Plassen op potje / wc

geenvera

New member
Hoi,

We hebben ontzettend veel moeite om onze dochter zindelijk te krijgen, we hebben al van alles geprobeerd (ook de wel bekende dingen)!

Een week geleden hebben we haar de luier afgedaan en gezegd dat ze nu een grote meisjes is, samen hebben we afscheid genomen van al haar luiers. Ze heeft sindsdien 2 x (na veel aandringen van ons) op het potje geplast, hartstikke trots waren we natuurlijk!
Ze geeft het overigens niet zelf aan maar dat komt vermoed ik nog wel.

Echter nu is het zo dat ze de laatste dagen amper nog plast, ook niet in haar broek en ze weigert wederom het potje. Ze wil ook niks meer drinken, waarschijnlijk omdat ze dan nog meer moet plassen dan dat ze al moet.
Ze houd letterlijk te hele dag haar plas in tot dat ze in de nacht haar nacht luier omkrijgt.

Welke ouder heeft tips? Of is dit een fase?
 
Als ze het op kan houden tot ze in bed weer een luier aan krijgt is ze in de regel dus wel zindelijk ;) ze heeft controle over de sluitspieren. En heeft door dat als ze niks drinkt ze ook niet hoeft te plassen.
Ik vind het meer klinken als angst voor het potje / wc / plassen. Als ze 3,5 is kun je denk ik ook wel het ‘gesprek’ aangaan. Vragen wat ze eng vindt? En anders, als het echt drama is zou ik het even laten. Ik snap dat je dat liever niet hebt. Maar wie weet gaat over zeg een maand alles ineens spontaan goed, als het vanuit haar zelf komt.
 
Te lang plas ophouden verhoogd het risico op blaasontsteking. Dus als het niet lukt dit op te lossen, niet te lang op deze manier doorgaan.
 
Als ze het op kan houden tot ze in bed weer een luier aan krijgt is ze in de regel dus wel zindelijk ;) ze heeft controle over de sluitspieren. En heeft door dat als ze niks drinkt ze ook niet hoeft te plassen.
Ik vind het meer klinken als angst voor het potje / wc / plassen. Als ze 3,5 is kun je denk ik ook wel het ‘gesprek’ aangaan. Vragen wat ze eng vindt? En anders, als het echt drama is zou ik het even laten. Ik snap dat je dat liever niet hebt. Maar wie weet gaat over zeg een maand alles ineens spontaan goed, als het vanuit haar zelf komt.
Als we praten met haar over het potje of wat ze eng vind dan praat ze er heel subtiel over heen iedere keer, ze wil het liefst alles vermijden wat met het potje te maken heeft
 
Staat het potje in een koude ruimte? Dan vindt ze dat misschien niet zo aangenaam?

Onze dochter van 3,5 weigert op het potje te poepen. Plassen gaat wel uit zichzelf.
Poepen op potje of wc vind ze vies. Dat wij dat andersom vinden heeft ze geen boodschap aan.
Wanneer ze geen zin heeft op potje te gaan, zet ik haar er fysiek op. En soms moet ik haar nog eens terugzetten of haar erop houden. ( niet hardhandig, maar ze kan ons compleet negeren wanneer ze ergens geen zin in heeft. Ook als ze eigenlijk moet slapen bijvoorbeeld.) Als ze dan eigenlijk wel moet plassen komt het er gewoon uit. Als ze niet moet, niets of nauwelijks iets.
Maar met poepen wacht ze ook op luier, met als gevolg 's nachts poepen ...
 
Terug
Bovenaan