postnatale depressie

Hoi Meiden,

Wie heeft er ook last van een postnatale depressie. Ik ben begin juli bevallen van een gezonde dochter. Alles gaat erg goed met haar alleen met mij gaat het met ups en downs. Ik heb namelijk last van een postnatal depressie.

Elke keer als ik denk dat het beter gaat komt er weer een dag dat ik minder heb geslapen of dat Maaike (mijn dochtertje) wat meer huilt of minder drinkt en dan ben ik meteen weer erg onzeker.

We hebben er erg lang over gedaan om zwanger te worden en uiteindelijk ben ik na IVF zwanger geworden. Tijdens de zwangerschap liep alles zeer goed en heb ik weinig tot geen klachten gehad. Nu heb ik alleen zo iets waar blijft de roze wolk.

Zijn er meiden die dit herkennen.
Groetjes
Inge

Beste Inge,

Ik lees zojuist je berichtje en het lijkt alsof ik het zelf heb kunnen schrijven. Ook in ben na een lang traject via IVF begin juli bevallen van een mooie dochter met wie alles hartstikke goed gaat.

Helaas is bij mij ook een postnatale depressie geconstateerd. Iets wat ook bij mij opeens tot uiting komt na een dagje dat de kleine meer huilt of dat er gewoon even iets tegen zit. De onzekerheid overvalt me iedere keer weer. Tegelijkertijd voel ik me heel schuldig want eindelijk is onze wens uitgekomen en toch ontbreekt dat gelukzalige gevoel wat ik dacht te krijgen. Zo onverklaarbaar!! En gewoon het gevoel dat ik niet mag klagen want we hebben toch maar mooi een gezonde dochter! Op het consultatiebyreau zeiden ze dat meer ouders die via IVF een kindje hebben gekregen kans hebben op een postnatale depressie... Maar ja, via gesprekken probeer ik er uit te komen, maar het blijft een gevecht met je gevoel. Je hart zegt wat anders dan je verstand... En toch, die stralende glimlach van je meisje maakt een hoop goed, maar toch...

Liefs

Hoi mamaingeborg,

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben. Je hebt inderdaad het idee dat juist als een lang gekoesterde wens uitkomt je het alleen maar fantastisch moet vinden, maar helaas blijkt dat niet altijd zo te werken.

Ik herken inderdaad ook veel aan jou verhaal. Niet echt fijn om te horen dat het cb bij jou heeft gezegd dat veel ouders die met IVF een kind krijgen last hebben van de postnatale depressie. We hebben altijd gezegd dat we graag twee kinderen willen maar helaas weet ik ook al zeker dat dit weer door middel van IVF zal moeten gaan. Nu twijfel ik steeds meer maar gelukkig hebben we nog wel even tijd. Mijn huisarts heeft al gezegd dat we in ieder geval een jaar moeten wachten.

Wanneer ben jij bevallen. Is wel heel toevallig allebei door IVF en allebei in juli bevallen van een dochter.

Groetjes
Inge

Hoi Inge,

Wat goed van je dat je er zo open over bent dat je een postnatale depressie hebt. Vind ik heel knap van je.

Ikzelf heb dat gelukkig niet maar ook ik heb wel eens mijn mindere dagen hoor.
Voor mijn zwangerschap van Sven heb ik een miskraam gehad. Meteen daarna was het weer raak. Wat was ik onzeker toen, zou het nu wel goed gaan???  Mijn zwangerschap is erg turbulent geweest. In het begin heb ik heel heftige bloedingen gehad  waardoor we elke keer weer dachten dat het mis was; daarna heb ik ongeveer 12 weken met een blaasontsteking rondgelopen. Al met al vond ik het soms lastig om ervan te genieten en was ik boos op alles en iedereen die maar pretendeerde dat zwanger zijn zo geweldig moet zijn. Ik heb al gemerkt: het is niet mijn ding, hoe bijzonder het ook is.

