potje tips????

Hjerre is ruim drie nu en we zitten regelmatig op het potje. Over het algemeen wordt er meer op gepoept dan geplast. Ik denk eigenlijk wel dat hij zindelijk kan zijn, maar dat hij gewoon geen zin heb in het gedoe van naar de wc gaan. Je luier is veeeel makkelijker.
Hoe kan ik het voor hem leuk maken om hem zindelijk te krijgen. ( stickers krijgt hij al en complimenten zeker) Nu wilt hij alleen 's avonds en s'ochtends op het potje en af en toe tusen de middag. Moet ik gewoon zijn luier uitlaten en kijken wat er dan gebeurt???

Groetjes Hanneke

Als je het idee hebt dat hij voelt wanneer hij naar het potje/de wc moet en het aan kan geven, zou ik zeggen laat het hem gewoon proberen! Wij zijn ook druk met oefenen. Thom (bijna drie) heeft ook niet altijd zin om zijn spel te onderbreken, maar nu hij sinds een paar dagen geen luier meer draagt, ziet hij wel het nut om toch te gaan. Hier worden ook stickers geplakt en veel complimenten gegeven. Natuurlijk gebeurd er wel eens een ongelukje, maar tot nu toe gaat het eigenlijk heel goed. Ga nog wel even shoppen voor een makkelijke (jogging)broek zodat hij helemaal zelf naar de wc kan, want dat vindt hij wel interessant.
Succes!

O ja, dat wil ik ook wel weten...
Stijn gaat ook op het potje maar alleen wanneer wij dat vragen. Dan plast ie wel maar poepen lukt nooit. Dat is ook wel moeilijk op commando, denk ik dan.
Ik vroeg me ook af of we gewoon maar zijn luier uit moeten laten. Van de zomer wel een paar keer gedaan maar dan voelt ie niet zelf dat er een plasje komt. Hij gaat op het potje omdat wij hem er aan herinneren en anders plast ie in zijn broek. Had het gevoel dat ie er nog niet aan toe is, of kan ik het hem leren, om zindelijk te worden?

Groetjes Stephanie

Hallo,

Lastig onderwerp omdat ieder kind het toch op zijn eigen manier en tempo doet.
Tieme is erg lang bezig geweest om ook met plassen zindelijk te worden. Dan ging het weer een week goed om vervolgens steeds weer in zijn broek te plassen.
Ik heb hem meestal wel zonder luier laten lopen maar als het op 1 dag 3 keer mis ging moest hij weer een luier aan. In het begin heb ik hem elk half uur zo'n beetje gevraagd te gaan plassen maar dit werkte voor Tieme helemaal niet. Ook als ik aan hem zag dat hij wel moest zei hij nee (gewoon om het nee zeggen) en plaste hij vervolgens in zijn broek. Op een gegeven moment er weer even helemaal mee gestopt en nu gaat het heel erg goed maar ik moet het nog steeds niet aan hem vragen want dan hoeft hij niet, maar 5 minuten later zegt hij het zelf.

Ik zou het gewoon proberen. Als het (nog) niet lukt heb je zo weer een luier aan toch?

Succes ermee

groetjes

Skip is ook zindelijk en ik ben ooit eens te vroeg begonnen door hem gewoon geen luier meer om te doen... toen plaste hij ook steeds in zijn broek... voelde het ook niet aankomen.
Een aantal weken later vroeg hij zelf weer om het potje en toen lukte het wel. Ik denk dat als je kindje er aan toe is, hij bijna niet meer in zijn broek zal plassen. Af en toe eens proberen dus.
Succes!
En van die joggingbroek is een goed idee! Skip wordt hier soms woedend als hij niet ZELF zijn knoop of rits open krijgt (en daarna weer dicht).
Groetjes, Noor

hey meis,

leuk om weer van je te lezen.....

Maar probeer eens een zakdoek in zn luier te leggen....dit voelt net als hij in zn broek geplast heeft....miss word hij er dan vies van zonder dat jij zoveel broeken in de was hoeft te doen hahaha....
Dit was een tip van de peuterspeelzaal.....

Zelf heb ik het niet toegepast want Yoëll was zoineens zindelijk....maar heb het wel overwogen om het te proberen als het niet lukte met zindelijk worden...

Suc6 in ieder geval

Liefs Denise

Hier zijn we ook nogsteeds aan het stoeien met zindelijkheid!
Ik heb ook het gevoel dat Merel de luier wel makkelijk vind!
Maar ik vind dat het toch wel tijd word.. volgend jaar gaat ze naar de basisschool. En tuurlijk, wanneer je kindje er klaar voor is maar ik vind het voor ouders ook een hele opgave hoor.

We hebben Merel vaker zonder luier laten lopen, dan moeten we soms herrineren aan het potje en dan weer gaat ze uit zichzelf. Maar dan gebeurd er op een dag toch wel een ongelukje of 1 a 2.En ik weet dat ze door deze fase heen moeten maar zeg nou zelf: leuk is anders dat dweilen.
Ik heb het er wel voor over hoor, begrijp me niet verkeerd.

Het jammere is dat Merel om de dag nh kdv gaat (ma-wo-vrij)
Anders had ik haar bv een paar dagen achter elkaar zonder luier laten lopen.

Hoe doen jullie dat naar het KDV?
Een hele stapel kleding meegeven?
Kan me voorstellen dat als ze daar zo druk aan het spelen is het vergeet (plassen) en het dan in haar broek doet.
Wat is jullie rervaring hoe de leidsters dit vinden of mee omgaan?
Zal het zelf ook eens aankaarten op het kdv.

Het is me weer een heel verhaal geworden hahahaha

Terug
Bovenaan