postnatale depressie

hallo allemaal misschien kunnen jullie mij helpen.
ik heb 19 mnd een prachtige dochter gekregen en een postnatale depressie
geen 4een site die ik heb bekeken kunnen antwoord geven op mijn vraag. Ik wil graag weten of er moeders zijn die na de eerste kindje met een postnatale depressie nog een tweede hebben gekregenen was er toen weer sprake van een depressie?? ik kan mijn droom van een tweede kindje niet uit mijn hoofd zetten maar als dat weer met een depressie gepaard gaat hoeft het van mij niet.Ik weet dat het bij iedereen anders is
maar toch hoor ik graag ervaringen van andere moeders.groetjes van monique

Hoi Mono,

Ik kan je niet uit eigen ervaring vertellen over een postnatale depressie maar ik kan je wel vertellen wat ik in mijn omgeving en werk heb meegemaakt. Er zijn moeders die bij de eerste nergens last van hebben gehad en bij de tweede wel. Maar er zijn ook moeders die na de eerste een depressie gehad hebben en bij de tweede niet. Allemaal blijven ze met twijfels zitten. Uit je verhaal elders op dit forum begrijp ik dat je eerder een molazwangerschap hebt doorgemaakt. Mogelijk heeft dit er toch iets mee te maken. Niet lichamelijk natuurlijk maar het begin van de laatste zwangerschap is niet ontspannen voor je geweest. Je onbewuste speelt altijd een rol. Misschien is het een idee om te gaan kijken met iemand die er verstand van heeft waar de grondslag ligt van je postnatale depressie. Mogelijk kan die wetenschap je zoveel twijfel wegnemen zodat helemaal niets een tweede zwangerschap in de weg staat. Een garantie heb je natuurlijk nooit maar het is niet per definitie zo dat je bij een tweede weer door dezelfde hel moet gaan.

Heel veel succes .

Patrici@

Hoi Mono,

Ik heb na de geboorte van mijn eerste kindje ook een postnatale depressie gehad, deze heeft in totaal wel een jaar geduurd voordat ik weer een beetje de oude was.
Toch was de wens naar een tweede groot en ook de wens om deze keer wel alles goed te doen en te genieten van een baby zoals het hoort.
De reden waardoor ik bij de eerste een depressie heb gehad was waarschijnlijk de zware bevalling. Bij de tweede is de bevalling goed gegaan en tot nu toe ( is nu twee maanden geleden ) voel ik me nog steeds goed. Wat mij geholpen heeft is erover te praten toen ik weer zwanger was met de gyn. en ook met familie en vrienden. Na de bevalling was iedereen zeer allert. Na de bevalling heb ik  veel nagepraat over de rottige periode na mijn eerste bevalling. Ik heb nu het idee dat ik die periode echt heb afgesloten en lekker kan genieten van mijn twee kinderen.
Ik zou zeggen laat je niet tegenhouden als je nog graag een tweede wilt.
Er is altijd een kans op weer een depressie, maar met de goede begeleiding en veel praten is voor mij een tweede depressie voorkomen.

Mickey

Dank jullie wel mickey15 en patricia34!!!      Jullie reacties doen mij echt goed.Ik weet dat
mijn depressie te maken had met de molazwangerschap die ik uiteraard nog niet had verwerkt ben ook nog in die tijd getrouwd en had bloedarmoede en zwaar zwangerschapssuiker en een zware bevalling.Een postn. depr. was dan ook eigenlijk niet te voorkomen denk ik. Ik ben blij dat je jouw ervaring met mij wilde delen mickey!!
ook al is het niet te voorspellen hoe het bij mij gaat een tweede keer.Ik wens je al het geluk en liefde toe.Ook jij bedankt patricia!! ik ga jouw advies zeker opvolgen en als het goed voelt ga ik denk ik toch nog een poging wagen!!!! liefs mono [monique]

Hoi Mono,

Ik ben blij om te lezen dat je een duidelijk inzicht hebt in de oorzaak van je postnatale depressie. Hiermee is er zo'n goede stap in de goede richting gezet. Ik ben oprecht heel blij voor je. Ik weet bijna zeker dat je je goed genoeg gaat voelen om je kans nog een keer te pakken. En jou toekomst zal dan bestaan uit een heerlijk gezinnetje met twee kindjes waar jij heerlijk van kunt genieten.

Hou je haaks meid,

Groetjes

Patrici@

Hoi Mono..

Net als jij heb ik ook een hele zware PND gehad.. Kort na de geboorte van mijn dochtertje bleek dat ze gehandicapt ter wereld was gekomen en na 4 wkn bleek dat ik totaal niet kon accpeteren. Ik heb hele zware anti depressiva gekregen en krabbelde na een maandje of 3 redelijk goed terug.
Ik bleek zes maand na de geboorte van mijn oudste dochtertje weer zwanger te zijn.. en vanaf het prille moment dat ik zwanger was voelde ik me grandioos.. Geen depressie.. niets.. De zwangerschaps hormonen zorgden ervoor dat mijn depressie als het ware onderdrukt werd. Na de geboorte van mijn tweede dochtertje was ik ( en de mensen om mij heen) heel bang dat ik weer in het bekende gat zou vallen.. maar niets bleek minder waar.. Ik bleef me heel goed voelen en al snel besloten we ook voor een derde kindje te kiezen.. Helaas bleek met 16 wkn dat ook hij (ernstig) gehandicapt zou zijn en na degeboorte   van mijn zoontje stond er een heel team voor me klaar die me zou kunnen ondersteunen.. Wederom ging het na deze zwangerschap redelijk goed met me en ondanks dat ik soms niet al te lekker in mijn vel zat mocht ik zeker niet klagen..
Zelfs na ons laatste kadootje ( een prachtig meisje.. ongepland maar zo gewenst) gaat het goed met me.. Ik moet mezelf wel in de gaten houden dat ik niet te gek doe maar ondanks dat kan ik zeggen dat ik redelijk goed uit mijn diepe dalletje ben geklommen.. ( misschien wel dankzij de zwangerschapshormonen..)

Mandy

hoi Mandy ik heb jou verhaal met grote ogen gelezen wat heb jij een hoop mee moeten maken en wat goed van je dat je   jezelf er zo doorheen hebt weten te slaan.In mijn familiekring is ook iedereen angstig dat ik bij een volgende weer een pnd krijg alleen mijn man en ik zijn er positief over [mede dankzij de reacties op dit forum] toch is het fijn om te weten dat er zoveel mensen voor je klaar staan.Wat hormonen wel niet met je kunnen doen is ongelooflijk.Dank je wel voor je berichtje en ik ben oprecht blij voor jou dat het goed met je gaat ik hoop dat voor mij het zelfde geldt bij een tweede.Liefs mono [monique]

Hoi,

Ik werk al psychiatrisch verpleegkundige en bij ons op het werk hebben ze ook een praatgroep voor vrouwen met een post partum depressie (zo heet het tegenwoordig). Misschien hebben ze dat ook bij jullie in de buurt ergens? (Weet niet waar je woont). Ik kan je wel een folder opsturen wanneer je wilt. Stuur me dan maar een mailjte. inekehoogendoorn@hotmail.com
Even een tip misschien maar je zou eens bloed kunnen laten prikken om te kijken of je schildklier goed werkt. Die kan soms dalen na een zwangerschap en daar kun je dezelfde klachten van krijgen!
Verder kun je soms al preventief een antidepressivum slikken voorafgaande de bevalling.
Heel veel sterkte!

Liefs Ineke

Terug
Bovenaan