Ik ben zelf nog niet bevallen, maar heb wel een aantal bevallingen bijgewoond, zowel normaal als met tang en met pomp.
Volgens mij is bevallen sowieso pijnlijk, en die tang of pomp voegt daar niet veel aan toe. Er wordt dan over het algemeen wel een knip gemaakt, maar veel vrouwen voelen daar niet veel van omdat de boel toch al onder spanning staat en er bovendien de pijn van de wee is.
Een pomp komt op het hoofdje van het kindje, een tang komt aan beide kanten aan de zijkant maar is plat. In beide gevallen is de doorsnede van wat door je vagina naar buiten komt ongeveer even groot als wanneer er alleen een hoofdje doorkomt, dus dat kan volgens mij qua pijn nooit veel schelen.
Bovendien, zoals ook Do als schrijft: als die tang of pomp eenmaal is geplaatst is het kindje er ook in no-time uit.
Ik denk dat het niet veel zin heeft om tevoren hier al uitgebreid over na te denken, daar wordt je alleen maar zenuwachtig van en je kunt toch niet van tevoren voorspellen hoe je bevalling gaat lopen.
En mocht het zover komen dat een pomp of een tang nodig is om jouw kindje eruit te krijgen, dan is waarschijnlijk de opluchting dat het kindje eruit komt groter dan de angst voor de pomp of vacuum.
Sterkte,
N.
40 wkn