potje of zelf maken?

Hoi Meiden,

Dit onderwerp zal ongetwijfeld wel vaker langs zijn gekomen, kan het alleen niet zo snel vinden, dus ik hoop reacties te krijgen!

Mijn dochter is nu bijna 7 maanden en ik geef Olvarit, zowel het fruit als het avond hapje.  Ik moet zeggen dat ik het gewoon makkelijk vind en men zegt dat het net zo gezond is als zelf bereiden. Daarnaast ben ik geen held in de keuken en natuurlijk weet ik dat ik er binnenkort echt aan moet geloven om echt voor haar te koken maar vind dat wel lastig, wij eten best gekruid en veel buitenlands eten, Hoe doen jullie dat en hoe denken jullie over  'potjesvoeding'??

groetjes
Nana

Hoi Nana,

Rond 5 maanden ben ik begonnen mijn zoontje bijvoeding te geven. Dit deed ik in eerste instantie uit potjes. Het is super fijn gemaakt en makkelijk. Langzamerhand ben ik ook apart gaan koken voor hem. Nu eten wij vaak aardappels, groente en vlees dus dat maakt het dan wel wat makkelijker, maar ik maak het wel apart. Bart (nu 8 maanden) eet ook wat eerder dan wij, maar bij hem doe ik er natuurlijk ook geen zout bij.
Fruit vind ik echt geen moeite om vers te maken. Een banaan of een peer prakken, een appel raspen. Niet veel gedoe.
Als ik geen zin heb en het makkelijk wil doen of als wij iets 'aparts' eten geef ik hem een potje. Ik proef het zelf wel eens, maar vind het niet echt vergelijkbaar met de smaak van vers. Maar misschien maakt dat voor een baby niks uit.
Als ik vers kook maak ik meteen verschillende porties zodat ik wat kan invriezen voor een volgende keer. Ook lekker makkelijk!
En een baby (in ieder geval die van ons) geniet van al het eten dat hij krijgt. Dus ik krijg nog een dankbaar gezicht ook na het koken! Dat kan ik van mijn dochters van 4 niet altijd zeggen...

Groetjes,
Marianne

Hoi,

o, wat herkenbaar! Mijn oudste zoontje Lars kreeg ook potjesvoeding en op een gegeven moment wilde ik hem met ons mee laten eten maar dat vond hij geen goed idee! na mengen van potjesvoeding met gewoon eten eet hij nu met ons mee zonder de 'gewone' problemen.....(hij is inmiddels 2en een echte peuterpuber), maar dat heeft de nodige energie gekost!
Mijn kinderarts zei altijd; potjes zijn net zo goed als vers en jij hebt je tijd wel beter te besteden (Lars was een ziekelijke baby) dus maak je niet druk!

Mijn andere zoontje is nu 3 maanden en daar is dit nog niet van toepassing. Hem wil ik eigenlijk wel direct met de pot mee laten eten, maar tegen die tijd zullen we zien.

suc6!

We hebben Daan al redelijk snel vers fruit gegeven, maar sinds 14 maanden oud (hij is nu 15 maanden) eet Daan nu ook met de pot mee, tenzij het heel erg gekruid is of als we weggaan, want dan krijgt hij nog steeds een potje.

Ik vind de potjes van hele goede kwaliteit, maar het is wel duur ;-) Vers fruit is veeeeel goedkoper en je kan als je het zelf maakt de structuur wat grover houden en daardoor leren ze beter te kauwen etc.

Maar op zich is er niets mis met potjes vind ik. Probeer wel alle soorten te geven zodat je variatie behoudt.

Hoi,

Ik geef potjes, misschien niet zo goed als vers  maar voor mij wel zo makkelijk.
Maar eerlijk gezegd krijgt hij zo wel veel varatie fruit!! Dat is dan weer het voordeel van potjes.Je hebt veel keuze!

Groetjes Gonda, trotse mama van Stefan, Thijmen, Sharon en Matthias.

Ik geef mijn dochter 11 maanden alleen fruit uit een potje.Niet altijd maar meestal wel.
Verder eet ze met de pot mee en met minimaal zout want ze eet samen met ons.ik ben Ik denk dat potjes inderdaad net zo goed zijn als zelf koken maar duur en proef er eens aan zo vies vind ik

Potjes zijn soms wel handig maar niet erg gevarieerd. In veel groentepotjes zit bijna hetzelfde (vaak wortel, tomaat en aardappelzetmeel) en ze zijn erg fijn gemalen. Zelf maken is helemaal niet zo veel werk en je hebt er later echt profijt van (ze lusten veel meer). Ik heb vaak gebruik gemaakt van babykookboekjes zoals Opperdepop van de AH, Goed eten voor je kind en van de internetsite www.keukenkikker.nl Ik gebruikte vaak de staafmixer en de keukenmachine. Je kan wat  extra maken en invriezen.

Succes!
Sterre

hoihoi!

Mijn kleine Sam is nog helemaal niet toe aan potjes.. maar heb er al wel een beetje een mening over. Dit komt namelijk door een uitzending van het tv-programma 'keuringsdienst van waarden', waarin gekeken werd naar de hoeveelheid suiker in producten. En hier schrok ik behoorlijk van! In bijvoorbeeld een danootjetoetje zitten ongeveer 5 suikerklontjes!! En in babyvoedingpotjes ook zoiets dacht ik!! Misschien dat er op een website nog wat over te vinden is.. Maar goed, toen besloot ik wel dat ik mijn kleintje niet wilde gaan laten wennen aan al dat zoets! Dus gewoon zelf maken, met een staafmixer, zodat de originele smaak naar voren komt! Daarbij komt dat het inderdaad volgens mij ook goedkoper is...

Ik weet dat BV ook best zoet is (niet zelf getest trouwens..), maar dat vind ik nog geen reden om die potjes ook zo zoet te maken..

Groetjes, Margreet
trotse mama van Sam, 13 dec.

Terug
Bovenaan