Placenta aan de voorkant

hey hallo!
hier bijna 24 weken en ook placenta aan de voorkant. sinds 2 weken pas duidelijk gevoel. duurde ook veel langer als bij mn 1e. daar lag de placenta anders.
dus het komt maar geduld hebben! :)

Hoi!

Ik had ook bij mijn eerste kindje mijn placenta voor. Zelf voelde ik wel al van binnen gerommel vanaf zo’n 15 weken (eerst plopjes) later werd het duidelijker. Mijn man voelde het pas na 22 weken vanaf de buitenkant. Het was vooral echt voelbaar als ik op mijn zij lag. Naarmate ik verder kwam zag ik ook wel mijn buik bewegen vanaf de buitenkant. Ik ben nu prik zwanger van mijn 2e en hoop dit keer dat mijn placenta achter komt te liggen. Ben erg benieuwd naar het verschil.

Hi dames,

Ik las ergens dat wanneer je placenta aan de voorkant zit je een keizersnede moet? Is dat bij jullie ook het geval geweest?

Hallo Nicoles,

Er is een verschil tussen een placenta aan de voorkant en een voorliggende placenta. Een voorliggende placenta ligt (deels) voor je baarmoedermond waardoor een natuurlijke bevalling niet mogelijk is. Als dit met 20 weken wordt gezien is de kans nog heel groot dat de placenta alsnog naar boven toe trekt door de groei van de buik en kun je alsnog natuurlijk bevallen. Pas als hij tegen de uitgerekende datum nog voorliggend is dan wordt een keizersnede geadviseerd.
Een placenta aan de voorkant is geen reden tot keizersnede!

Terug
Bovenaan