polyklinisch bevallen + kraamzorg

Hoi allemaal...

Ik wil graag in het ziekenhuis bevallen. Ik heb echter gehoord dat als je bijvoorbeeld s nachts bevalt en het is druk in het ziekenhuis dat je best om 9uur s ochtends weer op straat kan staan.

Op zich niet heel erg, maar ik vroeg me het volgende af:

Als ik nou s avonds om een uur of 8 beval, laten ze me dan wel een nachtje blijven of moet/mag ik s avonds laat ook naar huis? En als ik naar huis moet/mag, komt de kraamhulp dan ook al of moeten wij het in dat geval de eerste nacht zelf maar uit zien te zoeken?

Vind ik namelijk echt een eng idee aangezien dit onze eerste kind is en wij dus 0,0 ervaring hebben met het zorgen voor een baby...

Hoor graag of iemand hier meer vanaf weet...

Van een onzekere bijna-mama-van-de-eerste ...

Hallo!!!

daar heb ik het antwoord op omdat ik met hetzelfde heb gezeten. Ik ben het helemaal uit gaan pluizen...

Als je poliklinisch bevalt zonder medische reden heb je kans dat je binnen 3 uur na de bevalling weer naar huis moet. (als alles goed is natuurlijk)

Ook als je 's nachts of 's avonds laat bevalt.

Voor  ons is het ons tweede kindje, maar dan nog vond ik dit een vreselijk idee.

Daarom kon ik steeds maar geen keuze maken uit thuis bevallen of ziekenhuis bevallen.

Mijn  VK heeft mij  erop attent gemaakt dat ik ook in een kraamhotel kan bevallen. Bij ons  ligt dit  naast het ZKH. Daar mag je heen als  de weeen doorzetten  (dus al lekker op tijd en niet pas bij 6 of 7  cm ontsluiting) en je mag naar huis wanneer je wil.
wil je 1 nachtje lekket bijkomen dan kan dat en als je heel je  kraamtijd wil blijven is dat ook goed.

Mocht er tijdens de bevalling iets niet goed gaan, ben je zo in  het ziekenhuis. Dat was voor mij de belangrijkste  reden.

Bij  mij wordt het kraamhotel volledig vergoed. (tot 7 dagen kraamtijd toe, maar ik wil maar 1 nachtje blijven en dan lekker thuis verder kramen)
ook een poliklinische bevalling zonder medische reden wordt vaak volledig vergoed. (ik ben verzekerd bij VGZ, uitgebreid aanvullend)

Hangt natuurlijk af van hoe  je  verzekerd bent.  

Hoop dat je wat aan mijninfo hebt.

Mocht je interesse hebben in het kraamhotel, moet je je  wel snel opgeven hoor, want vol is vol!

Liefs, Mar

He hallo,

Ik beval ook in het ziekenhuis en heb ook werkelijk geen idee hoe dat in zijn gang gaat. Waarschijnlijk ook weer verschillend per ziekenhuis. Bij ons geven ze ook voorlichtingen over bevallen in het ziekenhuis (hoop dat ze de horroverhalen achterwege laten), dus daar heb ik mij en mijn vriend voor opgegeven. Misschien dat ze dat in het ziekenhuis waar je wilt bevallen ook doen.

O ja ik beval in het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda.

Succes!

Groetjes

Hoi,

Ik krijg kraamzorg via de Waarden (voor de derde keer deze keer) en die sturen na 20.00 uur niemand meer als je vanuit het ziekenhuis komt. Wel bij een thuisbevalling als er assistentie bij de bevalling wordt gevraagd.

Syl

Hoi meiden,

Bedankt voor de reacties tot zover.

Mariel: Ik ben heel erg blij voor je dat je in het kraamzorghotel kan bevallen. Ik wilde dat ook graag maar wij wonen in Leiden en het dichtsbijzijnde kraamzorghotel is in Rotterdam. Dat is helaas te ver weg.

