Postpartum depressie

Bedankt dat jullie je ervaring met mij delen! Ja ik ervaar soms vreugde en soms echt somberheid. Ik slaap ook helemaal niet, terwijl me kleine nu al beter slaapt. Ik kan gewoon niet in slaap vallen. Ik moet nog wachten voor mijn afspraak bij de psycholoog, ik hoop dat ik dan me hart kan luchten over alles wat ik de afgelopen tijd heb meegemaakt. De vader van me zoon is ook echt geen goed persoon, daarom heb ik me apart gehouden van hem. Voor de bestwil van mij en me zoon. 
Liefs,

Sinds 2 weken ben ik totaal niks meer waard. De weken 2 tot 8 heeft ze ontzettend veel gehuild en ik dacht dat ik daarnaast alle bezoekjes nog wel kon doen net zoals ik voorheen deed  want ik heb toch verlof(vluchtgedrag?) Maar ik voelde me super dus ach waarom niet?
Nu na 10 weken ben ik niks meer waard. Durf niet meer weg, bang dat het teveel is. Ik zie op tegen flesjes geven en luiers verschonen en voel me een waardeloze moeder/partner. 
Desondanks slaap ik wel goed.Maar ik voel me opgejaagd en het voelt als falen omdat ik nu hulp van anderen nodig heb.. waarom is het ineens niet meer te doen? Ik baal ontzettend van mezelf. Dacht in eerste instantie oververmoeid te zijn of vitamine tekort te hebben. Maar dat zal niet het enige zijn. Dus volgende week ga ik in gesprek wie weet lucht het op!

Hier ook een zware tijd gehad ? meerdere malen echt de gedachten gehad aan wie kan ik dit kind geven? Ik schrok hier wel van en daarmee ben ik heel snel bij mijzelf gaan kijken waar deze gevoelens vandaag kwamen. Ik was gewoon heel erg op. Van complicaties tijdens de bevalling, traumatische bevalling en de nodige complicaties erna. En dan moet je ineens alleen met je man voor een kind zorgen, terwijl ik alleen maar wilde slapen en herstellen. Ik ben het wel gaan delen, al moest ik hier gewoon doorheen. Uiteindelijk ging dit gevoel niet weg en ben ik terug gegaan naar mijn haptonoom. En de aanhoudende moeheid bleek een groot ijzer te kort te zijn. Dat weet ik nu sinds enkele dagen. Ze hebben slechte na controles in het ziekenhuis gedaan, ander was dit al veel eerder ontdekt. Ondertussen ben ik mij wel tussen alle negatieve gevoelens door mij gaan focussen op mijn dochter. Op die kleine momentjes dat ze slaapt, gaapt, de kleine lachtjes. Iedere week viel er weer iets nieuws te bespeuren en daarmee werd ik afgeleid van mijn andere gevoelens. Ik heb nog steeds dagen dat het erg zwaar is, dan zeg ik tegen mijzelf hardop: ‘ dit heeft niks met Renee te maken. Ik houd echt van haar. Het is mijn lichaam die op dit moment niet wil’. En dan focus mij daarop en ik weet dat de rest vanzelf met de tijd weer in orde komt. Het zal enkele maanden duren... bij iedereen is dit weer anders. Zoek hulp en als je echt moe bent, kijk dan of iemand een keer kan oppassen. Mijn schoonmoeder neemt haar eens per week een paar uurtjes mee, zodat ik extra kan rusten en mijn vriend heeft nu een keer peer week papadag. Dan kan ik aan mijzelf werken en heb ik een dag echt vrij. Zorg goed voor jezelf en schaam je niet, het komt echt vaker voor dan we in werkelijkheid zien. 

Ik dacht na mijn bevalling ook een postnatale depressie te hebben. Ik had last van slapeloosheid en voelde me vaak somber savonds. Ik wilde heel graag voor de kleine zorgen maar kon dat minder goed door een zware bevalling met complicaties.
Aan het einde van mijn zwangerschap sliep ik gemiddeld 2 uur per nacht. Na de bevalling werd dit er niet beter op. Verloskundige en huisarts uiteindelijk erbij gehaald. Ik kreeg medicatie voor het chronisch slaaptekort en ben ik uiteindelijk ook naar een psycholoog gegaan. Omdat ik ongeveer 7 weken lang slaapmedicatie heb gebruikt, deden mijn man, moeder en schoonmoeder de nachten voor de kleine zorgen. Hierdoor voelde het ook alsof ik aan het falen  was terwijl iedereen zei dat dat niet zo was. Wat mij hielp is er inderdaad over praten, zeker als er momenten waren dat ik mij niet goed voelde of enorm moest huilen. De psycholoog helpt ook. Daar ga ik nu nog steeds naar toe en heb nog 1 pil voor het slapen die ook tegen angsten en somberheid is. Volgens de psycholoog had ik een chronisch slaaptekort en een angststoornis ontwikkeld. De depressie heeft er gezeten of is onderdrukt door de medicatie maar heeft niet doorgezet.
Het helpt mij ook om elke dag even buiten te wandelen. Daglicht is goed voor de gezondheid. Blijf ook vooral goed voor jezelf zorgen en goed eten. En laat je vooral helpen.

Terug
Bovenaan