Toen Sven geboren was, was ik superblij dat ik van al die zorgen over de zwangerschap af was. Nu moest het anders gaan want nu had ik  mijn mannetje in mijn handen en was het voor mij tastbaar. Nu moest die roze wolk toch wel komen....Helaas, na 3 dagen belandde Sven in het ziekenhuis. Wederom een hoop zorgen omdat ze in het begin niet wisten wat er met hem aan de hand was. Hij at niet en kon zijn temperatuur niet vasthouden. Ikzelf ben draagster van de Streptokokken B bacterie en als ik Sven daarmee geïnfecteerd zou hebben, zou hij daar erg ziek van kunnen worden. Daar waren we dus bang voor. Gelukkig was dat niet het geval en achteraf bleek hij een buikgriepvirus te hebben.
Onze eerste weken met ons hummeltje waren dus erg turbulent want toen hij eenmaal weer thuis was (na een week) waren wij nog niet van de zorgen af. Wij moesten er nu voor zorgen dat hij goed bleef drinken en dat ging niet altijd even makkelijk.

Uiteindelijk heb ik nu een supervrolijk ventje van alweer 17,5 weken oud. Hij groeit goed en komt goed aan. Hij lacht en kirt en vermaakt zich prima in de box. Alleen het slapengaan is nog regelmatig een eindeloze bedoeling waar ik nog wel eens moe van wordt. Maar ach, ik heb niet te klagen. En toch, die roze wolk ben ik nooit tegengekomen. Ik ben nu ook maar opgehouden hem te zoeken.....

Toch wordt ik nog steeds boos op de maatschappij die alleen maar doet alsof kinderen helemaal geweldig zijn en dat iedereen er maar ontzettend blij mee moet zijn. Tuurlijk ben ik ontzettend blij met Sven en ik zou hem echt niet meer kunnen missen maar ik vind het moederschap niet altijd rozengeur en maneschijn. Als Sven 's nachts om 4 uur wakker wordt en alleen maar huilt (en dus niets goed is), dan kan ik hem wel achter het behang plakken hoor. En dan denk ik ook wel eens: is dit het nou? Ook bij ons gaat het met ups en downs en ja, ook tussen mijn man en mij gaat het niet altijd even vlekkenloos. Want zo'n kleintje legt ook een druk op je relatie kan ik je zeggen. Je leert elkaar van een heel andere kant kennen en je moet elkaar in veel dingen weer vinden.

Al met al kan ik wel zeggen dat ons leven verrijkt is met ons zoontje erbij. Maar  ik kom er gewoon voor uit het niet altijd 'alleen maar fantastisch' is. Ik denk ook dat het belangrijk is dat je dat van jezelf accepteert. Als die acceptatie er is, kun je denk ik beter met je gevoelens omgaan. Je hoeft je echt niet schuldig te voelen dat je het niet altijd geweldig vindt. Enne, alle ouders zijn onzeker hoor als het om hun kindjes gaat. Nog elke dag vraag ik me af of wat ik doe wel goed is voor Sven. Ik ben ook gestopt met de lat zo hoog te leggen. Als je alle boeken en tijdschriften moet geloven, moet je al zoveel met je kleintje doen. En elke controle bij het cb wordt ik weer onzeker omdat er dan weer streng gekeken wordt of Sven wel meegaat met het gemiddelde.  Ik werd er een beetje  tureluurs van. Nu  gebruik ik hem  als leidraad. Zo lang hij vrolijk is, groeit en aankomt, doe ik het vast zo slecht nog niet!

Heel veel succes en ondanks de dalen waar je doorheen gaat, geniet ook van je meisje want ze worden zo snel groot!

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

Hoi Maike,

Wat grappig mijn dochtertje heet Maaike.

Maar goed. Ik geniet zeker erg veel van haar maar ben vooral erg snel moe en daar kan ik erg slecht tegen. Ik moet je zeggen dat ik geen onenigheid met mijn man heb want ik heb een meer dan voorbeeldige echtgenoot die gelukkig zo veel mogelijk doet. Ik mag hem zelfs als ze 's nachts wakker wordt gewoon eruit sturen ondanks dat hij elke ochtend al om 5 uur op moet want hij gaat om 6 uur de deur uit. Ook mag ik op de dagen dat hij vrij is lekker blijven liggen zodat ik een beetje bij kan komen.
Ook Maaike gedraagt zich voorbeeldig. Ze slaapt al heel lang de nacht gewoon door. Het ligt echt voornamelijk aan mij. Ben direct onzeker als er iets staat te gebeuren waarvan ik niet weet hoe ik dat het beste kan aanpakken zodat hij met Maaike goed gaat.
Achteraf valt het dan vaak ontzettend mee. Meestal maak ik me gewoon te veel zorgen.
Helaas gebeurd dit vaak 's nachts als ik wakker word omdat ik moet plassen of (en dat is ook zoiets) als ik wakker word van ons buurjongetje van 2 die erg veel en hard huilt, ik kan dan niet meer in slaap komen omdat ik dan veel pieker.

