Positieve ovulatietest maar nog geen stijging in temperatuur. Wie snapt het?

Hallo

ik heb een vraagje ik schaam me er ontzettend om het isniet dat ik weet wat het is dat weet ik wel maar hoe zit dat nou ine lkaar
want als ik jullie zie praten raak ik helemaal door de war of ik be gewoon ontzettend dom

ik wil ook heel graag een kleine spruit maar is toch handig om te weten van

temperatuur???
aeisprong???
ovulatrietest??

nogmaals weet wat het is hoor maar hoe dat nou in z;n werk zit

schaam me er ontzettend om dus als jeme wil uitlachen doe dat dan aub niet
openbaarlijk

Voor mama1989: er zijn geen domme vragen, dus hier komen kort de antwoorden.

Eisprong:
Lastig om kort uit te leggen, maar hier een poging. Tussen menstruatie (ongesteldheid) en de volgende menstruatie noemen ze een cyclus. In het eerste gedeelte van je cyclus rijpt er een eitje in je eierstokken. Op een gegeven moment (meestal ergens rond de helft van je cyclus) "springt" dit eitje en gaat het op weg naar je baarmoeder. Dit noemen ze de eisprong en de 2 a 3 dagen voor de eisprong zijn de meest vruchtbare dagen. Als je graag een kindje wilt, moet je dus net voor je eisprong zorgen dat er voldoende zaadjes zijn om het eitje te kunnen bevruchten. Als je dus vrijt vlak voor je eisprong, verhoog je de kans op een zwangerschap. Ze noemen dat ook wel je vruchtbare dagen.

Temperaturen:
Onder invloed van hormonen (en in dit geval progesteron) gaat na je eisprong je temperatuur stijgen met 0,3 tot 0,5 graad (ongeveer). Deze temperatuurstijging wordt veroorzaakt door progesteron en wordt afgegeven door je ei. Tijdens of voor je menstruatie zal je temperatuur weer gaan zakken. Door dagelijks je temperatuur te meten meteen als je wakker wordt (dus voordat je dingen doet) en dat op te schrijven kan je zien of je een temperatuurstijging hebt. Dit is belangrijk, want een temperatuurstijging krijg je alleen als je een eisprong hebt gehad. Als je dat een aantal maanden achter elkaar doet, kan je zien of je een regelmatige cyclus hebt en daarmee kan je dan weer inschatten wanneer je ongeveer je volgende ei gaat hebben, zodat je op de juiste momenten kan vrijen.

Ovulatietesten:
Zoals je met temperaturen je eisprong kunt vaststellen NAdat je ei is geweest, kan je met ovulatietesten vaststellen wanneer je ei gaat komen (dus VOORaf). Het werkt zo'n beetje als een zwangerschapstest, maar dan op andere hormonen. Vlak voor je eisprong komt 1 hormoon extra veel voor. Dit hormoon zorgt ervoor dat je ei gaat "springen". De ovulatietest zoekt naar dat hormoon en als het gevonden wordt, betekent dit dat je eisprong dus bijna er is. Dat is handig om te weten zodat je op de juiste momenten sex kan hebben om de kansen te vergroten.

Hopelijk heb je hier wat aan...

Groetjes, Esk

Terug
Bovenaan