou doen dan ik. Ik vraag me dan echt af hoe je van te voren kunt voorspellen hoe je het dan wel gaat doen?! Zulke uitspraken zetten me aan het denken… doe ik het wel goed? </p>