Poes en baby....gaat dat samen?

Hallo allemaal,

Wij hebben anderhalf jaar terug een poes van  'marktplaats' gehaald. Het was een heeeele lieve poes die nooit iets stuk maakte en kwam uit een gezin met 3 kinderen (en was daarmee volgens zeggen hele dikke maatjes). Eénmaal bij ons thuis bleek ze helemaal niet zo lief....onze handen zaten de eerste maanden continu onder de krabben. Later werden die uitvallen wel een stuk minder maar.......ze heeft soms nog steeds van die baldadige buien dat ze ons in de benen en handen grijpt. Nu heb ik al vaker meegemaakt dat katten compleet kunnen veranderen in een andere omgeving en ik ga er dan ook maar vanuit dat dit nu met deze kat ook is gebeurt.
Maar nu even mijn zorg.....over een paar weekjes komt ons eerste kindje.  In het begin verwacht ik niet zoveel problemen maar ik kijk met angst en beven uit naar het moment dat de baby oog gaat krijgen voor dit interessante 'knuffeldier'.
Wie heeft hier ervaring mee? Verandert een kat als er gezinsuitbreiding is geweest? Of moet je echt je kind leren bij de poes vandaan te blijven......en hoe doe je dat?

Groetjes Alice
 
Hoi Alice,

jammer dat je nog geen reacties hebt gehad, want ik zit met een soortgelijk probleem! Mijn poes is nu zo'n vier jaar bij ons, vanaf dat ze nog een kitten was, en is naar mij toe altijd superlief. ze is echt mijn kat, mijn man heeft ze altijd genegeerd of soms aangevallen, bijten in zijn kuiten. Ik hield het altijd op jaloezie, ze is nou eenmaal erg op mij gesteld en soms wilde ze niet dat hij te dicht bij mij kwam. het laatste jaar gaat het erg goed, ze is veel rustiger en heeft mijn man bijna niet meer gebeten. nu ben ik erg bang dat ze weer hetzelfde gedrag gaat vertonen als onze baby er is. Heeft iemand tips??? Oh en Alice als jij op een andere manier aan tips komt, wil je die dan op dit forum zetten, dan doe ik dat ook!
groetjes, Jootje
 
hallo.

wij hebben een poes wat precies het tegenovergestelde is dus heel bang niet voor mij of mijn man maar wel voor bezoek en vreemden.
wij zijn ook van alles gaan uitzoeken hoe dat straks moet met de kleine.
bij de dierenarts is ons aangeraden om een kattenverstuiver tekopen wat je als een soort luchtverfrisser in het stopcontact doer waar de poes het meest verblijft.
wij mensen ruiken dat niet maar de poes wel het geeft een stofje af wat ze herkenen als iets wat ze zelf ook afgeven als ze kopjes geven.
de poes wordt er rustig van bij mij poes heplt het wonderbaarlijk heel goed.
ze plaste de laatste tijd buiten de bak sinds ik dat ding heb hangen doet ze het weer in de bak.
mijn zus heeft twee katten en is net verhuist haar katten waren helemaal van de rel opstandig enzo zij heeft ook zo'n ding gekocht en haar katten zijn weer de ouden.
een vriend van ons heeft een kater wat heel wild was en druk ook overal op springen en bij iedereen in de kuiten hangen zij hebben ook zo'n ding en de kater is een stuk rustiger.
lijkt mij geen toeval meer.
het kost een paar centen 25 euro ofzo maar het werkt wel.
ook zei de dierenarts dat je je poes hetzelfde aandacht moet blijven geven als voor de geboorte van je kindje net zoals met andere kleine kinderen niet gelijk naar de baby maar eerst wat zeggen of aanhalen van de poes.
ook geen veranderingen aan brengen voor je poes wat betreft eten gewoon op de zelfde tijden niks verplaatsen ofzo kwa kattenbak speelgoed.
hoe dat afloopt wwet ik nog niet want mijn kindje is nog niet geboren.
ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
anders veel sucses met veder zoeken.
jacqueline 39 weken
 
Hoi Jaqueline,

Ik zal me eerst even een beetje voorstellen, Toto, 23 jaar, 1e ronde, 1e kindje, nod 17 juli (spannend weekend voor de boeg dus), zoals je ziet nog niet zwanger, maar ja ik lees hier toch al stiekem een beetje mee....

Maar mijn vraag; heb je geen naam van dat din wat je beschrijft want het klinkt goed.
Het kan bij ons dan misshcien wel nog een tijd duren maar toch....

Bovendien zal het hier toch al lastig worden want we hebben 4 katten die momenteel hun eigen kamer met krappaal en kattenbakken is enzo, maar ja je raad het al dat zal de babykamer moeten worden dus ik zal wel moeten verplaatsen.....

