Echt specifiek een einddatum zal er niet zijn geweest. Maar ik geloof dat mijn broertje net begon te lopen toen ik bij mijn moeder meer energie terug zag komen. Hopelijk duurt het bij jou niet zo lang natuurlijk. Maar alles heeft zijn tijd nodig. Wij kiezen zelf voor deze verantwoordelijkheid, maar wat het echt PRECIES inhoud weet je niet zonder al eerdere ervaring...dus dat je even fysiek en mentaal van slag bent is logisch. Je leven veranderd ineens, ookal heb ik mij 9 maanden netjes op ALLES voorbereid (denk je). Iedere nieuwe mama en papa zal je zeggen: ehm, is anders dan ik ik gedachten had. Ja, je krijgt een eigen hummeltje en je bent direct totaal verliefd, bezorgd en zet jezelf zowat op pauze. Maar, je bent ook plotsklaps: bang/onzeker en jezelf dus even kwijt. Hoevaak ik snachts wakker schrik en de baby ga checken, ongelofelijk. En hoeveel ik heb gejankt (is ook wel aan de hormonen te wijten) om niks, of als ik eigenlijk spontaan zin kreeg om savonds naar de bios te gaan met de vriend maar dit natuurlijk niet meer zomaar kan zoals ik gewend was. Ach, je moet jezelf ook wel de tijd gunnen om te wennen, en elk trimester is er weer veel nieuws om aan te wennen dus he. Bij mijn moeder waren het ook wel verwachtingen van haar partner die hij helemaal niet voldeed. Heeft geloof ik nooit 1 luier verschoond zover ik weet, laat staan hulp met de huishouding enz. (Mijn stiefvader dus) maar goed: VRAAG DUS HULP waar dit nodig voelt en schaam je aub NOOIT! Je wilt het allerbeste voor je kleintje en dit kun je niet geven als je doodmoe, gefrustreerd en niet alert bent. Zodra je soms even een ‘me-time’ gaat inzetten laad je daarin op en en kun je weer liefde tonen. Hopelijk zet je partner zich daar ook goed in voor ???