plat achterhoofdje

Hallo,

welke baby heeft ook een ietwat afgeplat achterhoofdje door het vele liggen? Wat doen jullie daaraan?
De fysio wilde dat ik haar in een soort hangmat te slapen doe maar ik weet het nog niet. Het gaat toch ook weer vanzelf weg?

k

Hey Karin,

Mijn zoontje Nick heeft een plat hoofdje aan de zijkant. Dit omdat hij een verkeerde ligging had in mijn geboortekanaal en een voorkeushouding naar rechts heeft.
Volgende week wordt er opgemeten of hij een helmpje moet hebben. Ik denk van wel want zijn oortjes staan ook niet symetrisch.
Wij hebben alles al geprobeerd maar niets helpt....

Groetjes Moniek

Mijn Raafje heeft ook een plat achterhoofdje. We hebben sinds 1,5 maand fysiotherapie. Raaf had geen knoopjes in zijn nekspieren, maar het is bij hem ook ontstaan omdat ie lang op dezelfde manier in mijn buik heeft gelegen.

Hij ligt/lag het liefst met zijn hoofd iets naar links, maar een heel klein beetje. Van de fysio moeten we hem leren en dus heel veel uitdagen om naar rechts te kijken. Hij mocht geen mobiel boven de box, ik moet hem anders voeden (ik geef flesvoeding) en we hebben een zijslaper om zijn koppie weer wat bij te werken, haha. Het gaat heel goed. De fysio kwam de eerste paar weken 2 dagen per week en nu eens in de 3 weken.
Ik vond dat platte koppie nooit echt een probleem, hij heeft het dan ook maar licht. Ik vind de oefeningen van de fysio wel heel leuk. Ik ben elke dag bezig met mijn kleintje om hem allerlei motorische dingen te leren en stimuleren.
Hij maakt ook echt daardoor hele grote sprongen, hij liep eerst wat achter motorisch gezien en nu voor... en dat allemaal door de juiste stimulans.

Oh ja, Raaf is nu bijna 3,5 maand... we waren er vroeg bij, dat schilt!
Wat mij ook werd aangeraden was een osteopaat, maar ik heb hier van geen gebruik gemaakt omdat mijn fysio hem helemaal gecheckt heeft en geen afwijkingen in zijn wervels kon vinden.

hoi hoi,
hier nog een mama die bezig met het proberen te herstellen van de platte hoofdjes.

ik wist niet dat dat zich al kan vormen in de buik. brenda heeft de laatste 6 weken in precies dezelfde positie ingedaald geleden en samantha heeft ook de hele tijd krap gezeten. beide dames hebben op een net andere manier een plat hoofdje... ik heb ook 2 van die zijzlapertjes gekocht, maar de dames vinden het een ramp om er in te liggen ondanks dat ze de laatste tijd zelf bijna altijd op hun zij in slaap vallen.

hoe hebben jullie dat aangeleerd? is dat gewoon doorzetten?

ik hoop zo'n helmpje te vermeiden.

groetjes,
petra

heb net even de foto's bekeken en beide dames hadden 1 dag na de geboorte al een plat achterhoofd. vreemd dat er dan pas 2 weken geleden iets over gezegd is bij het cb. ze zijn al 7 maanden.

Hoi Karin,
Onze zoon had een hele erge afplatting aan de zijkant om dat die altijd naar rechts keek. Vanaf dat die 4weken was kreeg die al fysiotherapie, maar ja zo eigenwijs als die was bleef die naar rechts kijken. (in zn nekje enz was alles oke) uiteindelijk kwamen de 6mnd heel dichtbij, dan zou opnieuw zn hoofdje gemeten worden en word er gekeken of er een helmpje nodig is. Met 4.5mnd ongeveer begon die opeens veel op links te slapen en meer te spelen ook, nu is hij bij 6.5mnd en bijna helemaal rond.
Maar ik zou zeker het advies van je fysio opvolgen hoor, want niet bij iedereen trekt het zomaar weg en voorkomen is beter als genezen!!!!
Misschien is een zijslaper ook wat voor je kindje? In de box en dan elke keer op een andere zij, word het achterhoofdje wat meer ontlast!!
succes ermee!!!

Groetjes

Hoi,
Wij hebben, tegen advies CB in, Reef vanaf het begin tussen 2 driehoeken gelegd (is te koop voor 25,- zitten aan elkaar), ook met slaapjes overdag om en om. Werkte perfect! Nu is hij 4 maanden en er te groot voor, maar hij slaapt nu ook 'los' op zijn zij. Prachtig rond hoofdje! Ik snap echt niet waarom het CB tegenwoordig rugligging adviseerd. Het zou de kans op wiegendood verkleinen, maar ik geloof er niets van. Succes ermee allemaal.      

Terug
Bovenaan