potje voeding geven, hoe beginnen?

Hai,

Onze  dochter is deze zondag 4 maanden en wij willen gaan beginnen met een fruithapje. Ik heb alleen geen idee wanneer ik deze moet gaan geven en hoe ik het moet opbouwen in combinatie met de fles.
Haar schema nu:

08.00 uur  180 cc en 6 schepjes
12.00 uur 180 cc en 6 schepjes
15.30- 16.00 uur  180 cc en 6 schepjes
19.00- 19.30 uur 180 cc en 6 schepjes
22.00- 22.30 uur 180 cc en 6 schepjes.

Ze eet niet elke keer alles op.
Hoe hebben jullie dit gedaan?

Groetjes Jolien

hoi, Nou de mijne is bijna 4maanden en dan wil ik ook gaan proberen.De mijne drinkt ook niet altijd de fles leeg maar dat maak niet uit.Je hebt zelf ook de ene keer meer ttrek dan de andere keer.Je moet de eerste maand de fruithapjes en groentehapjes als introductie houden.Tussen de voedingen door 1a3hapjes laten proeven.2a3 dagen het zelfde smaak laten proeven gaat dat goed dan mag je overstappen naar de volgende smaak.Als je kind zo beetje alles heeft geproeft mag ze volledig.
dus dan gaat het ong als volgt zo
Sochtends papje of gewoon volle fles dan fruithapje ergens nog ik de ochtend, dan smiddags weer volle fles en dan avond eten groentepotje en dan voor het slapen gaan volle fles zo heb ik het gehoord ong maar volgens mij moet ergens nog een fles of fruithapje maar ik weet niet waar gr

Hoi,

ik wil je eigenlijk het advies geven om niet met fruit maar met groente te beginnen, omdat ik in mijn omgeving en bij mijn oudste kind al heb meegemaakt dat ze, als ze eenmaal de zoete smaak van fruit hebben geproefd niet meer aan de groente willen, of dat het in elk geval een stuk langer duurt. De groente zou je dan kunnen proberen  rond etenstijd.

Groetjes van Marloes

Ik wil je adviseren te wachten tot 6 maanden. Dit is beter voor de darmen. En tot die tijd hebben baby's niks anders nodig dan melk. Het is echt van vroeger (toen wisten ze niet beter) dat baby's al met 4 maanden iets kregen.

En daarnaast is het gezonder om vers fruit en verse groente te geven. Potjes zijn niet nodig, zitten vol met hulpstoffen en zelfs de fabrikant geeft toe dat het voor af en toe is, niet voor iedere dag.

Kijk ook eens op borstvoeding punt com voor alle tips en adviezen over bijvoeding (ook te gebruiken als je koemelk geeft). Succes!

Ik ben ook begonnen met 4 maanden met groente. Maar dat was omdat ze fruit echt niet lekker vond.
Je begint gewoon met een paar hapjes tussendoor. Het is eigenlijk alleen nog maar om te wennen aan de smaak, dus je hoeft het voorlopig nog niet als vervanging van een fles te geven.
Ik ben gewoon begonnen met een paar hapjes tussen 2 flessen door en dat elke dag of om de dag herhalen.
Ik ben begonnen met potjes en toen ze het goed at, ben ik het fruit vers gaan geven. Groente geef ik nog steeds potjes, niks mis mee.
Succes
Sil

Hoi,

ik wil me ook nog even aansluiten bij mama van Mariele. Mijn oudste heb ik wel vaak potjes gegeven met als resultaat dat hij er heel lang over heeft gedaan om verse groente te eten. De tweede heb ik altijd vers gegeven en die heeft nooit een voedingsdip gehad.

Groetjes van Marloes

Bij de oudste ben ik ook begonnen met potjes en nooit geen problemen gehad toen ze het vers ging eten!
Máár ik kan me wel voorstellen dat het voor sommigen kinderen wel problemen kan geven, omdat de smaak van potjes en vers toch wel erg verschilt.
Ik heb dat alleen nooit zo ervaren, ook niet bij de jongste nu; deze week begonnen met verse groenten en aardappelen en ze eet het zelfs beter dan de potjes.
Sil

Hoi,

Ieder kindje is anders. Tijs moest in het begin niets weten van fruit en ook niet van groente. Maakte niet uit of het vers of potje was. Fruit ging na 2.5 maanden ineens goed en groente heeft 4 maanden geduurd. En dan alleen potjes, want vers hoefde ik dus echt niet mee aan te komen zetten. Dat spuugde hij dus echt uit en dan kreeg ik er niets meer in. Dus kreeg hij potjes. Tijs is 2 augustus j.l. 1 geworden en zijn we begonnen met hem mee te laten eten met de pot. Tot op heden absoluut geen probleem. Tot hij 1 was, was hij heel moeilijk met nieuwe smaken. Maar al met al lustte hij alle potjes en met vers fruit was ik al veel eerder begonnen en ook dat ging goed.   Na zijn verjaardag lijkt hij bedacht te hebben dat eigenlijk alles wat ik hem geef, dat dat wel lekker is. Nieuwe smaken, geen probleem, mee met de pot, geen probleem.
Kijk naar je kindje en   handel hierna. Lust hij graag vers, uiteraard dan dat geven. Maar potjes zijn een goed alternatief als ze geen vers willen. Er zit alles in wat ze nodig hebben.

Veel succes en hopelijk plezier! Want plezier met eten geven was hier ver te zoeken de eerste maanden.

Groetjes,
mv Tijs

Terug
Bovenaan