Sep16: Ik heb ons ook opgegeven voor de voorlichtingsavond (in het diaconessen ziekenhuis in Leiden) maar die is pas in september weer. Ik zal dan ook meteen navragen of ze mij midden in de nacht naar huis zouden sturen...

Syl: Ik krijg hopelijk binnekort een intake gesprek met het kraamzorgbureau. Hopelijk kunnen ze me meer vertellen. Als ze niet bereid zijn s avonds langs te komen kan ik misschien nog een bureau vinden die dat wel doet???

Geen idee maar ik vind iig de info tot zover niet zo bemoedigend

Liefs
KC

Volgens mij stuurt een ziekenhuis je niet in de nacht naar huis, maar wel voor 10 uur 's avonds volgens mij en als je dan geen kraamzorg meer krijgt dan is dat wel erg vervelend natuurlijk.

Ik ben beide keren thuis bevallen en hoop dat dat nu ook weer kan. De eerste keer beviel ik op zaterdagochtend om 9 uur en de kraamverzorgster kwam een kwartier later (het ging zo snel , nadat we de vk gebeld hadden dat ik persdrang had en we kraamzorg gebeld hadden was ons zoontje er binnen een kwartier, de vk was maar net op tijd. Er stond ook nog weinig klaar). En de tweede keer beviel ik op maandagavond om 21.56 uur. De kraamverzorgster was er om 21.35 uur en ging om 01.00 uur naar huis.

Ik zou het niet eens erg vinden als er nu niemand is. Voor de vk is het natuurlijk wel fijn (en voor mijn man omdat hij dan bij mij kan blijven) maar gezien de snelheid waarmee ik tot nu toe beval hou ik er rekening mee dat we het deze keer misschien samen moeten doen (de eerste kwam na 6 minuten persen en de tweede na 1 minuut. De ontsluiting gaat bij mij het laatste kwartier zo onwijs snel, echt een paar centimeter in een kwartier en dan gelijk persdrang waarbij mijn lichaam het kind er eigenlijk al vanzelf uitwerkt).

Ik zou het bij de kraamzorg gewoon even goed navragen, maar met dat landelijke protocol heb je kans dat hij bij veel hetzelfde is.

Syl

Hoi K.C

Eijs heeft gelijk..Als kraamverzorgsters worden we wel snachts opgetrommeld om
bij een bevalling aanwezig te zijn...na de geboorte blijven we natuurlijk nog wel ff maar dan toch weer naar huis om de volgende dag terug te komen...
Ik snap wel waar jij je zorgen om maakt....
Zelf zou ik het zhuis even bellen en navraag doen over het hoe en wat....Ik weet niet hoe je verzekerd bent of hoe het zhuis dit aanpakt...of je zelf mag kiezen om bijv sowieso een nacht te mogen blijven. Zelf vind ik wat Mariel zegt over het kraamhotel ook ideaal...
Maar dat was voor jou dus geen optie...Ik snap dat je zon eerste nacht alleen met je hummeltje eng vind...maar de kraamverzorgster en Vk zullen je echt zoveel mogelijk informatie geven om die eerste nacht goed door te komen...Mocht je bijv in paniek raken dan kan je altijd direkt de Vk bellen natuurlijk. Maar mijn ervaring is dat de ouders zon eerste nacht nauwelijks slapen.....van alle emotie en commotie...en dan voor je het weet staat de kraamvz alweer op de stoep....
Komt wel goed..beetje vertrouwen hebben in jezelf he?

Liefs Jo

Hallo,

Ik ben naar de bijeenkomst geweest in het Atrium in Heerlen en daar gaven ze aan dat je na de bevalling de kraamhulp en de verloskundige moet bellen zodra je bevallen bent.
Meestal praten ze dan ook nog met de verloskundige van het ziekenhuis en dan wordt er door  hun onderling  bepaald of de kraamhulp en/of verloskundige direct komt zodra je thuis bent of dat ze wachten tot de volgende ochtend.
Meestal komen ze de volgende ochtend zodat je zelf iets tot rust komt en de baby slaapt...

Groetjes Anja

Terug
Bovenaan