potjesvoeding...keuringsdienst van waarde

hallo

ik las het net
dat is even schrikken
niet dat mijn zoon het eet want die moet het niet
die wil alles vers hebben hihi
Maar er zijn mensen die geven het wel iedere dag
en dan die reclame die ze maken
over goede zorg en zo voor het eten van u kleine man of dochter
en dan zoveel suiker over al in gooien.
ik heb de uitzending niet gezien
jammer genoeg
wil wel eens weten wat ze gaan doen
nu een hoop mensen dit weten

groetjes

ze gaan niks doen,want er is niks mis mee.fruitsuikers zitten uiteraard ook in vers fruit.een verse appel is een even grote aanval op de tandjes als een potje.
iemand had het ook over rijstebloem in de potjes,voor de structuur.ze gebruiken hiervoor rijstmeel(zit ook in voeding voor hongerige baby's.vult meer,maar bevat geen callorien).als ze dit er niet door doen loopt de groente en fruit zo van je lepel,zo dun is het.als ik vers voedsel pureer maak ik het ook dikker met rijstebloem,nutriton o.i.d.
er worden stoffen toegevoegd voor de structuur ja.jammer dat het nodig is,maar anders ziet het er niet uit en is het niet hapbaar.hier is niks ongezond aan.
een hoop commotie om niks dus.wel fijn voor de programmamakers dat het kijkers trekt,alleen jammer dat ze een hoop mensen ermee op stang jagen.DAAR zouden ze eens wat aan moeten doen.
maar voor een ieder die het niet vertrouwd;vers is een heel goed alternatief

Mooi gezegd Karin!!!! Zo kan je een hoop mensen in de stres krijgen met halve waarheden en onvolledige verhalen. Jammer, want dat is niet nodig.... Fijn dat je zo'n duidelijke uitleg hebt gegeven.

karin, op zich heb je gelijk. er is op zich niets mis met het feit dat kinderen af en toe  appel eten (of rijstemeel)

Maar ik vind het jammer voor de smaakontwikkeling dat het vrijwel overal in zit. Kinderen leren daardoor wennen aan de smaak van zoete wortel, zoete broccoli, zoete alles.... in plaats van puur wortel, puur broccoli.

En in de eerste twee jaar kun je kinderen  nog makkelijker laten wennen aan nieuwe smaken. En als ze dan wennen aan vrijwel alleen maar zoete smaken,....da's dan een gemiste kans. Althans dat vind ik. Dan moeten ze later alsnog wennen aan de smaak van pure wortel. En ik ben toch niet van plan om altijd appels mee te koken met de wortels.

Wat voor mij ook meespeelt: Ik hoop dat  mijn zoontje een betere eter wordt dan ik zelf was.

daar heb jij weer gelijk in,maar daar zit ook weer een maar aan;kleine kinderen hebben een voorkeur voor zoet.zuur en bitter komt heel hard aan op die kleine papilletjes.daarom lusten veel kleine kinderen geen spruitjes,kool e.d.ik ben daar zelf 1 van.lustte veel dingen id alleen met appelmoes,of met tomatensaus(bloemkool bv).is dat erg?nee,zo eet je toch gevarieerde groenten.op latere leeftijd worden de zuur en bitter-papillen "milder".tegenwoordig lust ik alles,spruitjes is 1 van mn lievelingsgroenten.
maar ik begrijp wat je bedoeld;je wilt je kindje het liefst pure groenten voorzetten.ik pureer zelf ook zeer regelmatig verse groente.maar als wij iets eten wat boas nog niet kan eten,of hij eet bij oma omdat ik werken ben krijgt hij een lekker potje.
en wat ik bedoel te zeggen is dat in zo'n programma olvarit voor slecht versleten word,waardoor moeders gaan denken dat het ongezond is,of slecht voor de smaakontwikkeling,maar dat is gewoon niet waar.als je kindje iets niet lust,komt dat niet omdat hij aan zoet gewend zou zijn.iedereen heeft een afkeer tegen een bepaalde smaak.vooral kleine kinderen,maar dat draait dus nog wel bij.er zijn  natuurlijk wel allesetertjes.boas bijvoorbeeld,die buffelt zo een schaaltje zure yoghurt weg.en vers gaat er ook in als koek.terwijl hij dus een hoop potjes en pyamapapjes krijgt.

Die uitzending was vast een herhaling, want ik heb 'm vorig jaar al gezien.

Onze knul nu 16 maanden eet al vanaf 6 maanden gewoon met ons mee. In een pannetje is zo even een wortel en aardappeltje gekookt. Dus als we iets aten wat niet zo goed bij hem zou vallen (gerkuid) dan maakte ik even snel wat voor hem. Onze kleine meid nu ruim 4 maanden gaat straks ook gewoon lekker mee eten. Grotendeels gepureerd en als ze kan zitten en dingen vast kan houden dan krijt ze een boon, een stukje broccoli etc.

Ach en af en toe een potje is helemaal niet erg, maar ik vind het wel waanzinnig duur.

Miep

Terug
Bovenaan