Placenta praevia

Bij mij zagen ze hem met 13 weken ook ‘voor de uitgang’ liggen, maar wel werd erbij gezegd: geen zorgen, het kan nog omhoog trekken door de groei.
Nu 20 weken en de placenta is bijna helemaal voor de uitgang weg.. Ze gaan nog 1 keer checken of ie echt ver genoeg bij de uitgang weg is, maar dat komt vast goed.

Hoi hier ook een placenta previa totalis gehad. Dus 100% voor de uitgang.
We hebben een gezonde zoon die met een geplande keizersnede precies op 37 weken is gehaald. Dat wil ik eerst even vertellen :)
De placenta kan altijd nog optrekken daarom krijg je een extra controle met 32 weken geloof ik. Bij mij was echter al met 20 weken met zekerheid te zeggen dat deze er echt voor zou blijven liggen.
Ik adviseer geen seks meer te hebben. Hoe vervelend ook maar dit kan echt bloedingen veroorzaken. En dat wil je gewoon voorkomen.
Niet elke placenta previa krijg je bloedingen maar de kans is wel veel groter. Ik heb ook drie bloedingen gehad.
Je hebt dan altijd een keizersnede. Behalve als hij natuurlijk nog optrekt. Maar verdiepen in een keizersnede is miss wel fijn. Dan ben je hier wel gewoon op voorbereid. Rust is vanaf dit moment gewoon heel belangrijk. Je hoeft niet te gaan liggen maar doe het wel rustig aan. Ga niet heel de tijd de trap op of af. Heb het er met de gynaecoloog ook over wat verstandig is. Ook met je werk. En vraag ook gewoon alles wat in je opkomt en waar je al mogelijk over hebt gelezen. En vooral gewoon genieten van je groeiende buik en de bewegingen van je kleintje. Hopelijk heb je hier wat aan.

Terug
Bovenaan