Maar ja daar waren we toch al over aant twijfelen nog voordat we in deze eerste ronde zaten dus ik hoop dat het goed komt hier, tenminste eerst nog eens zwanger worden natuurlijk....

Groetjes Toto
 
Hoi,

Ben Marije, 27 jaar oud, moeder van een zoon van 1 en zwanger van de 2e. Wij hebben 3 katten in huis rondlopen, waarvan 2 op het moment dat onze zoon is geboren en eentje is er later bijgekomen. Een toch wel sjaggerijnige 11 jaar oude poes, die door omstandigheden wegmoest bij vrienden van ons.
Vooral die laatste is er eentje om niet zonder handschoenen aan te pakken, al is ze voor ons heel lief.

Mijn ervaring tot nu toe: ja kindjes vinden poezen heeeeeeel erg interessant, maar: die poezen zijn in het begin echt heel veel sneller weg dan dat jouw kleintje kan tijgeren/ kruipen.
EN die katten gaan vaak ook wel dat kindje uit de weg, zeker als ze het toch al niet leuk vinden en ik heb zo'n vermoeden dat jullie kat dus ook haast wel op de bank/ tafel o.i.d. zal gaan zitten als hij niet wil dat jullie kindje bij hem/ haar mag komen.

Eén van onze katten is een echt sul die nu al op z'n rug gaat liggen om geaaid te worden door onze zoon, echter een kind van (net) 1 weet nog niet wat lief aaien is en meestal is hij dan ook een pluk haar kwijt.... deze kat is echter wel een mooie oefenkat om het maar zo te noemen om onze zoon proberen aan te leren voorzichtig te doen en lief te zijn.

Wat je in elk geval niet moet doen: altijd je kat wegduwen bij je baby! Die krijgt dan echt een lichte hekel aan je kindje, want die indringer heeft er voor gezorgd dat hij/ zij niks meer mag in jullie huis. NIET goed voor de verstandhouding.
Wij hebben de katten direct bij het kindje laten snuffelen als die bij ons op schoot zat/ voeding kreeg en ook aan de open handen laten ruiken. Voordat het kindje er was hebben we ze door de kinderkamer laten lopen en snuffelen (nu verboden terein, maar voordat het een kinderkamer was, mochten ze er wel komen) om de boel te verkennen en ze hebben ook aan alles wat in huis kwam (box, kinderwagen etc) mogen snuffelen, MAAR ze mochten er niet in (stel je voor dat ze dat doen als je kindje er is!)

Denk dat je het gewoon echt moet afwachten. Je kat genoeg aandacht blijven schenken in de positieve zin van het woord en ook lekker knuffelen als de baby wel in de kamer is (als dat knuffelen een beetje lukt) en als laatste (het wordt al een lang verhaal) laat NOOIT, maar dan ook NOOIT je kindje alleen in de kamer met je kat! Zelfs onze sul lieten we niet alleen met hem in de kamer, wie weet gaat die er boven op liggen....(nu hij 1 is kan het wel, want hij zit etc, maar zelfs dan is het hooguit voor 10 sec om even iets te pakken)

Geniet nog even van je laatste weken zw.schap en succes straks met de kat!

Groetjes,
Marije
 

Wij hebben 2 poezen. Om ze voor te bereiden hebben we van te voren al het bedje en de box neergezet en ze aangeleerd dat ze daar niet in mochten komen.
Toen ons zoontje geboren werd verstoorde dat de rangorde in huis. Zo goed als ze samen op konden schieten, zo is dat daarna verslechterd. Maar nog wel houdbaar.
Het grappige is dat de poes van wie we hadden verwacht dat ze de baby prima zou vinden dat dus helemaal niet vond. Ze deed hem niks, maar rende altijd weg. Zeker als ie huilde werd ze helemaal kriegel en ging dan de andere poes slaan. Maar de baby heeft ze nooit wat gedaan en doet ze nu nog niks nu hij een ondernemende peuter geworden is en niet echt zacht met haar omgaat.
De poes van wie we moeilijkheden hadden verwacht die is vanaf het begin af aan beste vriendjes geweest met de baby.
Kortom: niks van te zeggen, kijk het aan en laat de poes ook even kijken naar de baby en eraan ruiken.
 
Wij hebben een kat en een poes die al helemaal gewend zijn aan aandacht en oppakken en gek gedoe dus ik denk dat dat wel zal lukken en ook hebben we nu al ( nog twee maanden te gaan) de spullen zo gezet als we ze willen hebben van de beestjes zodat ze daar al aan gewend zijn als straks de kleine er is. Ik hoop zeker dat het goed zal gaan want ik wil echt mijn 1 jaar oude schatjes niet kwijt.
Groetjes Tina
 
Terug
Bovenaan