Ontzettend bedankt voor je mailtje. En ik hoor van iedereen dat het erg goed is dat ik er zo open over ben. Maar het is inderdaad raar om daarna van bijna iedereen in mijn omgeving te horen dat ze ook geen roze wolk hebben kunnen vinden. Ik heb echt zoiets van waarom zeggen jullie dat niet eerder. Ik was dan waarschijnlijk wat beter voorbereid geweest op deze toestanden.

Groetjes
Inge

Lieve Inge,

Wat herkenbaar weer! Ook ik ben iemand die erg onzeker is.. Zo lang gewacht tot we eindelijk zwanger waren, en zelfs in de zwagerschap pas vanaf 20 weken langzaam durven   genieten. Ik vond die dikke buik geweldig en het schoppen kon me niet hard genoeg zijn. Als ik dan even niets voelde; paniek! Maar goed, we hebben een supermooi dochtertje gekregen en dan denk je dat we nu gaan genieten en alle ellende achter je ligt. Niets is echter minder waar; die gelukzaligheid was van korte duur. Onzeker over huilen, krmapjes, voeding... Doe ik het wel goed? En vooral de   'eis' die   ik mezelf heb opgelegd van dat ze het gelukkigste meisje op aard moet worden. Dat ik dat aan haar verplicht ben.  Ik ben ook nogal van de 3 r'en en als er dan vanaf geweken moet worden heb ik al allerlei doemscenario's in mijn hoofd. Heel vervelend want eigenlijk gaat het altijd goed. Ze groeit als kool en is heel blij en tevreden maar dan 'bedenk' ik wel weer iets wat er eventueel aan haar mankeert... Vreselijk! Met mijn man hier ook best discussies over gehad. Hij wil zo graag dat ik geniet, maar hoe vaker het me wordt gezegd hoe harder ik er tegen vecht, lijkt wel. Tuurlijk wil je genieten, niets liever, maar je gevoel zit continue in een achtbaan en daar word je zo moe van. Inge, ik hou me vast aan de gedachte dat mijn meisje happy is want ze kletst en lacht en is altijd blij en wil het liefste door mama getroost worden. Een teken dat ze me toch wel lief vind! Samen met haar ga ik hier uit komen. Het gaat ons lukken! ik maak veel foto's zodat ik deze terug kan zien en bevestiging heb dat het een kanjertje is. Ik doe me ook niet anders meer voor als mensen vragen hoe het gaat. Ik geef gewoon aan dat ik het soms moeilijk heb. Jammer dan. maar het maakt het voor mij makkelijker dan quasi enthousiast te zijn. Tuurlijk weet je van tevoren dat het niet allemaal zo rooskleurig is, maar het gaat meer om je gevoel en helaas kan je deze niet uitschakelen..
Liefs.

Hoi mamaingeborg,

Klinkt inderdaad heel herkenbaar. Moeten er zoveel mogelijk van proberen te genieten. Gaat ook steeds beter bij mij. Er zijn al hele dagen dat ik niet meer depressief ben. Denk vaak ik ben er al weer helemaal bovenop maar helaas komt er dan vaak toch weer een terugval.

Gelukkig krijg ik van de twee gezinnen, mijn eigen en die van mijn man, alle steun. Ik kan altijd iemand bellen en iedereen wil wel bij me langskomen als dat nodig is. Heb jij ook genoeg steun of valt dat bij jou tegen.

Groetjes
Inge

Hallo allemaal,

Ik heb geen postnatale depressie gehad, maar een prenatale depressie. Ik weet dus hoe vreselijk het is om je depressief te voelen, terwijl iedereen verwacht dat je op een roze wolk zweeft. Ik vond het erg moeilijk om hulp te zoeken, doordat ik me zo slecht voelde. Maar er was ook  weinig hulp te vinden.
Wel heb ik wat gevonden voor hulp bij een postnatale depressie. Ik heb het bewaard, just in case... Misschien heef een van jullie er iets aan.
http://www.moretpartners.com/

Veel sterkte,
Susan

Terug
Bovenaan