plat achterhoofdje....

Hallo,
Wie heeft er ervaringen met een afgeplat hoofdje?
Ons dochtertje van 4.5 maand heeft een plat achterhoofdje maar geen voorkeurshouding. Vandaag is de fysiotherapeute geweest en ze gaf verschillende mogelijkheden. Deze week gaan we eerst proberen om Nina op haar zij te laten slapen en overdag zoveel mogelijk op haar buik te laten spelen. Ze draait al om dus dat is meegenomen. Ook had ze het over een helmpje.
Wat zijn jullie ervaringen? helpt het op de zij leggen of is de beste oplossing een helmpje?
Het ergste vind ik dat ik het al aangegeven heb voor 3 maanden en dat het CB het afwimpelde.

 
Hoi,

Ik zou eerst proberen een tijd consequent haar hoofdje naar een zijkant te leggen als ze slaapt. Zo'n helmpje kan niet lekker zijn voor een kind. Mijn zoontje heeft ook de eerste periode vrij veel op de achterkant van zijn hoofd gelegen en kreeg ook een beetje een plat achterhoofd en zo'n leuke kale plek! Wij hebben, toen we dat doorkregen, hem iedere keer met slapen naar een andere kant laten kijken (als hij al sliep). Nu met 8 maanden ligt hij netjes op een zij uit zichzelf en begint er zelfs weer een beetje haar te groeien achter op zijn hoofd.

Maar ja, als het achterhoofd echt heeeel plat is, dan moet je denk ik maar gewoon het advies van de kinderarts opvolgen.

Succes ermee!
 
Hoi,

Onze zoon had ook een plat hoofdje aan de achterkant. Dat had ik ook op het cb aangegeven en gelukkig namen ze me wel serieus. Hij had echter wel een voorkeurshouding en dat zal hij ook altijd blijven houden.
Wij hebben ook ther gehad. En door oefeningen leerde hij zijn hoofdje ook de andere kant op te draaien.
Als hij sliep draaiden wij zijn hoofdje ook op zij. Wel afwisselend anders helpt het nog niet. Nu is zijn hoofdje alweer mooi bijgetrokken. Begin er maar mooi mee met het hoofdje op de zij draaien.
Bij prenatal kun je ook van die speciale zijligkussens kopen. Maar omdat jou kleintje al
zelf draait, zal ze daar overheen gaan denk ik.
Verder heb ik helaas geen tips voor je.
Je kan het natuurlijk ook altijd nog met je ha gaan bespreken. Misschien heeft die nog wat info of tips voor je.
Succes ermee
Groetjes
 
Dankjewel voor jullie reacties!
Ik heb vanmiddag inderdaad zo`n zijligkussen gekocht en ze heeft zelfs al op haar zij geslapen daardoor. We gaan dus eerst maar kijken hoe dit gaat. Maar als ik jullie verhalen lees kan het dus gewoon weer goed komen.
Nina heeft een enorme bos haar daardoor was het in het begin niet duidelijk zichtbaar totdat we in bad zagen dat het wel heel plat werd.
Ik ben benieuwd hoe het gaat verlopen. Zijn er ook mensen die ervaring hebben met een helmpje? En moet die echt dag en nacht op?

Groetjes Monique
 
Hoi Monique,
Hartstikke fijn dat het zijligkussen wel wil!!!
Dat scheelt al een heleboel he? Komt wel goed zo.
Zo'n helmpje lijkt me niet fijn voor die kleine. Bovendien vind ik het nogal een
drastische maatregel. Immers zolang de fontanellen nog niet zijn gesloten heeft het
hoofdje nog de tijd om mooi rond te worden. En volgens mij is de achterste fontanel
nog tot bijna een jaar open. Als ik jou was zou ik niet zo snel een helmpje doen.
Maar je moet nat doen wat het beste voelt.
Succes verder ermee.
Ps Maak anders een foto van de bovenkant van haar hoofdje zodanig dat beide oortjes
ook zichtbaar zijn En dan over een maand weer en dan kun je het verschil zien! Hebben wij ook gedaan, en het is mooi om te zien dat het zo snel gaat.
Groetjes Melanie
 
Ja, bedank voor de tip. Zullen meteen als ze in bad is geweest foto`s maken van haar hoofdje. Dan zijn de haren nat en is het goed te zien.
Ik geloof ook wel dat het goed komt......

Groetjes Monique
 
Hoi
Mijn neefje heeft ook een helmpje op gehad vanwege een plat hoofd.
Het is een heel mooi resultaat geworden.
Het was wel een zielig gezicht, maar zelf had hij er geen last van en wat is nou een half jaar op een mensenleven.
Als het niet lukt met een kussen (wat wel eenvoudiger is) zou ik zeker verder gaan voor een helmpje.
Heel veel succes ermee
groetjes Marisca
 
Hoi mob,

Ik zou er zeker wel naar laten kijken !!
Onze zoon, van nu 20 maanden, is geboren met een wigschedel:de naden in het voorhoofd waren al gesloten.
Buiten de 2 fontanellen heb je nog 6 naden in je schedel die dichtgroeien tussen je 1e en 83 levensjaar. Wij zijn eerst in het AMC geweest en voor second opinion naar het Sophia in Rotterdam. (hier is hij met 10 maanden geopereerd) In dit ziekenhuis zagen  wij heel veel schedelafwijkingen, ook platte achterhoofdjes, met ja, helmpjes. Wellicht kan middels een rontgen foto veel meer gezien worden, want als er een naadje gesloten is kan je van alles doen, maar dan verander je niet veel.
Ik had er trouwens heel wat voor over gehad als de aandoening van Tijmen te verhelpen was geweest met een helmpje !! Overigens is alles nu prirma met hem.

als je meer info wilt kun je kijken op www.innoveen.nl/tijmen

succes en groetjes
Marianne
 
Terug
Bovenaan