polyklinisch bevallen + kraamzorg

Ik ben in de ochtend bevallen in het ziekenhuis  en toen zeiden ze tegen mij dat ik direct de zelfde middag naar huis mocht of eventueel nog een mocht nachtje blijven. Aangezien mijn plasenta niet los liet en  4.5 liter bloed was verloren moest ik wel blijven.
Maar dti is  wel 3  jaar geleden. Hoe het nu is weet ik niet.

Ik denk dat als jij savonds bevalt in het ziekenhuis dat je dan vast wel een nachtje mag blijven. Je kan het eventueel  van te voren  navragen bij je VK of in het ZH waar je wilt bevallen. of bel de kraamzorg op waar je bij zit.

De kraam hulp begeleid hier niet bij de bevalling in het ziekenhuis en moet hier worden gebeld als we naar   het ziekenhuis toe gaan en als ik bevallen ben. Zo weten ze van te voren dat het kindje eraan komt en kunnen ze iemand in de buurt regelen en na de bevalling staat er dan iemand voor mij klaar dan.

Monique

Als je zonder medische reden bevalt in het ziekenhuis zal er toch echt plaats en tijd  moeten zijn om je laten overnachten. In alle gevallen geld dat een medische reden alle voorang krijgt en dat is eigenlijk ook logisch...

Ik zou gewoon het ziekenhuis bellen en de vraag stellen. Of aan de VK. Die weet het meestal ook wel omdat ze dat vaker meegemaakt heeft!

Liefs, Mar

Bedankt voor de reacties meiden.

Ik besef ook wel dat mensen met een medische indicatie voorrang krijgen. Dat is ook logisch en absoluut niet mijn bezwaar.

Ik zal het wel overleggen met het ziekenhuis & de kraamzorg bureau tijdens de voorlichtingsavond en het intake gesprek. Ik laat het nog wel weten.

Trouwens: Ik heb wel een hele lieve schoonzus met 3 kindjes die in de buurt woont. Zij heeft aangeboden om de eerste nacht ook even als "kraamhulp" in te vallen mochten we echt het gevoel hebben dat we het niet aankunnen.

Wel een fijn gevoel dus :)

Liefs
KC

beste dames,

ik heb een beetje jullie verhalen gelezen en ik denk ik moet even reageren. Ik ben nu zwanger van de 2e en kan me helemaal indenken dat jullie bij de 1e het erg eng vinden wat je moet doen en hoe en wanneer en.... (ga nog maar 1 uur door). dat vond en vind ik ook nog steeds.
Hoe het precies zit met de kraamhulp en het ziekenhuis bij jullie weet ik niet. ik weet wel dat ik laat 's avonds ben bevallen en 's nachts naar huis mocht/moest.  Ik ben gegaan want mijn echtgenoot wilde graag naar huis en gaat niet zonder mij (vond hij veel te  eng mij en de kleine achterlaten, de schat). En ik wist ook echt niet wat ik moest doen. Maar christijan had in het ziekenhuis al melk gehad en had dus gegeten. Wij stonden allemaal stijf van de adreanaline dus wij hebben ons wakker lijkend kind in bed gelegt en zijn ook gaan slapen (niet dat dat lukte maar goed) hij is niet meer wakker geweest, dus we hebben er geen problemen mee gehad. Maar in het ziekenhuis had ik  nog 2 flesjes kant en klare melk meegekregen  zodat hij dit 's nachts kon krijgen.  
Bij mij is er niets gebeurd, maar  2 nachten later moest ik het ook alleen doen, mijn man nachtdienst en de kraamhulp niet aanwezig. AAAAHHHHHH doodeng, maar ik heb het gedaan en ben de nacht doorgekomen.  
het lijkt wel of je samen met  de geboorte van je kind tegelijk een  gebruiksaanwijzing in je brein hebt gekregen. Je  bent zijn/haar moeder en weet gewoon wat je wanneer moet doen. zelfs als ze heel ziek zijn (zoals met mijn zoontje) weet jij het beter  dan de doktoren die ervoor hebben gestudeerd.  

Ik wil jullie een paar tips geven:  
* koop van te voren (nu dus) vast kant en klare melk (gewoon bij de drogist en zelfs de supermarkt) dan hoef je daar niet midden in de nacht mee te staan klooien, als je toch al bang genoeg bent om iets fout te doen.  
* kijk goed  de gebruiks aanwijzing van de magnetron/flesverwarmer na zodat je weet hoe lang de melk erin moet (kun je ook testen met gewone melk en proef even of hij niet te warm is) als je het een paar keer hebt gedaan weet je hoe of wat.  
* vraag een vriendin of desnoods een wildvreemde in de buurt of je een  paar keer  een luier mag verschonen. kan ook niet mis, en laat anders gewoon lopen (morgen is de kraamhulp er om de was te doen)  
* en de belangrijkste: vertrouw op jezelf en  je partner, jullie weten het echt wel.  het is je eigen kind, daar doe je niets fouts mee. En bespreek het met de vk van te voren  kan zij je misschien nog tips meegeven of je moet inspreken voordat je naar huis gaat.  

Jullie kunnen het allemaal.  
succes en vooral geniet ervan.  

Terug
Bovenaan