hoi!
Ik kan me je ongerustheid goed voorstellen. Onze poes lag dag en nacht bij me (ook in bed liefst tegen me aan onder het dekbed) en is in mijn verlof voor de bevalling natuurlijk helemaal verwend met een vrouwtje dat dag en nacht thuis is. Toen de babykamer af was mocht ze er nog wel in, was nl. haar vaste slaapplek, maar alleen op een stoeltje met een kussentje wat voor haar is. Over de wieg had ik plastic van top tot teen gedaan, ook tegen stof, maar zo kon ze er niet in. Verder alle accessoires nog niet neergeleg en kasten etc dicht. Na de bevalling mocht ze helemaal niet meer boven komen. Dat was wel even wennen voor d'r, maar ze had wel al door dat er iets vreemds aan de hand was. De baby lag nl. ook vaak op ons bed en vond ik vies als daar ook een kat over gelopen had. Onze poes heeft gewoon het eerste half jaar na de geboorte moeten afzien. Ik was als ik met de baby beneden was wel erg bang, omdat ik dan met mijn zoontje op schoot zat en zij er meteen ook op wou wegens zwaar aandachtstekort.
Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen. In de box wou ze al niet omdat ze door had dat daar die kleine schreeuwlelijkerd in lag die plotseling raar beweegt. Wel vouwden we het boxkleed op als hij er niet inlag, voor het geval dat ze er toch in wou, maar is nooit gebeurd. Dat ze niet naar boven mocht heeft ze na een tijdje wel geaccepteerd. Verder heeft ze nooit de neiging gehad om mijn zoontje iets aan te doen, terwijl ze donders goed door had dat hij al haar vroegere aandacht opeiste. Nu, mijn zoontje is nu anderhalf, gaat het gewoon heel goed. Hij mag haar aaien en aan haar snorharen trekken en als ze er geen zin in heeft loopt ze gewoon weg. Maar ik laat nooit de kat en mijn zoontje alleen.
Ik denk dat je het beste (niet zoals ik) meteen maar kan laten wennen dat ze niet naar boven mag, dan heb je daar straks ook niet zo'n moeite mee. Verder heb je ook van die spuitbusje bij de dierenwinkel met een luchtje erin wat katten heel vies vinden (ik ruik er niets van). Dit kan je bijvoorbeeld op de box of de kinderwagen spuiten (wel eens in de zoveel tijd herhalen). Maar ik zou even wachten met het opzetten van de box. In het begin gebruik je die toch nog niet en dat geldt ook voor de kinderwagen.
Nou, lang verhaal, maar ik zou nu dus al beginnen met haar aanwennen waar ze wel en niet mag komen straks.
Groetjes,
Anna V.